Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et spørgsmål om løn til sig selv - personligt ejet firma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Mit spørgsmål vedrører noget så simpelt som løn til en selv, når man har et personligt ejet firma. 

Jeg er ved at lave budget for 2012. 

Det, jeg sælger, er produkter, som både koster noget i materialer og - selvfølgelig - i arbejdsløn til mig selv. Plus en anden af andet (maskiner/software, markedsføring o.lgn). 

Jeg lægger også en vis indtjening oveni, som skal bruges til investering i udvikling af nye produkter.

Når året så er gået har jeg solgt et antal af mine produkter OG har udbetalt løn til mig selv. Går det som forventet får jeg et vist overskud, efter alt er betalt, dvs materialer, løn mv, investering i nye ideer. Går det ikke som forventet, vil jeg stå med et underskud, men jeg har undervejs stadig udbetalt løn til mig selv. Dvs mit underskud påvirker i princippet ikke min lønindtægt fra mit firma. Kun firmaets over/underskud.

Dvs det er den måde, jeg har tænkt at gøre tingene på.

Jeg har så mødt folk, der lige som jeg selv, har et personligt ejet firma. De udbetaler intet i løn til sig selv før året er omme, og først dér viser det sig, om de har fået 0 kr - 5 kr eller 5000 kr i timen.

Dette forvirrer mig lidt. Er min tankegang gal eller hvordan? Jeg planlægger naturligvis ikke at have underskud, og skulle det ske er det bestemt ikke meningen at der skal gå år efter år. Jeg er også med på, at virksomhedens underskud ryger over på min personlige indkomst. Så måske bliver det i sidste ende det samme. 

Vil denne situation være anderledes, hvis jeg laver et ApS?

/Marianne

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 20:46

Det hurtige svar til dig Marianne er at du ikke kan udbetale løn til beskatning til dig selv i en personligt ejet virksomhed. Det du i givet fald løbende trækker ud til dig selv påvirker ikke det du skal betale skat af.

Du beskattes af virksomhedens overskud uanset hvor meget af det du trækker ud til dig selv. Forudsat at du ikke benytter virksomhedsordningen.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 10:14

Tak for din respons.

Det, jeg læser, er at det skattemæssigt er hip som hap om jeg vælger den ene eller den anden løsning (løbende trækker løn ud i forhold til at trække løn ud ved årets afslutning).

Kan jeg lade penge stå i virksomheden til fx udvikling af nye produkter? Eller set fra en anden kant: hvad består 'virksomhedens overskud' præcist af? 

Jeg skal have fat i noget rådgivning omkring dette, men vil gerne forberede mig så meget som muligt.

/Marianne

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jun 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 17:49

Hej Marianne.

Så vidt jeg har forstået det, men andre, ret mig gerne hvis det er forkert, er at du ikke kan vælge at "lade nogle penge stå" og så ikke betale skat af disse, fordi de jo stadig står i virksomheden.

Du skal altså betale skat af hele dit overskud, som er beregnet af Indtægter minus Udgifter. 

Jeg syntes selv det er lidt underligt, da dette besværliggør Væksten, idet du skal betale skat af det hele, og ikke kan sige at du i det næste år vil bruge x-antal tusind kroner af dit overskud på at gøre virksomheden større (eks. køb af materialer mm.)

Men jeg er lige med på en lytter for at se om der er noget i min opfattelse der er forkert :)

Med Venlig Hilsen

Thomas Jespersen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:21

Du skatter i en personlige virksomhed af indtægter minus udgifter = overskud (som kan kunne skulle korrigeres fordi visse udgifter ikke har fuldt fradrag men det er i detaljen)

Din "løn" er ikke en del af det her - er ikke en udgift i firmaregnskabet. Du skatter i selskabet af overskuddet. Et personligt selskab har netop helt fælles økonomi med personen - 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)