Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folkebevægelsen Mod Kampagner (FOK)

Side 6 ud af 6 (58 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg undres lidt over denne debat, idet iværksættere trods alt burde være dem, der har noget viden om markedsføring og kampagner. En god kampagne:

- Har en målgruppe
- Har en strategi
- Sættes i gang hvis den forventede effekt er pengene værd
- Evalueres bagefter mht. effekt (hvilket kan være svært, da man ikke ved hvordan verden ville se ud hvis kampagnen ikke havde været der)

Det er jo stort set umuligt for folk, der ikke står bag kampagnen, at vurdere effekten af en kampagne, og endda er det ofte også svært at forstå kampagnen, hvis man f.eks. står udenfor målgruppen.

Nogle gange kan en kampagne have til formål at øge kendskabet i befolkningen til en problemstilling. Og her må man sige, at når man her i diskussionen kan referere til diverse kampagner, så er kendskabet i hvert fald tilstede.

Tænk f.eks. på, at et trafikuheld hurtigt kan koste et par millioner kroner (alene en enkelt seng i intensivafdelingen koster 20K om dagen, og tabt skatteindbetaling fra en skatteyder er mange penge). Dvs. kan man forhindre bare et eneste trafikuheld af den tunge kaliber ved at bruge et par millioner kroner på en kampagne, så kommer pengene faktisk igen uhyggeligt hurtigt.

Hvis I laver en forening mod kampagner, så vil jeg anbefale, at I tager kontakt til nogle af dem, der står bag disse kampagner for at forstå deres motivation til at bruge penge på disse kampagner. Ved at kende og forstå jeres "modstandere" vil I kunne få større succes.
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 18:00

Hej... som aktivt medlem af FOK vil jeg tilslutte mig 26. januar... blot med det ene forbehold, at det bliver forhåbentlig eftermiddag/aften?

Glæder mig til vi virkelig kan komme aktivt igang med noget meningsfyldt foreningsarbejde, der forhåbentlig kan være med til en holdningsændring OG adfærdsændring blandt vore ensporede og snævertsynede politikere, hvad angår uagtsom udødslen af offentlige midler som var det ecstacypiller på diskotek IN...

(Hov...!!! Argh, måske vi skulle have iværksat en kampagne mod stoffer... [:0])

Hihi...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:59

> Jeg undres lidt over denne debat, idet iværksættere trods alt burde være dem, der har noget viden om markedsføring og kampagner.

Ja, netop, og det er både med min professionelle baggrund i markedsføring og mit konkrete kendskab til nogle offentlige kampagner, at jeg synes der er brug for at råbe op. For desværre er motivationen ikke altid som du påstår, at få resultater - tværtimod, har jeg ved selvsyn set hvordan kampagner alene lanceres fordi at "så gør man da et eller andet" og det ser pænt ud for en politiker.

Problemet er at de blander sig i noget de ikke ved en skid om - nemlig hvordan man opnår de de gerne vil have. Jeg ville da heller ikke, som politiker, blande mig i hvilken type cement man skal bruge til en storebæltsbro - opgaven, som politiker, må være at afgøre om vi skal have broen eller ej, IKKE hvordan den skal bygges.

Derudover synes jeg du har helt galt fat i det med regnestykkerne - det er dem man laver i det private, men man laver dem altså ikke altid på den måde i det offentlige. Ofte ønskes en adfærdsændring fordi man mener det er til folk og samfunds bedste - ikke direkte på grund af økonomien. Hvis folk virkelig holdt helt op med at ryge og drikke, stoppede med at betale alle luksusafgifterne, og blev 20 år ældre ville samfundsøkonomien sgu brudde sammen. Dermed ikke være sagt at der ikke skal arbejdes på at stoppe rygning og alkoholmisbrug, men det er altså ikke økonomien - påsitiv eller negativ, der altid bør (eller gør) drive offentlige aktiviteter.

