Hej Mit spørgsmål vedrører noget så simpelt som løn til en selv, når man har et personligt ejet firma. Jeg er ved at lave budget for 2012. Det, jeg sælger, er produkter, som både koster noget i materialer og - selvfølgelig - i arbejdsløn til mig selv. Plus en anden af andet (maskiner/software, markedsføring o.lgn). Jeg lægger også en vis indtjening oveni, som skal bruges til investering i udvikling af nye produkter. Når året så er gået har jeg solgt et antal af mine produkter OG har udbetalt løn til mig selv. Går det som forventet får jeg et vist overskud, efter alt er betalt, dvs materialer, løn mv, investering i nye ideer. Går det ikke som forventet, vil jeg stå med et underskud, men jeg har undervejs stadig udbetalt løn til mig selv. Dvs mit underskud påvirker i princippet ikke min lønindtægt fra mit firma. Kun firmaets over/underskud. Dvs det er den måde, jeg har tænkt at gøre tingene på. Jeg har så mødt folk, der lige som jeg selv, har et personligt ejet firma. De udbetaler intet i løn til sig selv før året er omme, og først dér viser det sig, om de har fået 0 kr - 5 kr eller 5000 kr i timen. Dette forvirrer mig lidt. Er min tankegang gal eller hvordan? Jeg planlægger naturligvis ikke at have underskud, og skulle det ske er det bestemt ikke meningen at der skal gå år efter år. Jeg er også med på, at virksomhedens underskud ryger over på min personlige indkomst. Så måske bliver det i sidste ende det samme. Vil denne situation være anderledes, hvis jeg laver et ApS? /Marianne |
Det hurtige svar til dig Marianne er at du ikke kan udbetale løn til beskatning til dig selv i en personligt ejet virksomhed. Det du i givet fald løbende trækker ud til dig selv påvirker ikke det du skal betale skat af.
Du beskattes af virksomhedens overskud uanset hvor meget af det du trækker ud til dig selv. Forudsat at du ikke benytter virksomhedsordningen.
Flemming Bach