Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding- og driftselskab

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg er i planlægningsfasen på et mindre projekt, og har derfor nogle spørgsmål til jer :-)

Jeg vil gerne have købt en mindre ejendom til udlejning, men jeg er lidt i tvivl om hvordan det gøres mest praktisk. Jeg skal have stiftet mig et Holding ApS til at gøre aktieinvesteringer i, men er det hensigtsmæssigt at have ejendommen liggende der også? Eller skal jeg skille det ud i et seperat selskab?

Hvis jeg smider ejendommen ind i et seperat drift selskab, vil jeg ikke selv kunne lave mit regnskab, da det så skal tjekkes af en revisor, når man både har holding & drift, men igen - Hvad er smartest?

På forhånd tak :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:24
Du kan da sagtens lave dit eget regnskab. Du skal blot have en revisor til at godkende det.

Det mener jeg da?

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 25. Jul 06
Skrevet kl. 18:49
Hej Niels,

Det var egentlig også det jeg mente - Men det render hurtigt op med både Holding & Drift, da revisoren skal det hele igennem, for at sikre at det hele stemmer...

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 18:55
Sammenholdt med købet af ejendommen er de 10-15 K til revisoren årligt vel peanuts?
Tilmeldt 25. Jul 06
Skrevet kl. 19:01
Hej Thomas,

Der er udelukkende tale om en ejendom til 800.000,- i starten - Den skulle jo gerne generere overskud, så 15.000 til revisor er en forholdsvis stor andel af overskuddet de første par år, men du har ret - Om et par år hvis alt går vel, så er det peanuts...

Tilmeldt 11. Jun 06
Skrevet kl. 19:13

Fair nok, men jeg ville ikke lade de 10-15K afgøre konstruktionen. No matter what ville jeg tage en indledende snak med revisoren om hvad der bedst kan betale sig, who knows, måske giver det mere mening at eje personligt.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 19:33
Et holding og datter kan være en meget stor fordel - læs evt. om fordele og ulemper på www.ditselskab.dk under ofte stillede spørgsmål.

Om det overhovedet kan betale sig at eje ejendommen i et selskab skal du få vurderet inden du erhverver den i selskabet:

1. hvis den er afskrivningsberettiget vil du næppe opnå skattefri avancer ved salg af selskabet efter 3 år alligevel, da genvundne afskrivninger på ejendommen vil være et latent skatteforhold som en køber vil mene påvirker prisen.

2. hvis den ikke er afskrivningsberettiget kan du muligvis blot sælge selskabet til en køber fremfor at sælge ejendommen som sådan og opnå en skattefordel, men køberskaren hertil vil nok være mindre.

3. få dine forhold tjekket ordentligt inden du etablerer dig.

4. afsæt et budget til at få tingene undersøgt - det er trods alt en større investering du er i gang med.

Holding skal have revisor, men datter behøver ikke nødvendigvis revisor... tjek reglerne på www.ditselskab.dk "ofte stillede spørgsmål"...

Tilmeldt 25. Jul 06
Skrevet kl. 20:22
Hej Jacob,

Mange tak for dit svar :)

Der er tale om en boligudlejningsejendom med 2 lejligheder, så den er ikke afskrivningsberettiget.

Umiddelbart vil jeg mene det er en fordel for mig at holde det i et selskab, da der bliver en del omkostninger forbundet med at istandsætte udendøres arealerne, og nogle andre idéer der er på tegnebrædtet. Samt jeg så heller ikke hæfter personligt...

Tilmeldt 11. Jun 06
Skrevet kl. 20:56
Så vidt jeg husker kan en udlejningsejendom alene belånes med 60 % i kreditforeningen, og lur mig om banken låner dig en eneste krone uden personlig hæftelse.
Tilmeldt 25. Jul 06
Skrevet kl. 21:02
Hej Thomas,

Nej, jeg tror også banken vil forlange personlig hæftelse, men det i sig selv er jeg ikke bange for, idet jeg mener potentialet i ejendommen er godt.
Men der kan jo komme mange andre kreditorer, samt sager som gør at det er smart at have et ApS - Ikke at jeg frygter det, det er også en rar ting at have adskilt sin privat økonomi, og selskabets/virksomhedens...

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)