At producere el fra solen i DK, er utopi. Det kan kun gøres i ca. 4-5 måneder om året, når man ser positivt på det. Og den med at man kan spare 50% solpaneler til opvarmning, er også en fejl, det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Da der er noget som derheder vindafkøling, og den skal være lavere end det solen kan nå at varme noget op. Og det betyder at der reelt set skal være vindstille for at bruge de paneler, eller også kun bruge dem i sommerhalv året, til opvarmning af vand. Det man skal tænke på er at mange solpaneler er lavet af halvleder materialer, der ikke har en særlig god virkningsgrad under 5 grader C. Problemet er at folk som mig, vil ikke betale det, det koster at andre vil have vindmøller. Vindmøller er stadig fordyre iforhold til det der komme ud af energi. Og hvis den danske stat ikke havde givet så meget støtte til det, så var det aldrig blevet til noget. Og man kan også se den større og større modstand der er imod vindmøller idag, hvor man rydder store naturområder, øddelægger havgennemstrømningen, for at vi kan have møller, så ser jeg faktisk det som en større fare, en at man bruger et kulkraftværk med en masse filtre til at rense røgen.....Eller at afbrænde naturgas, der ikke giver så meget forurening. /Kenneth |
Kenneth:Og den med at man kan spare 50% solpaneler til opvarmning, er også en fejl, det kan simpelthen ikke lade sig gøre
Det var nu ikke solpaneler jeg tænkte på, men infrarødvarmepaneler:
http://agon-trading.ch/index.php?id=2&L=6
mvh.
Klaus