Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje sig selv ud? Hjælp til opstart....

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino...

Har siddet og surfet lidt emner, men synes ikke rigtigt jeg kan finde noget om min problem stilling...

Sagen er den jeg har fået et job, hvor jeg arbejder ude 1 uge i og er hjemme 1 uge, og mit gamle firma vil gerne gøre brug af mig den uge jeg er hjemme...

Så tænkte jeg på at starte mit eget firma og leje mig selv ud til dem? Men hvor besværligt er det, og hvad skal jeg tage højde for?

Jeg fik 160,- i timen før, men så betaler de os pension 8%, feriepenge og ved ikke om de har nogle forsikringer os? Hvad ville firmaet kostpris være for min timeløn på 160, da jeg var ansat? Tænker hvilken pris jeg skal forlange hvis det skal svare til den løn jeg fik før?

Hvad jeg kan finde frem til, skal jeg starte en enkeltmandsvirksomhed, men koster det penge at oprette?

Og hvordan står jeg stillet, hvis jeg nu lejer mig selvud, og laver en fuck up, fx. brænder en motor af? (er elektriker) skal jeg tegne noget specielt forsikring mod det, eller hæfter firmet for det når de lejer mig?

Ser frem til at høre fra jer...

/Linding

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 12:47

Hej du kan godt oprette et firma hvor du lejer dig selv ud til eks. din gamle arbejdsplads, men du skal have flere kunder end det ene sted, da skat, så vil anse dig for en medarbejder, da du kun har denne ene kunde, de kalder det vist nok for et medarbejderligendeforhold,

Feriepenge udgør 12,5%, sønnehelligdags betaling 3.5%, pension 8%, du skal have diverse forsikringer, for at beskytte dig selv. Personligt syntes jeg den pentionssats er ret lav, du skal nok forsøge at på den op på 10 - 12 %.

Du kan jo tage udgangspunkt, i det gennnemsnitlige timeindex der ligger på 268,- kr. hvis det endda er nok.

160 x 24% = 198,40 kr, hertil skal du medregne transport (benzin/diesel, indkøb og afdrag på køretøj, måske som en leasingsaftale), erhvervsforsikringer, moms, sygeforsikring, driftoverskud til dårlige tider.

Din helt store fordel er du har indtægt fra anden side, som lønmodtager og derfor ikke er 100 %afhæning at det SKAL gå din nye forretning godt.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46689
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:59

Behøves du et firma. Kan de ikke bare ansætte dig på timebasis og aflønne dine timer helt som tidligere, med feriepenge, atp osv. Det er også sikrere for dem, for stå trækker de a-skat og har ingen risiko for at du ikke betaler din B-skat - den vil de nemlig formentlig hænge på, da du arbejder fast for dem. Det var nemmest og mest korrekt for begge, hvis du udfylder arbejdssedler og hver uge afleverer seddel med hvor mange timer du var der, og lønnes derefter. I kan godt aftale, at antal timer varierer og afgøres helt af hvor mange timer arbejdsgiveren har brug for dig, så jobbet er et rent bi-job til dit nye faste

Det kan ikke udelukkes, at du kan blive set som selvstændig, hvis du bruger egne værktøjer og selv bestemmer hvornår du kommer og går - måske tilmed annoncerer med dine tjenester, men umiddelbart tror jeg hr. Buch har ret, du vil blive set som lønmodtager.

Hvis du skal fakturere, så 160 kr + omkring 33% skulle dække dig = ca 210 kr i timen. Du kan kræve at de skal stå for ansvarsforsikring af dig og i det hele taget, at det er deres virksomhed der bærer det fulde ansvar ved det arbejde du udfører.

Får du kørsel ud til de steder du reparerer, kan og bør de betale den med statens takster skattefrit til dig op til 20.000 km - 3,67 kr - er det kørsel mellem arbejdsplads og hjem, er det som altid bare kørselsfradrag der er muligt

god vind

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 13:17

Ja atp er jo ret vigtig at huske på, hvordan dælen kunne jeg glemme det? Der er jo også andre ting at tage højde for, eks. revision og advokat hvis der sker en større skade og meget andet.

Men tag en snak med dit lokale erhverscenter, de kan sætte dig ind i alle de tilbud der er til iværksætter, herunder dine muligheder for gratis rådgivning af erfarene dygtige folk, med mange års erfaring.

Som John skriver, så er langt det letteste for dig at forsætte som alm. medarbejder hos dem på halvtid, det vil i runde tal give dig 130.000 - 140.000  kr ekstra om året uden du skal tænke på noget som helst, og ikke bruge gratis timer på diveres regnskaber og andet der er forbundet med eget firma.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 13:49

Hej igen...

tak for de hurtige svar...

