Hej Amino... Har siddet og surfet lidt emner, men synes ikke rigtigt jeg kan finde noget om min problem stilling... Sagen er den jeg har fået et job, hvor jeg arbejder ude 1 uge i og er hjemme 1 uge, og mit gamle firma vil gerne gøre brug af mig den uge jeg er hjemme... Så tænkte jeg på at starte mit eget firma og leje mig selv ud til dem? Men hvor besværligt er det, og hvad skal jeg tage højde for? Jeg fik 160,- i timen før, men så betaler de os pension 8%, feriepenge og ved ikke om de har nogle forsikringer os? Hvad ville firmaet kostpris være for min timeløn på 160, da jeg var ansat? Tænker hvilken pris jeg skal forlange hvis det skal svare til den løn jeg fik før? Hvad jeg kan finde frem til, skal jeg starte en enkeltmandsvirksomhed, men koster det penge at oprette? Og hvordan står jeg stillet, hvis jeg nu lejer mig selvud, og laver en fuck up, fx. brænder en motor af? (er elektriker) skal jeg tegne noget specielt forsikring mod det, eller hæfter firmet for det når de lejer mig? Ser frem til at høre fra jer... /Linding |
Hej du kan godt oprette et firma hvor du lejer dig selv ud til eks. din gamle arbejdsplads, men du skal have flere kunder end det ene sted, da skat, så vil anse dig for en medarbejder, da du kun har denne ene kunde, de kalder det vist nok for et medarbejderligendeforhold,
Feriepenge udgør 12,5%, sønnehelligdags betaling 3.5%, pension 8%, du skal have diverse forsikringer, for at beskytte dig selv. Personligt syntes jeg den pentionssats er ret lav, du skal nok forsøge at på den op på 10 - 12 %.
Du kan jo tage udgangspunkt, i det gennnemsnitlige timeindex der ligger på 268,- kr. hvis det endda er nok.
160 x 24% = 198,40 kr, hertil skal du medregne transport (benzin/diesel, indkøb og afdrag på køretøj, måske som en leasingsaftale), erhvervsforsikringer, moms, sygeforsikring, driftoverskud til dårlige tider.
Din helt store fordel er du har indtægt fra anden side, som lønmodtager og derfor ikke er 100 %afhæning at det SKAL gå din nye forretning godt.
Venligst René Buch