Jeg ved godt vi haft dette emne oppe at vende nogle gange før, og jeg er ikke engang sikker på at det helt hører til i denne gruppe - under markedsføring, men jeg kan altså ikke lade være - så jeg håber i bærer over med mig.ffice Jeg er så træt af kampagner! Ikke kampagner i almindelighed, men særligt de der kampagner det offentlige kører, som en konsekvens af at en eller anden inkompetent politiker har svaret på et problem med standardsvaret: "Vi må have en kampagne!" ofte efterfulgt af "... det er det eneste der virker!". I går var det 1. december - international AIDS-dag, så derfor har der naturligt nok været stærk fokus på emnet i medierne. I går morges var jeg så lige ved at vælte min halvlunkne Cocio ud i skridtet da jeg hørte morgenradio på vej til arbejde. Det der ophidsede mig var en folketingspolitiker (egentligt ligegyldigt hvem det var, og jeg har glemt navnet), der snakkede om at mange - specielt unge, ikke ved nok om hvordan HIV smitter. Det er naturligvis noget skidt - ingen tvivl om det! Men, problemet opstår da denne politiker så konkluderer: (Ja, rigtig gættet ...) "Vi må have en kampagne - det er det eneste der virker!". Undskyld, men hvad faen ved du om det? Jeg tror hun glemmer, at en af grundene til at 10 års HIV-kampagner fra midten af 80''erne til midten af 90''erne stoppede var, at de slet ikke virkede! Ja, de rykkede overhovedet ikke en millimeter ved folks adfærd! Og hvordan ved man så det? Jo, bl.a. undersøgte man folks kendskab til HIV - generelt. Undersøgelseer fra 80''erne dokumenterede en højere procentdel af folk med kendskab til HIV og dens måder at smitte på, end man kunne måle i 90''erne - efter 10 års kampagner! Der blev også set på antallet af solgte kondomer - men antallet af solgte kondomer var stort set stabilt gennem de 10 år. Det kunne jo så skyldes at folk havde mindre sex, men dels tror jeg ikke rigtigt på den teori og dels pegede et andet interessant tal i samme retning, nemlig antallet af årlige Clamydia tilfælde. Dette tal er meget højere end HIV, men smitter på samme måde og derfor statitistisk mere interesant - i hvert fald som benchmark. Antallet var stabilt over hele perioden! Så konklusionen var (i hvert fald af mange), at kampagnerne intet positivt havde gjort. Folk havde stadig sex (big surprise!), de brugte lige så lidt kondom som før, og færre vidste hvordan det smitter. Og det er så flere af den slags kampagner denne, og mange andre politikere, gerne vil have. Sorry, men det er simpelt hen en sindssyg måde at bruge vores skattekroner på! |
Hej Mikkel