Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsretloven

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Betyder denne paragraf, at man godt må tage et billede fra nettet, redigere og så publicerer det, er det derved ens egen?

§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur- eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:28

Mykremin:

Betyder denne paragraf, at man godt må tage et billede fra nettet, redigere og så publicerer det, er det derved ens egen?

§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur- eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Sådan er jeg stensikker på at det ikke skal tolkes :-) Jeg ville ihvertfald blive bitter, hvis du skærer et par milimeter ud af mine billeder, og så publicerer det gratis.

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra københavn
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 20:29
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ja, men husk og ændre materialet væsentligt, så du ikke får sager på nakken:)

Tilmeldt 21. Aug 11
Skrevet kl. 20:40
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener ikke at skære millimeter, men ændre billedet betydeligt, dvs. man skal slet ikke kunne matche de to billeder?

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:41

Manageren:
Ja, men husk og ændre materialet væsentligt, så du ikke får sager på nakken:)

Og når du bagefter vil stjæle en bil, så skal du sørge for at udskifte registreringsnummeret og male den i anden farve, så der er ingen der opdager det :-)

Jeg bliver lige overrasket hver gang herinde, når man er ligeglad med andres ting, og nærmest opfordrer til at stjæle løs...

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 21. Aug 11
Skrevet kl. 20:48

Nu synes jeg "stjæle" lyder som et groft ord når loven nu siger noget andet, hvis jeg forstår den rigtig!

§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 21:01

Mykremin:
Nu synes jeg "stjæle" lyder som et groft ord når loven nu siger noget andet, hvis jeg forstår den rigtig!

Det synes jeg jo selvsagt ikke :-) Jeg havde blandt andet en sag, med en fodboldklub, der havde "lånt" (hvis du synes det lyder bedre) et af mine billeder, og brugt det i forbindelse med et trænerskifte. De havde både gjort det sort/hvid, gjort det mere pixeleret og skåret det en del anderledes end mig. Og da jeg er sådan en rar person, så fik de lov til at bruge det, bare der stod at jeg havde taget billedet :-) Men selvfølgelig må de ikke lave grundlæggende om på billedet og så bruge det....

Tilmeldt 21. Aug 11
Skrevet kl. 21:08

Men hvordan skal loven så forstås ? Jeg kan godt forstå at man ikke ønsker at andre blot skal tage ens billeder og selv bruge det. Men jeg tænkte mere på hvis man tager et billede og ændre det meget, om man måtte det?

Et eksempel fx med mona lisa, jeg tror ikke kunstneren har givet lov til folk at man skal tage billedet og ændre hendes ansigt, men de har jo ændret meget på billedet...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg kan ikke finde linket, der dokumenterer det, men det skal forstås således:

Hvis du ændrer et eksisterende værk - eller f.eks. bruger det i en collage, skal du have den oprindelige ophavsmands tilladelse. Det værk, som du så har lavet, har herefter to ophavsmænd - den oprindelige og dig.

Der har været slået et genialt link op til slides til en længere universitetsforelæsning om netop dette, hvor Gasolins Gas 3-forside var brugt som eksempel på et værk med en lang række af ophavsmænd, der alle skulle give tilladelse til brugen.

Så det korte svar er: Nix - du kan ikke bare ændre et eksisterende værk og gøre det til dit eget.

Venlig hilsen

Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:35
Side 1 ud af 3 (24 indlæg)