Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folkebevægelsen Mod Kampagner (FOK)

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Når nu snakken falder på børn og børneopdragelse (inkluderende unge mennesker for den sags skyld) kan jeg ikke lade være med - meget kort - at berøre emnet...

Her duer hverken kampagner, tv-spots, én der har spillet 100.000 væk på besøg i rundfunk eller andet... det kræver en indsats fra de forældre, der har valgt at få et barn eller flere, men bruger mere tid på "karriere og personlig udvikling" fordi de skal investere i samlejekøkkener ... argh, ups, samtalekøkkener, to biler, rejser og en masse kreativ udfoldelse både privat og socialt...

Dét med samlejekøkkenet var da vist en kæmpe brøler, for det er en anden ting vi ikke kan finde ud af mere... sex? Fik en sms af en kammerat for noget tid siden der lød i retningen af "Husk at se mig på tv i aften, jeg skal tale om mit sexliv i programmet Hvornår var det nu det var? på DR!"

Nå, sorry ''sidespring'' ... hehe... det skal handle om FOK og ikke min holdning til folk der får børn uden at vide hvad det indebærer, og uden synderlig interesse i dem what so ever...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:03
Dato: 12/13/2005 9:37:59 AM Forfatter: Carsten Jacobsen
 Og hvad var konklusionen? Jo, vi skal have en ny kampagne!

Han sagde faktisk bare, at der skulle gives noget information.
Jeg havde nu også selv vanskeligt ved at rette tæerne ud bagefter.

Information skal få dig til at holde op med at gøre noget f.eks. via moral eller frygt.
Poker på internettet går man vel til udfra lyst.
Og hvordan er det nu med vores lyst - kan den holdes nede af moral eller frygt?
I.fgl. Freud (så vidt jeg husker) vil den lyst, som vi ikke får afløb for, ophobes og kræve senere udløsning.

I tilfældet børnepoker på intenettet, tror jeg at børnenes adgang til betalingsmidler bør begrænses.
Det ville være en større forhindring end en kampagne.

Men først skulle man nok lige finde ud af, om det er værre at spille poker på internettet end så mange andre ting, som børn kan beskæftige sig med.

mvh Hans

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:27
Dato: 12/13/2005 10:02:50 AM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation

Han sagde faktisk bare, at der skulle gives noget information.

Den flinke mand sagde faktisk "informationskampagne"

mvh Carsten
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 12:34
Hvis man endelig skal lave en oplyningskampagne omkring børns gambling, så skal den rettes mod forældre - for det virker ikke på børn, det samme gælder mht. at begrænse deres betalingsmuligheder, jeg tror ikke på det virker og jeg arbejder med de her "satans" teenagers til dagligt. De "låner" bare mor og fars kreditkort eller kammeraten''s mobil telefon.

Problemet med netop gambling (og faktisk også visse spil inden for genren gaming) er netop, at børn kan risikere at lære at takle deres følelser ved at spille - f.eks. i stedet for at trøste sig selv eller tale med andre når man er ked af det, er det nemmere at gøre sine følelser eksterne for så at bearbejde dem igennem f.eks. et skydespil eller en pokerturnering.

Men det er jo en helt anden snak, jeg mener bare at der er tre parter i den sag om Gambling (og Gaming):

1. Forældre
2. Barn/Teenager
3. Erhverv (dvs. f.eks. pokerfirmaerne, som igen kan gøre noget ved fordi de alle er drevet fra en eller anden ø uden regler og love).

Tager man ikke direkte fat i alle tre parter vil problemet fortsat være det (det vil nok alligevel, men måske ikke i så voldsom grad som idag - det er der heller ikke noget at sige til når man ser POKER overalt hvor man færdes eller hver gang man tænder sit TV).
Fra Brønshøj
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 277
Skrevet kl. 12:34

Dato: 12/8/2005 10:15:22 AM Forfatter: Thor Larholm

Argh dumme velfærdskommission, nu stjæler de jo hele pressebilledet langt ind i næste uge. I kan forvente nogle initiativer fra min side af kort derefter

Øhm, kære Thor - hvilke initiativer vil du komme med... vi mangler jo lissom "noget" at kunne bakke op om......

