Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når virksomheder truer private med advokater og "nægter" en sin vare?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes, dit indlæg er ekstremt sobert, og skulle en advokat tage sagen, så er det udelukkende for at kunne sende en regning til Føniks, for den sag vil de aldrig kunne vinde. Så tør du blot sveden af panden.

Skulle du være så heldig at få din harddisk igen og ikke kan læse den, så send mig en PM, så skal jeg give den et "go" (gratis selvfølgelig. Har en 100% succes-rate so far). -I mellemtiden kan du jo google lidt på nogle gode back-up programmer

Umiddelbart vil jeg da mene, at du har krav på din harddisk. Det er jo din, så du kan bare sige til dem, at du gerne vil have den tilbage (og det lader jo også til at deres teknikere har nok at se til)
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for jeres feedback

Jeg har besluttet bare at kræve de 810 DKK tilbage for Harddisken og så lade det ligge ved det. Men lur mig om han nægter at give mig den fulde pris, nu må vi se.

Molvins, tak for tilbuddet, men jeg tror at jeg bare lader den ligge her - tid er egentlig ikke noget jeg har for meget af og jeg syntes at jeg brugte nok tid på det i går. Men det er så fedt at alle er så hjælpsomme her *thumbup*

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, det er så svært.

Nu bliver jeg nægtet de 810 DKK og at få min HD retur, han insistere på at kun kreditere mig deres dagspris for HD fratrukket deres omkostninger.

Jeg kan slet ikke fatte at han vil risikere det her pga de små penge, i går fik jeg egentlig lidt ondt af manden da jeg tænkte på at han nok bare havde en skidt mandag. Nu kan jeg se at det her åbenbart er måden de behandler deres kunder på - så kan vi tale om hvad det her har af relevans, men jeg kan i al fald sige at det her er IKKE måden at behandle kunder på. Desuden kan han jo ikke vide hvor langt jeg er villig til at gå, han nægter stadig at oplyse navnet på hans advokat med denne grund:

Navnet til vores Advokater er sagen uvedkommende, da JEG alene beslutter hvilke sager de skal tage sig af.
- Jeg ser ingen grund til at de skal tage sig af en sag om "dårlig service" og sagen om disken der blev byttet / krediteret på 1. arbejdsdag.


Kan man egentlig det her? Han nægter at returnere min HD eller kreditere det rigtige beløb:

Din disk er byttet - Du har KUN de valg jeg har listet (se tidligere mails)

Jeg tager dit svar som en accept på min tidligere mail og derfor sender jeg en check og en kreditnota imorgen.
- Dette betyder at du har til imorgen til at beslutte om du hellere vil have byttet disken til en ny tilsvarende.


Jeg har bare svaret at jeg ikke anerkender hans "valg" og at jeg enten vil have min HD returneret eller have krediteret de 810 DKK. Samtidig har jeg skrevet at de må bære omkostningerne i forbindelse med forsendelse, da de jo har forbudt mig at komme i butikken.

*suk*
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du har købt en HD hos dem, og den har været til rep. 3 gange indenfor 6 mdr. efter hver reperation - eller at skidtet er gået i stykker indenfor 6 mdr. skal de i følge købeloven give dig en erstatning omgående, da den defekt er at betragte som en fabrikationsfejl. det er bla det nye i forbindelse med købeloven. efter 6 måneder skal du kunne påvise at varen har en defekt som du er uden skyld i, hvilket kan ses som en svækkelse af en købers position.  Sælger har dog ret til at reparere produktet inden for RIMELIG TID - definér venligst  det - og fortæl mig så også hvordan man reparerer en HD? det tvivler jeg på at en tekniker hos Føniks overhovedet kan, og jeg tror at der bliver grinet godt og grundigt af dem hvis de returnerer en defekt HD til eks. vis Samsung´s forhandler hvis det er sådan en du har... eller måske er det bare mig...

 
Men for 810 dkk så kan de sgu´ bare hoste op med pengene eller en ny HD - sådan ligger landet - alternativet er jo en rep. men den tror jeg sgu´ ikke på.
 
