Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skolernes betydning for iværksætteri

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er lidt med blandede signaler jeg kommer i tanke om emnet; jeg sidder i skolebestyrelsen på min datters skole - det at have et barn i skole er ganske nyt; hun går i 0. klasse. Nu er jeg efterhånden ved at finde min plads i bestyrelsen - og har nu også set en af mine mærkesager udmønte sig i noget konkret; jeg ser nu at man rent faktisk kan have endog meget stor indflydelse på udviklingen af skolen.

Vores mål er helt klart: vi vil udviklen skolen til kommunens absolut bedste skole; vi er i forvejen den absolutte nummer 1 i popularitet (men det er ikke ensbetydende vi er de bedste.. endnu!). Så i bestyrelsen har vi givet håndslag på at gå efter den målsætning - og jeg bilder mig ind at jo bedre en skole vi har, jo bedre rustet er vores børn til udfordringer når de går ud af 9. eller 10. klasse og skal overveje fremtiden; uddannelse.

Men samtidig må jeg jo så samtidig konstatere at alle de største iværksættere vi har - ihvertfald en lang række af dem - også på det lokalkendte niveau - jo aldrig har fuldført egentlige uddannelser (inklusive mig selv), men alligevel klare sig formidabelt; af det udleder jeg to ting: Dels må uddannelserne ikke være interessant nok eller fyldestgørende nok - og i sidste ende ikke af stor betydning for "iværksætter-genet". MEN jeg er samtidig sikker på at sin egentlige folkeskole gang er med til at forme de absolutte grundlæggende ting for at klare sig i livets udfordringer. Jo bedre det udgangspunkt er, jo bedre stillet er de kære børn; unge mennesker.

For iværksætteren i sig viser jo tydelige tegn allerede i en tidlig alder; jeg er sikker på at alle iværksættere herpå Amino har syslet med et eller flere projekter allerede da de gik i skole - og ikke først i en "sen alder" er kommet på tankerne om det at være sin egen herre (med mindre man har været afskåret fra at "få lov til" at være en lille iværksætter; indflydelse fra forældre der kun tænker på at forme deres børn til liv som lønmodtager).

Hvor vigtig er skolernes betydning for iværksætteri? Jeg tror bestemt skolen er en faktor - som i den grad kan være rugekasse for gode ideer; fremme iværksætteriet senere i livet.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 19:20

Men samtidig må jeg jo så samtidig konstatere at alle de største iværksættere vi har - ihvertfald en lang række af dem - også på det lokalkendte niveau - jo aldrig har fuldført egentlige uddannelser (inklusive mig selv), men alligevel klare sig formidabelt

Det kan siges meget simpelt, det var en anden tid, jeg tror virkelig ikke at man kan ret meget i dag, som et ungt menneske, hvis man ikke har uddannelsen i orden. Men det er jo så igen noget jeg tror.

Hvor vigtig er skolernes betydning for iværksætteri?

Jeg tror faktisk ikke skolens betydning er så stor, lige nu, men jeg ville da håbe at den bliver større, jeg syntes at skolen i dag, slet ikke oplyser at man kan blive selvstændig, og slet ikke opfordere til noget innovativt (det kan så også være at det er fordi jeg havde nogle vildt inkompetente underviserer, som ikke have fået ny viden i de sidste 20 år, og som virkelig burde være blevet udskiftet, eller bare have udskiftet deres  gamle gule ark), i den skole jeg gik i forventede man faktisk at eleven havde en drøm om at bare få et "alm job" . Derfor tror  jeg mere, at det er hjemmet der er med til at få folk allerede i en ung alder til at intressere sig for egen virksomhed.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 19:30
I forbindelse med netop denne tråd, vil jeg hermed opfordre til at vi i fælles Amino-front samler en lille forening spredt ud over hele landet, hvor vi fremstiller noget materiale til omdeling på landets undervisningsinstitutioner. Formålet er, at vi så kan komme ud og holde gratis iværksætterforedrag, hvor vi fortæller vores egen historie. Og dermed opfordrer skolerne til at afholde eksempelvis en tema-uge om iværksætteri.

Jeg tror at det vil blive kærkomment.

Kom frisk, hvis nogen er på! I know I am.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 19:35
Dato: 16-04-2007 19:29:54 Forfatter: pbtryk.dk I forbindelse med netop denne tråd, vil jeg hermed opfordre til at vi i fælles Amino-front samler en lille forening spredt ud over hele landet, hvor vi fremstiller noget materiale til omdeling på landets undervisningsinstitutioner. Formålet er, at vi så kan komme ud og holde gratis iværksætterforedrag, hvor vi fortæller vores egen historie. Og dermed opfordrer skolerne til at afholde eksempelvis en tema-uge om iværksætteri.

Jeg tror at det vil blive kærkomment.

Kom frisk, hvis nogen er på! I know I am.

Vh
Peter

HØRT!! ;-)

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 27. Nov 06
Indlæg ialt: 190
Skrevet kl. 21:25
Spændende tråd...

