Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folkebevægelsen Mod Kampagner (FOK)

Side 1 ud af 6 (58 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt vi haft dette emne oppe at vende nogle gange før, og jeg er ikke engang sikker på at det helt hører til i denne gruppe - under markedsføring, men jeg kan altså ikke lade være - så jeg håber i bærer over med mig.fficeffice" />

Jeg er så træt af kampagner! Ikke kampagner i almindelighed, men særligt de der kampagner det offentlige kører, som en konsekvens af at en eller anden inkompetent politiker har svaret på et problem med standardsvaret: "Vi må have en kampagne!" ofte efterfulgt af "... det er det eneste der virker!".

I går var det 1. december - international AIDS-dag, så derfor har der naturligt nok været stærk fokus på emnet i medierne. I går morges var jeg så lige ved at vælte min halvlunkne Cocio ud i skridtet da jeg hørte morgenradio på vej til arbejde.  Det der ophidsede mig var en folketingspolitiker (egentligt ligegyldigt hvem det var, og jeg har glemt navnet), der snakkede om at mange - specielt unge, ikke ved nok om hvordan HIV smitter. Det er naturligvis noget skidt - ingen tvivl om det! Men, problemet opstår da denne politiker så konkluderer: (Ja, rigtig gættet ...) "Vi må have en kampagne - det er det eneste der virker!". Undskyld, men hvad faen ved du om det?

Jeg tror hun glemmer, at en af grundene til at 10 års HIV-kampagner fra midten af 80''erne til midten af 90''erne stoppede var, at de slet ikke virkede! Ja, de rykkede overhovedet ikke en millimeter ved folks adfærd! Og hvordan ved man så det? Jo, bl.a. undersøgte man folks kendskab til HIV - generelt. Undersøgelseer fra 80''erne dokumenterede en højere procentdel af folk med kendskab til HIV og dens måder at smitte på, end man kunne måle i 90''erne - efter 10 års kampagner! Der blev også set på antallet af solgte kondomer - men antallet af solgte kondomer var stort set stabilt gennem de 10 år. Det kunne jo så skyldes at folk havde mindre sex, men dels tror jeg ikke rigtigt på den teori og dels pegede et andet interessant tal i samme retning, nemlig antallet af årlige Clamydia tilfælde. Dette tal er meget højere end HIV, men smitter på samme måde og derfor statitistisk mere interesant - i hvert fald som benchmark. Antallet var stabilt over hele perioden! Så konklusionen var (i hvert fald af mange), at kampagnerne intet positivt havde gjort. Folk havde stadig sex (big surprise!), de brugte lige så lidt kondom som før, og færre vidste hvordan det smitter.

Og det er så flere af den slags kampagner denne, og mange andre politikere, gerne vil have. Sorry, men det er simpelt hen en sindssyg måde at bruge vores skattekroner på!

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 13:40

Hej Mikkel

Sikke en smøre. Det kan være svært, at fatte sig i korthed når ens sind er på 120 grader.

FOK er en fin fin idé. Jeg kan da også ind i mellem brække mig - for at sige det lige ud.
Men jeg vil lige først forklare, hvorfor jeg tror politikkere i stor stil benytter sig af kampagner. Kampagner er måske, deres eneste våben udover lovgivningen, de mener, at de kan bruge. De kan jo f.eks. ikke forbyde sex eller forbyde usikker sex. Derfor er alternativet en kampagne.

Min mening er dog, at i stedet for, at fuldstændig afskaffe kampagner, så skulle man netop appelere til reklamebureauerne. Det skulle bare være med målet om, at lave GODE kampagner. I min verden er GODE kampagner = SJOVE og SELVIRONISKE kampagner. Det får vi dog næppe nogle politikkere til at gå med til. Men den dag en politikker iværksætter en sjov og selvironisk kampagne, så vil jeg klappe i mine små søde hænder. På den måde kan man komme ind til folk. Ram dog målgruppen for pokker. Hvad skal den stive skiderik på kuffertbåndet i en lufthavn, i den nye kampagne for sundhedstyrelsen? Det giver ingen mening. Ingen unge kan relatere til den kampagnevideo - så de drikker videre.