Men find på og jeg er med(letkøbt sejr hva?:-)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:16

Vi skal have aftalt en "stiftende generalforsamling" snarest muligt så vi kan sætte vores kampagner i gang - kampagnerne mod kampagner :)

Jeg vil foreslå vi mødes engang i midten af januar - f.eks. på mit kontor lige bagved Nørreport i København.

Forslag til datoer/tider?
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 14:06
Mikkel, hvad med torsdag den 26. Januar? Det er tilpas langt fremme til at det ikke forstyrrer eksisterende aftaler men alligevel tæt nok på - kun et par uger fremme. Desuden passer det som fod i hose med at jeg er i Thailand fra den 8.-24. januar

Flemming, jeg havde tænkt mig at tæppebombe aviserne med debatindlæg og pressemeddelelser om Folkets Kondomer, hive fat i et par radiokanaler (P3, Voice, etc) og arrangere en "Gratis Kondomer Til Folket!" demonstration foran Christiansborg - til at starte med ; men lad os nu se hvad vi finder ud af.

Tilmeldt 15. Apr 05
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:25

Hej Thor,

idéen med de gratis kondomer er nu ikke ny - eller så original :-) ewire, hvor jeg arbejdede sidste år og i år, gik ud med budskabet allerede for et års tid siden - og fik en række sponsorer med på vognen. Desværre er det utrolig bekosteligt at uddele gratis kondomer til alle unge, da man så skal have styr på både produktion, let distribution etc. Stille bokse eller skåle op i butikskæder eller lignende, få det aktiveret rundt omkring i ungdomsorganisationerne etc. og gøre det kendt, at man kan få dem gratis. Det lyder måske smart og godt med gratis kondomer til alle, men i praksis er det en meget lang proces - og det er en af grundene til, at det ikke er gjort endnu - udover at der jo så også er kondomproducenter, som vil have fuld pris for deres produkt og ikke kan se idéen i at give rabat til gode tiltag som gratis kondomer etc.
Idéen med en forening imod kampagner er da ok, men også noget misforstået. Andre kampagner på både TV og radio har haft kæmpe effekt - virksomhederne gør det jo ikke for sjov. Det er meget komplekst, hvorfor en sådan forening også vil få sit arbejde med at kritisere kampagner - for hvordan måler I, om de har virket - skal I også være analysebureau, eller hvordan vil I dokumentere, om den har effekt eller ej?

Men god fornøjelse - altid sjovt med noget nytænkning.

VH Jonathan.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:36
Jeg er meget enig med dig i dine betragtninger omkring kondomer. Jeg sad et par år i bestyrelsen for en større patentiforening, hvor dette også var på bordet og det er bestemt ikke let. Men jeg synes egentligt heller ikke foreningen direkte skal involveres i store alternative kampagner - vores opgave er oplysning. Jeg tror ganske enkelt aldrig vi ville få de nødvendige kræfter til at gennemføre væsentlige kampagne-aktiviteter indenfor vores lille forening - men det skal naturligvis ikke afholde nogle af medlemmerne fra at gøre mere på egen hånd.

> virksomhederne gør det jo ikke for sjov.

Foreningen vil ikke beskæftige sig med hvad private virksomheder bruger deres penge på - det er helt op til dem selv. Det vi vil bekæmpe er de mange tåbelige kampagner som sættes igang af politikerne, for vores allesammens penge, ene og alene fordi det jo helst skal se ud somom de gør noget. Bare et eller andet. Pointen med foreningens arbejde må være at opdrage politikerne til at forstå, at det ikke er deres opgave at være "håndværkere" og bestemme hvordan man bedst gennemfører et adfærdsændrende eller informativt projekt - overlad det til professionelle.