Nu er det som i også skriver, kun en side geshæft! Og er på ingen måde afhænig af det, det jeg har normal fast indkomst... Problemmet er at de ikke vil gøre brug af mig i alle mine fri uger, men kun når de har travlt, hvilket ikke et til at give et fast bud på, jeg vil derfor også godt ha muligheden for at leje mig ud til andre firma'er... Har nemlig en anden på hånden der også godt kunne have brug for lidt hjælp, og så tænkte jeg det var smartest at oprette en enkeltmandsvirksomhed til dette formål, men jeg kan jo også risikere at der går mange uger hvor de ikke har brug for mig, og hvordan er jeg så stillet? Jeg skal op og tjene minimun den 50.000 grænse?

Koster det noget at oprette en enkeltmandsvirksomhed?

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 14:02

Hej

Oprettelse at enkeltmandsfirma koster kun den tid du bruger på det.

Du har pligt til at være cvr registreret når du har en omsætning på 50.000 kr årligt.

JEg kan godt fælge din ide, og som jeg skrev er det vigtigt med mere end een kunde og det har du jo fokus på, men tag en snak med de folk der er nævnt tidliger og husk lige at få fat på en forsikringsagent, der helt sikkert kan hjælpe dig med den bedst mulige løsning lige for dig, således du er dækket 100% rent forsikringsmæssigt. Du kan hyre en forsikringsagent for 1.500 - 3.000 og effterfølgende få han til at holde øje med dine forsikringer en gang årligt for et meget lavt beløb, men husk at fortælle om alle ændringer, eks. ved en medarbejder, eller nye krævende opgaver, hvor det du skal yde service på har en høj værdi.

Venligst René Buch

Venligst

René Buch

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:18

Det koster kun din tid og er let gjort on-line - lidt generel vejledning og indgange her:

http://ivaekst.dk/opstart/opret/7/0/6/cvr-nr--online-oprettelse

Der sker jo intet hvis du i nogle uger intet tjener. Hvis du ikke har moms i et kvartal, skal du stadigt 0 indberette for at vise du ikke glemmer det, men ellers sker der jo intet ud over fladere pung.

Jo flere du arbejder for med princippet faktura i stedet for løn, jo bedre i forhold til at du ikke er lønmodtager. Jeg synes stadigt, hvis det kun er din gamle arbejdsgiver, at det var nemmest for dig hvis han bare timelønnede dig helt normalt for de timer han bruger dig, men bliver det for flere forskellige, er selskabet godt

Op til 50.000 kr kan du fakturere uden moms - derefter SKAL du ha CVR og moms. For arbejdsgiveren er det ligemeget med moms eller ikke moms - han betaler dine 200 kr i timen og hvis med moms, ja så 200 + 50 = 250 kr og trækker jo så momsen fra.

Hvis du tror det bliver under 50.000 kr. p.a., så kan det næsten være lige smart at undvære selskab, og bare forskudregistrere f.eks B-skatte honorar på 40.000 kr - Over 50.000 så står den på selskab med de muligheder det giver (ex virksomhedsordning som egentlig nok kun rigtigt er godt hvis du har gode grunde til at udskyde en del af skatten - så som topskat eller andet), samt momsfradrag hvis du køber værktøj der er helt nødvendige for at drive din virksomhed - men også med det ekstra besvær det kan give i regnskaber og skat + moms. Det er dog til at overkomme Smile

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:22

Cookie.

Bemærk:

Momsregistrering ved omsætning > 50.000 kr.

Er ikke p.a. som du skriver, men pr. løbende 12 måneder, hvilket udgør en væsentlig forskel.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:24

selvfølgeligt skal du checke det med forsikring, jeg vil tro din forsikring gratis kan rådgive måske, men jeg synes det er den arbejdsgiver der hyrer dig for honorar som har ansvaret hvis du, som du skrev, brænder en maskine sammen ved at forbinde ting forkert. Det bør være en del af kontrakten, at han dækker den det.

Det er jo ham, som overfor kunden står som virksomhed, og kunden vil jo kræve ham hvis du brænder noget af, eller river vaser på gulvet, og ikke dig, som de ingen som helst aftale har med. Derfor synes jeg han skal ha forsikringen, men tal med ham. Han kan jo kræve at du står med ansvaret - eller i kontrakten skrive at du er dækket af hans forsikring og at han ikke har krav mod dig (helt som for hans øvrige ansatte - jo kun hvis det er med vilje de ødelægger noget)

Skal du overfor den du udfører arbejde hos SELV fakturere dem direkte uden om det selskab der hyrer dig, så er sagen klar med egen forsikring, men sådan forstår jeg ikke rigtigt set-up som værende

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)