Min uforbeholdne mening.....

Undskyld evt. kommafejl, men jeg blev så medrevet

Sæt selv de manglende ind: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:50

> Derfor er alternativet en kampagne.

Det er jeg helt uenig i. Hvis målet er at ændre folks adfærd på et område, hvilket det ofte er, findes der mange andre metoder som ofte er langt bedre - herunder de ovenfor nævnte metoder i forhold til HIV.

Problemet er, at traditionelle reklame- og medieburauer slet ikke er vant til denne form for græsrodsarbejde og derfor ejner de sig slet ikke til denne type opgaver. Hvis det f.eks. var tilfældet at man kunne forhindre langt flere i at blive smittet via rådgivning ville et reklamebureau aldrig anbefale det - dels er der ingen bureau-provisioner i det, og dels ved de ikke en skid om hvordan sådan noget organiseres. Det er der derimod en mase udenmærkede patientorganisationer, hvor en stor del af arbejdet iøvrigt udføres af ulønnede frivillige.

Det er sgu tåbeligt, at give millioner til reklameburauer der ikke kan løfte opgaven - at ændre folks adfærd, samtidig med at man har en hær af frivillige stående klar, der virkelig gør en forskel, hvis bare de havde midlerne til at gøre det.

I 10 år modtog disse reklameburauer millioner af kroner for at fortsætte et arbejde på HIV området HELT uden effekt. Det er sgu tyveri! Og det er dybt inkompetent af dem der bestiller opgaverne - politikerne.

Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 14:11
Jeg kan skrive mange ting omkring kampagner men i bund og grund er jeg enig med Mikkel. Derfor, sign me up som medlem nummer 2

Som medlem nummer 2 i FOK vil jeg hermed foreslå et alternativ til kampagner der utvivlsomt vil medføre en større grad af sikker sex blandt danskerne: gratis kondomer! Vi har et offentligt sygehusvæsen der tager sig af vores sundhed og seksuelt overførte sygdomme hører helt klart ind under deres ansvarsområde. Siden vi ved at danskerne vil blive ved med at dyrke sex og forebyggelse indenfor sundhedssektoren er mellem 20 og 50 gange billigere end bekæmpelse (jævnfør de økonomiske vismænd) kan vi både spare penge og forbedre vores folkesundhed ved simpelthen at give gratis kondomer til alle borgere som en borgerret.

Vi har 6 millioner danskere hvoraf jeg løst vil anslå at 2 millioner jævnligt dyrker sex og ligeledes løst anslå at halvdelen ikke har en fast partner og dermed har brug for kondomer. Lad os blot for nemheds skyld kalkulere med 20 kondomer per borger per år hvilket er højt sat for mange og det giver 20 millioner kondomer. En pakke kondomer i detailhandlen med 10 styk koster typisk 50 til 70 kroner, en stykpris på 5-7 kroner. Hvis det danske sundhedsvæsen skal købe 20 millioner kondomer kan det hurtigt forhandle sig til en stykpris på 1 krone. Det vil derfor koste os 20 millioner kroner per år at give gratis kondomer til alle borgere i hele landet, eller sagt på en anden måde - det samme som 1 eller 2 landsdækkende kampagner koster.

Tilmeldt 26. Mar 05
Skrevet kl. 14:13
Jævnfør de økonomiske vismænds egne beregner vil den årlige udgift på 20 millioner kroner spare samfundet for mellem 400 og 1.000 millioner danske kroner - per år!

Gratis kondomer til alle, Thor for president - stem liste FOK!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:24

Velkommen til Klubben, Thor! Og jeg er meget enig med dig - jo lettere tilgængelige kondomer er, jo flere vil bruge dem. Det er i hvert fald et godt første skridt. Herefter skal folk så lære at bruge dem, og det kan man faktisk også hjælpe dem med. Jeg husker f.eks. et foredrag hvor en kvinde fortalte, og viste (skitseret), hvordan hun kunne sætte kondom på med munden som en del af forspillet! Damn!, jeg tror ikke jeg er den eneste fyr i forsamlingen der lige pludselig så FREM til den næste seksuelle oplevelse - MED kondom!

