|
ER ustruktureret - hjælp
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Hej Morten, For fem år siden k¸bte jeg bogen "Getting Things Done" af David Allen på Amazon. Hold da op.....den gav mig en helt anden hverdag (altså efter jeg havde l¿st den). Jeg har droppet alt hvad der hedder gule sedler, kalendere (både på PC og papirudgaver), opdeling af dagen til bestemte opgaver osv. osv. I stedet har jeg en ganske almindelig A4 blok som er inddelt i "Actions", "Waiting For", "Calls", "Ideas" og "Projects" som er direkte inspireret af det David Allen skriver. Det har betydet at jeg har fået overblik over min hverdag (Både arbejdm¿ssigt og privat) og hverdagen er klart mere stressfri fordi jeg simpelthen når meget mere, men nok mest af alt fordi jeg ikke l¿ngere er nerv¸s for at jeg glemmer eller overser ting. Desuden er "systemet" gearet til at modtage alle de opgaver og problemstillinger som kommer "unanmeldt" i l¸bet af dagen, hvilket helt klart også har elimineret den stress der har v¿ret tidligere. Der er utrolig mange guldkorn i bogen, blandt andet at opgaver ikke kan prioriteres fordi alle opgaver er vigtige, og man i stedet for at l¸se opgaverne efter en prioriteret r¿kkef¸lge l¸ser dem når de passer ind i dagsforl¸bet. Foreksempel hvis du pludselig har luft i dit program på fx. 20minutter pga. aflyst m¸de, så tjekker du din actionliste og finder en opgave der tager 20minutter. Hvis du havde en prioriteringsliste vil du nok begynde at fokusere på det der står ¸verst på listen....men hvis det nu tager 1½time, så er det allerede en kilde til stress fordi du begynder at t¿nke at du ikke kan nå det. Nå, men du må jo l¿se bogen. Den kan anbefales 100% Esben |
Esben Kalhøj, Letland
Jeg kan ikke tro, at du er mere ustruktureret end jeg er. Det er ganske simpelt umuligt. Min hverdag gør dog heller ikke strukturen meget nemmere, fordi jeg både er ansvarlig for drift, økonomi, beslutninger - altimens telefonen hele tiden kimer med kunder, der ønsker tilbud på dit og dat. (No offence, kunder! Keep calling, hehe!) Jeg fik en bragende ide fra en kunde (eller fra en opgave, jeg lavede for en kunde). En kunde skulle bruge en whiteboardtavle med nogle røde og grønne magneter, så de kunne holde styr på om deres firmabiler var ude at køre eller ledige. Jeg tænkte tanken lidt videre og prøvede følgende selv: Jeg producerede hurtigt en tavle (det er en af mine spidskompetancer - så det tog ikke så lang tid), hvorefter jeg klippede nogle magneter i forskellige længder, dog med samme bredder. På tavlen printede jeg en række streger, som skulle indele ugen i dage og rough tidspunkter. Vandret hen er altså mandag, tirsdag, onsdag, osv. og lodret er "Morgen", "Formiddag", "Eftermiddag", "Lige før lukketid" og "Det løse". Når jeg har en opgave (det værende sig en kundeopgave eller blot "Regnskab" eller "Oprydning"), så finder jeg en magnet, der har en passende længde. Antager jeg at opgaven tager lang tid, så finder jeg en stor magnet og hvis den er hurtigt overstået, så... Gæt selv :-P Nu kan jeg så putte magneterne op på tavlen og få et overblik over, hvad jeg skal nå, og hvor lang tid jeg har til det. Samtidig viser sig de steder, hvor der er "huller" og jeg kan nemt flytte en opgave, hvis jeg ikke nåede den. Nu kan jeg altid overskue en uge fremad. Telefonopkald tager jeg når de kommer, men drejer det sig om et tilbud, der kræver lidt regneri udover hvad jeg kan klare i hovedet, så beder jeg enten folk om at sende en mail, eller om deres telefonnummer, så jeg kan kontakte dem, når jeg har tid til at koncentrere mig om det. Telefonnummeret ryger derefter op på en magnet :-) Jeg vil gerne lave sådan en tavle til dig for Amino-pris, hvis du kan se muligheder i den? Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Min hverdag er præget af den skal passe sammen med en anden persons (ikke fruen), og derfor har vi oprettet en fælles google kalender, hvor alle vores fælles aktiviteter står. Derudover har vi hver vores egen personlige som modparten kan se, men ikke redigere hvor vi selvfølgelig indsætter alle de personlige aftaler. Det var så til alt det som skal ske på bestemte tidspunkter. Deruover så har jeg et stykke A4 papir foldet på midten således at det er en A5 "folder". På denne skriver jeg alle de løse ting jeg lige skal huske at lave, eller ideer jeg får. Når et punkt er vel overstået, så bliver det streget godt og grundigt ud, bare for at markere overfor mig selv at der er sket noget, samt når hele arket er fyldt ud så er det en lettelse at smide det ud og begynde på et nyt ark. |
![]() |
Hej Peter Jeg elsker at udarbejde den slags systemer. Så bruger jeg dem i nogle uger, indtil jeg ikke gider mere. Men hvis det virker for dig, er det jo fedt. Mvh Hans |
![]() Vh Peter |
Jeg kan varmt anbefale Peters system. Jeg har købt den store udvidede udgave, som også kan holde styr på konen og børnene, samt hvis tur det er til at lave kaffe. Hvis børnene ikke opfører sig ordentligt, får de automatisk en sms med ordlyden "spanskrør", og hvis konen forbryder sig mod sin kaffetjans..... ja, så får hun ingen kaffe. ![]() ![]() mvh Hans |
Vore kunder udtaler om "Kone, Kæp og Kaffe-systemet":
Vh Peter |
Jeg har en metode som jeg selv synes jeg har glæde af, og den går ganske enkelt ud på at undgå at multitaske. Når jeg laver 17 forskellige ting på én gang, ender det som regel med at intet bliver færdigt. Så jeg deler mine opgaver op i kategorier. Og så arbejder jeg med én kategori af gangen. |