Det er meget påfaldende, at hver gang det handler om noget kreativt, så tror politikere at de er eksperter selv. Det gælder ikke bare markedsføring, men f.eks. også musik og teater, som jeg selv kender til. Se f.eks. H.C. Andersen fondes håbløse projekt med en overbetalt Tina Turner. Hvem valgte hende? Nogle professionelle musikfolk med forstand på hvad der kan tiltrække tilstrækkeligt at det rigtige publikum? Eller nogle havlgamle politiker-mænd med hang til ældre damer i stiletter? I kender selv svaret - og resultatet.

Der er iøvrigt ingen tvivl om at mange politikere lider af samme syndom som mange reklameburaer: Der er mere prestige i at sætte en stor flot TV-kampagne op, end der er i måneders hårdt arbejde på "grædsrodsplan". Der er i øvrigt også flere kommisionskroner i det :)
- Det er bare ikke altid at de store kampagner virker lige så godt eller løser opgaven lige så billigt, som det tunge, langsigtede græsrodsarbejde gør.

Jeg synes hele situationen bliver særlig kritisk når man finder eksempler på, og det er ikke svært, når politikerne med den ene hånd ødsler penge væk på tvivlsomme kampagner og samtidig skærer ned i budgetterne på de græsrodsaktiviteter eller andre mindre prestigefyldte projekter, der har BEVIST at de virker. Det har f.eks. været tilfældet indenfor bekæmpelsen af HIV og kønssygdomme. 

Det er den slags FOK forhåbentligt kan være med til at sætte focus på. Min ambition med foreningen, der jo i virkeligheden mest startede som en "joke", er blot at få flere politikere og embedsmænd til at tænke sig bedre om, inden de brænder vores penge af på kreative projekter uden først at involvere rigtige kreative folk. Lad være med at afsætte X millioner til en "kampagne" (som underforstået altid er en "traditionel" mass-media kampagne) - afsæt i stedet for beløbet med det langt mere præcise formål: At løse opgaven - få ændret en adfærd, få oplyst om noget eller hvad det nu engang er der er ønsket.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:53

> Mikkel, hvad med torsdag den 26. Januar?

Det er OK med mig, bortset fra at min kone er sat til at føde vores andet barn d. 1. februar så i vrste fald kan jeg risikere at måtte aflyse med kort varsel.

Og så er der nyt i kampagne-idiotien ...
I P3 nyhedernei dag kl. 14 kunne man høre følgende åbning:

Speaker: "Vi er blevet tudet ørende fulde af advarsler og kampagner mod rygning men lige lidt hjælper det! Især unge er dårlige til at droppe smøgerne, stadig flere under 30 begynder at ryge viser en ny undersøgelse. [over til] Lise Torsøe ... "

Uddrag af undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen: " ... blandt de 20-29 er der (endda) sket en markant stigning i folk der ryger.

Direktør i lungeforeningen Charlotte Fuglesang siger: "Det har vi ikke sådan umidelbart nogen forklaring på ... hvordan det kan være ..."

Og så kommer der noget positivt fra en mand vi bør støtte ...

Projektkordinator Carl Nielsen fra Rygestopcentret i Århus Amt mener ikke flere kampagner vil hjælpe!

Hans konklusion er så desværre lige så ensporet som vi har set andre gange, når han fortsætter: " ... det vil så til gengæld et rygestop på offentlige steder ...". Til dette kunne jeg så tilføje, ja, eller halshukning af alle der tænder en smøg. DET ville virkelig hjælpe! :) Nu skal vi så bare lige passe på, at løsningen på problemet ikke skaber en verden der er værre end den vi forsøger at forbedre - men det er jo bare min mening :)

Pointen er dog god nok: Traditionelle reklamekampagner virker ikke når man vil ændre adfærd hos befolkningen - og da SLET ikke unge, der generelt set lytter mindre på autoriteterne (samfundet) end andre grupper.

Jeg tror vi har fat i noget med denne folkebevægelse. Vi har haft kampagner nok! FOK :)

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)