Jeg læser til lærer på 4 år, og er færdig her til sommer. I min bagage har jeg:
Folkeskolen
1 år som pædagogmedhjælper
Matematisk studentereksamen
1-årig HH
Lærereksamen

Vi bliver fra seminariets side "oplært" i at elever er forskellige og, at hver har deres læringsstil. Dog kan det være svært at oplære elever til at være innovative og opfindsomme. Vi kan lærer dem de grundlæggende færdigheder som de kan bruge til at starte virksomhed (matematik, dansk, engelsk mv.) Men at tænke kreativt og opfindsomt tror jeg kommer indefra og ikke kan oplæres.

Jeg føler mig godt rustet til at lære mine kommende elever nogle ting om erhverslivet, men det føler jeg, at jeg kan fordi jeg har en HH studentereksamen oveni min normale studentereksamen.  Mange lærere  underviser ikke deres elever i disse ting, og dermed kan det rent praktiske mht. "iværksætteriet" sættes på stand-by.

Læseplanerne er desværre også så stramme i folkeskolen, at der ikke er den store tid til at være innovativ, og tage 3 uger ud af kalenderen for at opfinde et produkt. Det kunne være fedt, men jeg ser det ikke som muligt.

Peter>>Dit projekt med foredrag vil være en succes :)

Anders
Fra Gjerlev
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 21:52
Hej Lasse

man kan få et helt nyt syn på folkeskolens betydning, når ens egne poder begynder at gå i skole.

jeg har fire(foreløbigt) hvoraf den tredie skal starte i 0''te her til sommer.

jeg tror på at opdragelse til iværksætteri, hænger meget nøje sammen med at arbejde ud fra de inteligenser der er stærkest hos den enkelte elev. at droppe udenadslæren og at arbejde i praksis med og i, det samfund der ligger uden for skolen.

jeg tror at vi laver en kæmpe brøler ved at bilde mennesker der bare ikke er så høje endnu ind at skolen er verden, her skal du blive de næste 15 - 20 år, når du så kommer ud er du gearet til at klare livet. du har ganske vist ikke prøvet det min ven men du har hørt en masse om det. - ganske vist fra mennesker der heller ikke har været derude - men du har hørt meget.

vi er derfor gået i gang med et projekt med at lave udendørs klasselokaler. dette dels for at ungerne kan få lov til at bruge den krop der er med til at holde hovedet oppe, dels for at give forskellige måder at lære på og lade noget af læringen komme ind gennem sanserne - direkte fra virkeligheden. sidst men ikke mindst for at lokke undervisningen ud af klasselokalet, så er der nemlig ikke så langt ud i skoven, ned til købmanden eller ind til webdesigneren for at få undervisning i den virkelige virkelighed.

projektet er faktisk så godt at vi er blevet lovet at det vil være aldeles let at skaffe økonomi til projektet. vi laver derfor det første projekt på en lokal skole her i løbet af sommeren, derfra håber vi så at kunne sprede ideen.

det giver forhåbentligt flere iværksættere, hvadenten de ønsker at være selvstændige eller blot være super inovative på de områder de tør vælge som deres primære arbejdsrelaterede interesse.

det giver forhåbentlig også flere mennesker der tør smide en ide eller livsstil væk, når den er brændt op, i sikker forvisning om at der findes en ny interesse at udvikle på og komme videre med, så vi ikke ser helt så mange udbrændte 37 årige der bare venter på frokosten og pensionen

MBC
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 22:46
Dato: 16-04-2007 21:24:32 Forfatter: Anders_H Spændende tråd...

Læseplanerne er desværre også så stramme i folkeskolen, at der ikke er den store tid til at være innovativ, og tage 3 uger ud af kalenderen for at opfinde et produkt. Det kunne være fedt, men jeg ser det ikke som muligt.
Anders

Nu er det ikke så lag tid sidden jeg gik i folkeskole, og jeg kan tydeligt huske at vi havde det ene efter det andet ligegyldige projekt, som ikke kunne bruges til noget som helst, endvidere var undervisningen fra f.eks. 7-9 klasse, det samme hver eneste år, hvilket selvfølgelig resulterede i at til eksamen kom vi som klasse ud med et gennemsnit på over 10 og der var ikke en som fik under 8 i dansk´.. Men som sagt kunne tiden være brugt bedre, når jeg kigger på bekendgørelsen for f.eks. 7 klasse, så er der masser af plads til at lave anderledes spændende ting, iværksætteri kan også godt være teoretisk, og at være innovativ betyder ikke at eleverne skal opfinde et produkt, det får de skam rig lejlighed til, hvis de tager en ungsomuddannelse. Men bare det at tænke lidt økonomi ind i matematik timerne, og lidt ledelses teori ind i samfundsfag, ja så er vi godt på vej, i det vi dermed styrker eleverens interesse for netop de dele. Så som jeg ser det i dag, har lærene rig mulighed for at inddrage lige hvad de vil, og så samtidig opfylde bekendtgørelsen.

