Ekspedienten var simpelthen så ubehøvlet, kort sagt skete der det at jeg bare fik en seddel i hånden med beskeden om at udfylde denne, da jeg stillede spørgsmålstegn ved et par punkter (jeg skulle jo skrive under!) gik sælger amok og nærmest råbte at jeg jo bare kunne læse hele sedlen! Det satte så mit pis i kog, ret meget, så da jeg efterfølgende kom hjem skrev jeg om min oplevelse på en hjemmeside hvor man kan give de her butikker tilbage meldinger og point - jeg fik så afløb for mine frustrationer. Nu er jeg så blevet kontaktet af butikken med krav om at jeg fjerner mit indlæg inden for 2 dage eller også vil jeg blive hevet i retten for injurier. Det har jeg så grinet lidt mere af, mit svar var at de meget genre måtte oplyse deres advokats navn, så kan jeg nemlig få min advokat til at kontakte deres og beder samtidig om at de bare sender mig min HD igen, så må jeg selv gå til producenten og få den byttet. Samtidig stiller jeg spørgsmålstegn ved deres sælgers opførsel og mener heller ikke at deres teknikere er pålidelige (og dermed bare forventer at få en regning og en defekt HD retur). Men nej, jeg må ikke få hverken navn på deres advokat ELLER få min HD igen før deres tekniker har set på den (og dvs. om tidligst 8 dage). De fastholder at jeg vil modtage en injurie sag i løbet af 2 dage og at de i øvrigt ikke har gjort noget galt - Ydermere påstår de at deres medarbejder har ydet en almindelig god kundeservice (gad godt se hvad deres dårlige kundeservice så er, et bat i hovedet?), at det er mig der har svinet ham til, at jeg ikke kan få returneret den HD før deres tekniker har set på det og at jeg ALDRIG må komme i deres butik igen (nu griner jeg så lidt mere). Så mit spørgsmål er hvad man kan gøre ved det? De har jo sådan set min ejendel og nægter at returnere denne - jeg har endda sagt at de kan vedlægge en faktura på forsendelses omkostningerne. Og er det ok at bare fordi man lufter sin mening om en virksomhed, at de så truer med bål og brand? Ville du gøre dette? Der er tale om en HD til 810 DKK, så jeg kan jo gå til forbruger klagenævnet men det er for mig, helt horribelt at man behandler sine kunder på denne måde... og jeg har så lavet lidt research og fandt hurtigt ud af at jeg slet ikke er den eneste der har oplevet dette. Det er naturligvis muligt at det er mig der er sippet, men jeg bliver noget gal når jeg bliver behandlet på den måde - jeg får jo bare lyst til at gøre alt hvad jeg kan for at tryne dem. Det skal lige siges at det her er den tredje HD jeg skulle have fået ombyttet fra dem i løbet af det sidste 1½ år, dermed mener jeg ikke at de har ret til at kræve den diagnosticeret, men bare skal ombytte denne på stedet - er det forkert? |
Hvis det er den samme HDD du har fået byttet 3 gange er det meget simpelt, så hæver du blot købet med henvisning til Købelovens §78, stk. 1. Den almindelige reklamationsret giver den erhvervsdrivende ret til enten at afhjælpe en fejl eller levere en tilsvarende ny vare, men efter de gængse 2-3 forsøg kan forbrugeren enerådigt kræve købet hævet. Hvis du vil læse et eksempel på en allerede afgjort sag med hævning af køb, eller blot generelt læse om dine rettigheder og forpligtelser som enten forbruger eller erhvervsdrivende, er Forbrugerstyrelsens hjemmesiden altid en guldgrube - en hurtig søgning fandt f.eks. http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/telefoner/ophaevelse-af-koeb/ og http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/musikinstrumenter/brugt-floejte/
Injurier er et mere løst defineret område som det er svært at kommentere uden at vide hvad du reelt har skrevet. Jeg kan sagtens forstå at du vil ud med dine frustrationer men du skal altid huske at holde kritikken saglig og sandfærdig. Selv hvis du blot skriver sandheden kan det stadig falde ind under injurier eller æreskrænkelse, afhængig af omstændighederne ved materialets offentliggørelse.
Jeg tvivler dog på at forretningen vil gøre mere ud af det end højst nødvendigt da sådan en sag hurtigt fører til endnu mere dårlig omtale i Ekstra Bladet og andre medier. Derudover truer man ikke med en advokat, enten så sagsøger man eller også gør man ikke
Har man først truet med en advokat stiller man sig reelt dårligere end hvis man blot får advokaten til at sende papirerne. Jeg ved ikke om vi har en tilsvarende lov i Danmark, men i USA og andre lande er det i sig selv strafbart at true med en retssag uden også at følge op på det.