Tak for den lidt klarere og mere menneskelige udmelding, da jeg også har været meget i tvivl om dette emne. Tak for at skrive på en forstående måde, fremfor at blive fornærmet over spørgsmålet går dybere og dybere. TAK! - Men de smilier amino bruger, er det lovligt? De er snuppet direkte fra MSN og Skype? Mon vi kan anmelde det til Microsoft og Skype, så de kan blive bonget for det. HÆHÆHÆHÆHÆ! |
Hej Mads
Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår, hvad du mener, men jeg forsøger lige at svare alligevel.
Mads:Jeg tolker også denne lov som værende rigtig, efter Mykremin.
Hvis du tolker loven derhen, at du kan få ophavsretten til et billede ved at ændre farven på et slips - så tolker du forkert. Hvis du gerne vil opnå kompetence til at tolke loven, så skal du tage dig en juridisk embedseksamen. Men du kunne jo også læse det værk, som jeg henviser til i en tidligere tråd, hvor én der netop har sådan en eksamne - og som endda er med til at give den til andre - gennemgår det klart og tydeligt.
Mads:Hvis man f.eks. har taget produkt billede, og gjort noget ved det, ændret farve, el.lign. så det vel ok?
Nej, det er absolut ikke OK - det er ulovligt, og det kan blive dyrt.
Mads:Altså jeg kan sagtens forstå hvis det er et billede du har på en betalingsside og personen bare har taget den og ændret en smule.
Men loven handler ikke om, hvad du eller andre kan forstå. At du ikke kan forstå, at noget er ulovligt, betyder ikke, at det er lovligt for dig.
Mads:(...)hvis du skal have 1000 produkt billeder, så synes du man skal ud og tage billederne selv eller betale for hver og en? Det da absurd.
Du kan ofte få lov til at bruge billederne til bestemte formål af din leverandør. Mange leverandører har billedbanker, som man kan bruge, og i betingelserne for disse fotos står der oftest meget klart, hvordan de må bruges - og herunder ganske ofte, at de ikke må ændres.
Hvis man ikke får billeder fra sin leverandør, må man tage billederne selv (med et kamera og ikke ved at nakke dem fra andre shops på nettet). Der er kørt masser af erstatningssager på dette område, og det har gang på gang vist sig at blive rigtig dyrt for de, der bryder ophavsretsloven.
At du finder det absurd er din personlige holdning, som igen intet har at gøre med, hvordan loven er skruet sammen.
Du taler om menneskelighed. Og jeg skulle være umenneskelig, fordi jeg ville kræve erstating af nogen, som stjæler mine ting.
Det er igen din holdning, og den er du velkommen til at have.
Jeg synes ikke, du skal bruge den til at gå ud og stjæle billeder - for som sagt, kan det blive rigtig dyrt for dig.
Venlig hilsen
Hans