I forhold til statistikkerne og den slags, mener jeg at der sælges ca. 15 millioner kondomer om året i dag i Danmark, så din beregning på 20 millioner virker ikke helt ved siden af. Og som du selv nævner, er der MANGE penge at spare for hver person der ikke bliver smittet - udover de rent menneskelige aspekter. En HIV smittet koster 100-500.000 kroner i behandling om året (jeg kender ike det nøjagtige gennemsnit, men det er i den størrelsesorden) og HIV smittede forventes (blev for nyligt dokumenteret i en meget stor undersøgelse) at leve lige så lang tid som sukkersyge og da mange smittes som helt unge kan det godt blive rigtig mange år. Lad os bare sige 30 år, og et snit på 200k pr. år - det er så 6 millioner kroner PR PERSON! Og det er virkeligheden nok lavt sat, hvis vi regner alt med.

Men, i virkeligheden er jeg egentlig ikke så vild med at regne på dette ud fra rent økonomiske præmisser. Vi skal ikke glemme de menneskelige omkostninger og de er sgu svære at sætte tal på! Hvor meget er en mistet far værd? Eller en bror eller søster? Eller en mand eller kone? Jeg ved det ikke, men jeg ved at jeg ikke ville bytte om jeg så fik 10 millioner for min lille datter, kone eller gode venner.

Og nu er det så bare HIV-kampagnerne vi snakker om. Der er jo mange flere kampagner og alt for mange af dem er spild af penge. Få i stedet for nogle rigtig kreative mennesker, kommonikationsekspert, demagoeger og andet godtfolk til at komme med ideer til hvordan folks adfærd kan ændres - når det er ønskeligt.
Tilmeldt 26. Mar 05
Skrevet kl. 14:37
Netop, det er ikke kun HIV man hjælper til at forebygge - der er også klamydia, Gonoré, syfilis, herpes genitalis, hepatitis.

Jeg kan allerede se pakkerne for mig (FOK, Folkets Kondomer) eller reklamerne (FOK dig mand! FOK dig selv!)

Det må virkelig stå slemt til med kampagnerne når vi en halvdoven fredag kan finde på bedre alternativer. Jeg glæder mig til at høre hvad de andre medlemmer af FOK (hint: meld jer under fanerne) kan finde på

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 14:43
Jamen vi er enige Mikkel. Elsker græsrodsarbejde, og gør en del i det selv, dog lidt mere lokalt men anyway.

Det jeg mente med, at en kampagne er det andet alternativ for politikkerne er, at de ikke SER andre alternativer. Det var ikk en måde at forsvare politikkerne på, men nærmere en måde, at forklare deres stupide handlinger.

Man skal også tænke på, at de politikkere skal vælges igen, og det ser bedre ud, at de står bag en storstillet TV-kampagnen, end at de har givet penge til frivillige organisationer. Det ses af hele befolkningen, og så er jeg bange for, at deres selvpromovering er mere vigtig end effekten af deres kampagne. Jeg er ikke kun bange for det, jeg er også rimelig overbevidst om, at det er sådan.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:51

OK, point taken :)

Personligt ville jeg nu opfatte det langt mere positivt hvis en polityiker kunne sige: Vi brugte pengene sådan og sådan og det HJALP! Frem for bare at sige (som de jo egentligt gør nu): Vi smed X millioner efter nogle rige reklamedrenge - og det hjalp ikke en skid. Så det gør vi igen til næste år!

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 14:52
Jamen jeg er da også med.

Der skal bare stå FOK-kondomet på kondommerne. Det er selvironisk og humoristisk. Det skal gøres trendy, at bruge kondom. Det er nok den største opgave.

Måske skulle vi lave en kampagne for at promovere idéen

Side 1 ud af 6 (58 indlæg)