Men nu når vi taler om folkeskolen, så vil jeg også lige ytre mig om hvorfor jeg tror det står så skidt til som det gør, Jeg tror vi har behov for et generationsskife, mange lærer er 50+ og har ingen ide om hvad der sker unden for deres lille verden (skolen), hvor de sidder som konger og bestemmer over børns skæbe. Materialet de bruger er for gammel (de lavede det da de gik ud af seminariet og har ikke ændret det siden (overdrivelse fremmer forståelsen))

Derfor kræver det et skift, men jeg er dog også bekymret over at de mennesker som læser til lære fra gym/hhx/htx er de dårlige elever, dem som kun lige når op til 8, eller lige over 6, og så kommer ind på kvote 2. jeg syntes det er rystende. Hvordan skal en person der faktisk kun lige kunne klare gym. kunne klare at lære børn noget, ja ja, godt nok er det simplere ting de skal lærer fra sig, men stadigvæk.

Igen bare min mening.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:47
  Spændende tråd .

Min opfattelse er at folkeskolen helt klart har en rolle i fremmelse (og destruktion) af fremtidige iværksættere.

Min personlige oplevelse med skolesystemet har ikke været positiv, men måske har jeg også været meget uheldig, eller også så var det fordi man i starten af 90''erne ikke rigtigt havde fokus på iværksætteri fra skolernes side.

Jeg - ligesom mange af de andre nævnte iværksættere - har heller ikke nogen konkret uddannelse af falde tilbage på, da jeg hurtigt fandt ud af at jeg ikke var "kompatibel" med det traditionelle skolesystem.

Min kedelige historie og oplevelse følger her - hvis den keder dig for meget, så hop blot videre til det næste indæg i denne tåd - jeg bliver ikke fornærmet .

Allerede i 6 klasse fik jeg den første fornemmelse af at jeg ville starte en virksomhed. Det kom sig af at jeg gik i en klasse hvor drengenes interesse lå i fodbold, musik og senere knallerter og krudt - og jeg interesserede mig for computere og at tegne. Jeg fik dog en god ven i parrallelklassen som også var interesseret i computere og ligeledes var kreativ. Vi fik hurtigt den langsigtede plan at vi ville udvikle computerspil ligesom ligesom f.eks. Sierra (datidens største producent af adventure-spil (Leisure Suit Larry, KingsQuest m.fl.). Jeg var både facineret af spillene, men også af hele den måde som bl.a. denne virksomhed blev drevet. Men det var ikke let at være den eneste nørd i klassen. Lærene syntes også at min fritidsinteresse var lidt usund og at det nok ville være bedre og mere fremtidssikkert hvis jeg havde samme interesse som mine andre klassekammerater (krudt - fremtidssikkert? Jo måske, hvis man altså vil være fyrværkerimester...).

Nå, men da jeg var ved at være igennem 9.klasse vidste jeg ikke hvad jeg skulle give mig til - ingen havde på det tidspunkt peget på at min interesse omkring computere måske ville være en god satsning på et tidspunkt hvor man lige var begyndt at se lyset inden for IT.
Min familie havde allerede lagt i ovnen til at jeg skulle i gymnasiet og videre på teknikum og læse til ingeniør - ligesom min far - så jeg startede logisk nok i 1.G.
Hold op et kedeligt sted! Jeg keddede mig helt afsindigt, jeg havde topkarakterer i fysik og IT, men skod-karrakterer i alle de andre fag som jeg ikke gad - ikke fordi jeg ikke kunne finde ud af dem, men jeg kunne simpelthen ikke se hvad jeg skulle bruge dem til. Ingen kom med nogen form for fornuftige virkelige eksempler på hvad jeg kunne bruge fagene til. Igennem slutningen af folkeskolen var jeg begyndt at programmere demoer sammen med nogle af de få andre computer-nørder og det havde udviklet sig i at jeg havde lavet mit eget lille firma hvor udformningen af et fremtidigt spil stille og rolig tog fart. Spillet blev dog aldrig til noget - men stumperne ligger stadig i skuffen, så planen er ikke opgivet helt endnu. Den lille omsætning i firmaet kom af at sælge et par enkelte hjemmebyggede kabler og lignende og det var mere tabsgivende end overskudsskabende rent økonomisk. Men jeg havde det godt og lærte en masse. Men jeg havde det ikke godt i gymnasiet og jeg begyndte at pjække og bruge tid foran computeren i stedet. Til sidst røg jeg til en samtale med skolens studievejleder som var sat til at "redde" mig. Hun forklarede det meget sort/hvidt - hvis du skal blive til noget, så skal du gennemføre gymnasiet. Jeg forklarede hende at jeg gerne ville arbejde med en kombination af computere og det kreative - og egentlig godt kunne tænke mig en gang i fremtiden af skabe min egen virksomhed. Hun slog det hen som latterligt og grotesk tankegang - det var ikke noget som ville kunne skaffe smør på bordet. Hendes oplæg var gymnasiet og derefter DTU og så ellers videre derfra. Ikke noget jeg lige syntes lød interessant.

Jeg endte med at drop
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)