jeg havde samme oplevelse hos ElGiganten engang - det var sgu´ undeholdende - Jeg vidste at det var en HD nedsmeltning i den PC jeg havde købt til min far i gave. Så tager jeg den med ind til forretningen, og forklarer dem situationen - ganske stille og roligt. Jeg bliver bedt om at gå ud til rep. indleveringen og få en seddel som jeg skal udfylde og bla. bla. bla..... jeg går så ud til ham jeg skal ud til og spørger ham hvordan han har tænkt sig at reparere HD´en - hvilket han giver mig ret er noget lort....jeg går så ind til folkene i butikken - som jeg havde talt med, og siger at jeg skal have en ny PC - de tror igen ikke på at det ikke kan repareres , og vil have den til rep. i 3 uger !!!! så siger jeg til pomfritten at han kan pisse op ad en sten, og hvis han ikke giver mig en erstatning for denne så vil jeg gerne tale med hans chef - hvilket jeg får lov til. Han påstår også at selvom Pc´en er totalt død, og at det ER HD´en der er kaput så erd er alligevel en mulighed for at reparere den - hvortil jeg så spørger - kan jeg ikke blot få en ny HD så klarer jeg det selv - det vil han ikke, men jeg kan da få en af de Pc´ er der har været til rep, og som de står inde for virker. DVS: jeg køber et nyt produkt som går i stykker allerede den 2. dag min far har den. og jeg bliver tilbudt en 3 ugers reperations tid alternativt kan jeg få en repareret PC i bytte... for mig at se har jeg købt nyt og kan få brugt som erstatning - jeg ridsede det op for den kære gentleman at sådan handlede han vist ikke sin sidste bil eller hvad? det måtte han give mig ret i, og så fik jeg min vilje og en ny PC - efter 2 tmer i ElGiganten ( et sted jeg ALDRIG kommer mere). det fedeste af det hele var at da jeg kom hjem, havde de givet mig en PC der var dobblet så kraftig som den jeg skulle have....my luck their loss ( og den virker stadig - siger min far i hvert fald).
 
bottom line - lad dem ike pisse på dig - giv dem kamp, og spørg dem så lige om de ikke har noget der juridisk tilhører dig? hvis de siger at du kan rende dem, ja så mener jeg at der er tale om tyveri - hvilket politiet sikkert er behjælpelig med at vejlede dig om....
 
sorry for den lange post - men sådan noget her det sætter mit pis i kog..
 
bliv ved med at stå på din ret !
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Dit eksempel er en af de gode grunde til at handle compuere online - så har du i det mindste 14 dages fuld returret og kan bruge dette som pression hvis de vil til at reperere på en helt ny computer :)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, så er jeg åbenbart ikke den eneste der har været uheldig mht. Føniks Computer.

Jeg købte engang en PC der gennem deres webshop. De skrev at alle deres PC''ere blev leveret med bl.a. grafikkort og netkort som standard, men da jeg modtog PC''en var der ingen grafikkort (heller ikke på bundkort). Da jeg så henvendte mig til dem, fik jeg den forklaring, at det bundkort jeg havde opgraderet til, ikke havde onboard grafikkort, og PC''en derfor ikke havde grafikkort. Og så sagde de at jeg jo bare kunne have læst specifikationerne på bundkortet på deres site.
 
Efter at have gennemlæst deres site, fandt jeg intet der fortalte, at der kun var grafikkort i deres PC''ere hvis det var onboard på bundkortet. Og på det bundkort jeg havde valgt, var der tilfældigvis ingen specifikationer på deres site.
 
Så jeg henvendte mig igen, men de var totalt ligeglade - jeg kunne rende og hoppe, ku jeg!
 
Jeg gad ikke gøre en stor sag ud af det, så jeg fandt et gammelt grafikkort i gemmerne og installerede det. Jeg kan ikke anbefale at købe noget som helst ved et firma med så dårlig kundeservice!
 
mvh Carsten
 
 
 
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Jamen den kære direktør for Føniks Computer har ret meget is i maven, for jeg har hverken fået min HD retur eller pengene.

Det til trods for at jeg har krævet den returneret uberørt efter at han nægtede at behandle sagen en af de første dage.

Nå men jeg har d.d. kontaktet københavns politi skriftligt, jeg tror bare ikke på jeg får noget som helst ud af det - jeg skal nok i gang med forbrugerstyrelsen og det tager jo en evighed.
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv stået i en lignene situation for nogle år siden, hvor det var et bundkort det drejet sig om. Det var dog ikke hos Føniks, men en anden butik i København. Da jeg skulle hente mit bundkort fra rep, var butikken lukket og tømt. Og da jeg fandt frem til ejeren i Brøndby nægtede han alt. Jeg meldte det skrifteligt til politiet, men de kunne ikke gøre noget. Men så fandt jeg en journalist, som havde skrevet lidt om dem nogle år før - og da han ringede til ejeren og begyndt at stille spørgsmål, så havde jeg et sprit nyt bundkort 3 dage efter med posten.

Det kunne måske være en mulighed for dig at henvende dig til en journalist eller hvis du kender en, som kan ringe og spørge til det. Han vil jo tydligvis ikke hænges ud.

Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
PBK, det er desværre ikke tyveri og dermed dækket af strafferet da tingen er videregivet med besidderens tilladelse. Derfor falder det ind under den borgerlige retspleje. Fra http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.3:
 
[quote]For at der skal være tale om tyveri skal tingen tages fra sin besidder uden besidderens tilladelse. Hvis tingen er kommet i fremmed besiddelse med den tidligere besidders tilladelse, kan der ikke være tale om tyveri, uanset hvad der siden sker med den. [quote]
 
Helmer, dit bedste bet hvis du ikke kan overbevise Føniks Computer er Forbrugerstyrelsen som du kan kontakte på deres hotline hverdage mellem 9-12 og torsdag mellem 9-12 samt 15-19 på tlf 70 13 13 30. Lidt forberedelse skader aldrig, så søg lidt efter købeloven på www.forbrug.dk. Når du har fået Forbrugerstyrelsens anbefaling (som højst sandsynligt stammer overens med dit ønske) og når du har fået samlet lidt kopier af tidligere retssager omkring ophævelse af køb efter 2/3 forsøg på reparation kan du så overveje om du kun vil fremføre dit krav skriftligt overfor Føniks Computer eller om du vil møde personligt op i forretningen. Uanset hvad bør du øjeblikkeligt holde op med de personlige emails mellem dig og direktøren, ud fra tidligere sager ved jeg at det ikke vil føre til noget.
 
Det forbud Føniks har udstedt mod at du møder fysisk op i forretningen har intet juridisk grundlag da det er et ellers offentligt tilgængeligt sted og du ikke har opført dig usoigneret/generende overfor de andre kunder.  Føniks kan kun forhindre din fysiske tilstedeværelse i forretningen hvis de får et polititilhold. Det står selvfølgelig Føniks frit om de vil have dig som kunde eller sælge nye ting til dig men siden du allerede er kunde er du stadig dækket ind under Købeloven. Efter direktørens eget udsagn vil de ikke have dig som kunde mere og de skal derfor ophøre kundeforholdet ved enten at tilbagebetale de penge de skylder dig eller give dig dine genstande tilbage - indtil en af disse ting er sket er du stadig kunde og det er derfor forventet at du behandles som en sådan.
 
Hvis jeg var dig ville jeg udskrive et par kopier af Købeloven, tidligere afgjorte sager samt en kopi af Forbrugerstyrelsens anbefaling til dig hvorefter jeg ville møde op i forretningen i myldretiden (eller hvornår der ellers er mange kunder) og gøre krav på enten harddisken eller pengene. Vær saglig og rolig, lad dig ikke provokere til at hæve stemmen og hold fast på de enkelte ustridelige punkter - Købeloven, Forbrugerstyrelsen og tidligere afgjorte retssager om præcis dette. Lad dig ikke skræmme ud af forretningen men mind dem om at du stadig er kunde hos dem så længe de ikke har afsluttet kundeforholdet ved enten at tilbagelevere penge eller harddisk. Hvis du får dine penge tilbage skal det være det samme beløb som du betalte, uanset hvad produktets nypris i dag.  Mind dem om at du forlader forretningen så snart de har afsluttet kundeforholdet. Og husk at fysisk kontakt er fy-fy, hvad enten det er fra din eller deres side - mind dem venligst om at du slet ikke har lyst til at eskalere problemerne men blot vil have afsluttet kundeforholdet.
 
En perfekt indledning når du møder op er "Jeg vil gerne afslutte mit kundeforhold hos jer. I har min harddisk og jeg vil have enten harddisken eller mine penge tilbage", især hvis det er en ekspedient der ikke har kendskab til sagen - så er resten af forløbet irrelevant
 
Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

SKide være med om det er tyveri eller ej - det er ulovligt alligevel:

Køberens mangelsbeføjelser
  
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

  1. afhjælpning af mangelen,
  2. levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
  3. et passende afslag i købesummen eller
  4. ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
   Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen. 
   Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet. 
   Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
 
 
Jeg kan ikke se hvordan man kan undgå at levere noget til sælger for ombytning eller reparation uden at "frivilligt" at overdrage genstanden til fjolset. - det er sgu´ kun i juristers hoveder det kan lade sig gøre...
 
måske kan det her også hjælpe dig lidt på vej...
 

Reklamation over mangler
   § 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

   § 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.

   § 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed. 
   Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

   § 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler ved salgsgenstanden. I de køb, der er nævnt i § 4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives til den erhvervsdrivende, der har indgået eller formidlet aftalen om købet for sælgeren.

   § 85. Vil køberen påberåbe sig en mangel over for en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler, skal køberen give sælgeren eller den anden erhvervsdrivende meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

   § 86. § 61, stk. 1, gælder også for de i §§ 81 og 83-85 nævnte meddelelser fra køberen.
&nbs
Side 2 ud af 2 (20 indlæg)