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Skrevet kl. 19:39
Du har helt ret i, at det offentlige regner meget anderledes end det private. I det offentlige regner man ofte ikke med indtægter, kun udgifter. Det betyder, at en intensivafdeling får en mængde penge, og så skal udnytte kapaciteten så effektivt som muligt - det er ikke muligt at have reservekapacitet som kan bruges til at reducere omkostninger andre steder i systemet, på samme måde som i det private.

Med hensyn til rygning og alkohol, så tror jeg du bør revidere din holdning om, at der ikke skulle være økonomi i det. Når jeg ser, hvor mange millioner kroner en enkelt alkoholiker kan koste samfundet via sundhedssystemet på et enkelt år, så får det Kurt Thorsen til at virke som en sparsommelig mand. Og når jeg ser, hvor meget ekstra rygning koster sundhedssystemet, så forstår jeg pludselig hvorfor jeg betaler så meget i skat. Tobaksafgiften står slet ikke mål med de omkostninger, der er ved rygning.

Jeg har ikke selv kontrolleret tallene, men såvidt jeg ved, så koster et hospital mere om året end den samlede danske Udenrigstjeneste inkl. udenrigsministeriet og de danske ambassader.

Jeg synes at det er meget prisværdigt, at I gider gøre noget ved usaglig pengeforbrug. Men navnet "foreningen mod kampagner" er vel lidt misvisende hvis I ikke er imod fornuftige kampagner?
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:59
Hvis du læser hele denne tråd, vil du se at navnet på foreningen allerede har været diskuteret - og dette navn har vi så valgt at holde fast i. Hvis du ikke kan lide det, eller forstå ironien, så er det bare ærgeligt :)

Hvis besparelsen på hver ryger der stopper, eller hver alkoholmisbruger der helt holder op, er så stor som du siger, hvorfor så ikke lave et "ruygestop affiliate program" - en kampagne på ren revenue share. Hvis de der reklameburaer som gladeligt brænder statens (læs: Vores!) penge af på disse kampagner er så sikre på de virker var det så ikke en ide med lidt motivation. Jeg tager personligt gerne bolden op.

Hvad med at betale 1000 kroner for ryger der stopper og det samme for en afvennet alkoholiker. Eller lidt mere - alt efter hvad det nu er værd, i gennemsnit. Jeg ved godt hvem der ville score kassen på en sådan løsning: De frivillige foreninger som i dag kæmper for hver eneste krone selvom de for manges vedkommende kan påvise skide gode resultater! Og jeg ved godt hvem der ville tabe på denne løsning: De store reklameburauer og andre som blot alt for grådigt æder statskronerne op.

Når vi nu har en regering der er så forhippet på at alt skal måles og vejes, hvorfor så ikke også her? Her ville det da for alvor give mening.

Anyway, dette var blot et ud af mange kreative forslag til en forbedring af den måde det offentlige kunne bruge "opdragelses"- og informationspengene på. Jeg forventer ikke at det bliver et formål for FOK at levere en samlet perfekt løsning på alverdens problemer, endsige udføre dem i praksis, men hvis vi kan åbne øjnene, hos de politikere der bevilger pengene, for at der er andre løsninger, så er vi kommet langt.
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Skrevet kl. 20:23
Jeg synes at det var et vældigt interessant forslag, som er værd at gå videre med. Det er markant bedre at lægge den slags i organisationer, som er indtægtsfokuseret end i sundhedsvæsenet, som hovedsageligt er udgiftsfokuseret, da udgiftsfokusering ikke skaber lige så meget innovation.
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 10:06
blev der nogensinde holdt møde?
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:02

Personligt røg jeg lige ind i fødslen af min nye søn, der kom til verden d. 24. januar og med en lille puge i forvejen har vi været lidt vel optaget i familien de sidste uger :)

Men jeg synes da vi skal finde en dag i april hvor vi kan mødes og brainstorme lidt ...

Side 6 ud af 6 (58 indlæg)