Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ønske om at bibeholde midler i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer

jeg vil høre om der er nogle der har et par gode fif til hvordan man bibeholder penge i et enkeltmandsfirma!?

Jeg har en svagt stignede omsætning i min virksomhed og da jeg privat ikke har brug for de store udskejelser vil jeg hellere beholde pengene i firmaet til investeringer og dårlige tider m.v.. Dog er det jo sådan - så vidt jeg ved - at man som enkeltmandsfirma bliver beskattet af det der nu måtte være tilbage efter udgifterne. Indtægt modregnet udgift = a-indkomst (sådan i grove træk)

Jeg har tidligere købt ting ind til firmaet som har en vedvarede værdi (f.eks designmøbler) men som enkeltmandsfirma er der jo græsnser for hvor mange stole man kan have :-)  ...plus det faktum a jeg gerne om muligt vil holde mig under straksafskrivningsgrænsen som vist i år er omkring 12-13.000 + moms.

Det handler ikke som sådan om at undgå at betale skat (selv om jeg jo også gerne vil det :-) men om at jeg hellere vil have penge i firmaet end til mig selv. Og jeg vil gerne undgå at falde i "fælden" - selv om det kan god mening - med pludseligt at få behov få ny tlf, compute osv når vi når til 31. december :-)

Er der nogen der har gode kretive ideer på den rigtige side af loven?  ...eller er jeg ude i at skulle lave noget i selvskabsform? Jeg har overvejet  investering i malerier med henblik på videresalg i nedgangsperioder, men synes det er lidt risky når man ikke er kunstkender eller hvad?

Mvh

AJ

PS jeg arbejder i min virksomhed bl.a. på freelancebasis og derfor kan det i perioder være store udsving i omsætningnen, hvilket er grunden til ønsket om større sikkerhed

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:38
Du kan som enkeltmandsvirksomhed vælge at blive beskattet efter virksomhedsordningen. På den måde beskattes du a conto med 28% af din virksomheds resultat. Når du så vælger at hæve pengene til privat brug, så får du de 28% tilbage og beskattes med almindelig trækprocent og personbeskatning.

Jeg er ikke sikker på om dit personfradag kan bruges, når du vælger virksomhedsskatteordningen, men jeg ved, at du skal være opmærksom på ikke at komme op i en anden skatteklasse (=topskat) på denne måde.

Opsparet overskud i virksomheden beskattes IKKE igen ved følgende skatteårs afslutning.

Metoden er lovlig og brugt i stor udstrækning. Selvom jeg selv bruger den, så er det dog min revisor, der trækker i tallene for mig.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 23:57
Hej Peter

Tak for hurtigt svar  ...så er det et større spørgsmål så om jeg forstår svaret :-)

Virksomhedsordningen har jeg tidligere talt me min revisor om men erindrer ikke lige på stående fod horfor han mente det var en mindre god ide. Kan det være fordi der er nogle andre ting som er gældende ved denne ordning?   ...og som kunne være uhensigtsmæssig i mit tilfælde siden han frarådede?

Ideen om at "slippe" med 28% aconto er jo sådan set fint nok og om ikke andet så bedre end fuld trækning privat.

Jeg er dog ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du siger omkrig topskat. Hvad skulle det have af indflydelse lige på det punkt? Hvis man bibeolder en stor del af midlerne i firmaregi så har jeg vel så meget desto mindre risiko for topskat?

...og denne sætning "Opsparet overskud i virksomheden beskattes IKKE igen ved følgende skatteårs afslutning." er jeg heller ikke helt klar på hvad du mener med.

Hilsen

AJ

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:07
AJ-> jeg erkender BLANKT at jeg har meget lidt forstand på skatteteknik. Jeg ved dog, at virksomhedsskatteordningen gør, at du beskattes med de 28% a conto.

Jeg er heller ikke sikker på hvorfor lige netop du skal være opmærksom på topskat - det var noget min revisor "advarede" mig imod i forbindelse med mit valg af virksomhedsskatteordningen. Måske er det det samme, som din revisor har sagt til dig, som du ikke kan huske?

Den sidste sætning betyder blot, at når du opsparer overskud i virksomheden, så beskattes du KUN 1 gang af beløbet. Selvom din virksomheds saldo om to år er højere end resultatet (på grund af opsparing fra tidligere år), så beskattes du ikke igen af tidligere beskattede penge. Det betyder i korte træk, at du kan opspare overskud og senere bruge pengene på investeringer, således at du i firmaet har en løbende pulje af penge, som er til rådighed.

Hvis du vil have sidstnævnte uddybet, så spørg en revisor - jeg kan ikke komme nærmere med min begrænsede viden.

Vh
Peter

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 00:16
Tak alligevel  ...du lyder nu da relativt kompetant synes jeg! :-)

Jeg tror jeg vil tage en snak med revisoren om det igen. Jeg husker som sagt ikke hans "advarsel" men på daværende tidspukt har jeg ikke været i nærheden af topskatniveau og det er først den senere tid hvor jeg er trådt op i de rækker.

Men altså hvis jeg forstår dig ret så kan jeg betale 28% aconto  og i realiteten lade dem stå der så længe jeg vil men skal så betale fuld indkomstskat modreget de 28 når jeg en dag vælger at trække pengene ud  ....det kunne være en del af løsningen på problemet

....så må jeg laver diverse investeringer ved siden af  ....f.eks kunne man jo købe en stak van gogh malerier d. 29/12 og sælge dem den 1/1  ...men det er lidt besværligt og rasende dyrt :-)

Hvis der er andre der vil byde ind med fifs og skattetekni er i velkomne

Hilsen

AJ

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:22
Din "idé" med køb 31/12 og salg 1/1 er på kort sigt god nok. Den fungerer et par gange, højst. Så fatter SKAT mistanke og kræver at se regnskaber + forklaringer. Det er nemlig ikke kun en stor maskine - der er mennesker bagved, som godt kan tænke selv. Og så hjælper det sig sikkert heller ikke synderligt at have driftsudgifter, som modsvarer din omsætning konstant. På et eller andet tidspunkt skal du jo betale skatten - og måske er skattestoppet ophævet til den tid, og du har mistet en masse penge.

Jeg kan i øvrigt se at Peter Revisor har skrevet et par indlæg her til aften.. Måske du er heldig, at han lige smutter forbi her - han må da om nogen vide, hvad han snakker om :-)

Men du har ret i, at du kan "nøjes" med at betale 28% skat - og få de 28% tilbage ved hævninger, hvorefter du indberetter det hævede som B-indkomst.

Vh
Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:33
Hej!

Det er korrekt, at man kun betaler 28% forlods i VSO.

Kan være fordelagtigt, når man i virksomheden kommer op på

beløb over kr. 327.200(2007)....topskattegrænsen(ca. 60%).

Virksomhedens renteindgifter kan fratrækkes i den personlige indkomst(ellers normalt kapitalindkomst).

Der opnåes en lavere beskatning af kapitalafkast, ligesom opsparet overskud i virksomheden kun

beskattes foreløbigt med 28%.

Der er en del krav der skal opfyldes rent bogføringsteknisk for at VSO kan anvendes.

/Peter

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 00:33
Nu er jeg dog heller ikke så "dum" at jeg brænder hele kapitalen af sidst i december og sælger ud efer nytår   ...jeg har købt lidt møbler og andre "småtng" som indgår i den daglige drift (jeg vil gerne have at min kunder sidder rart og godt ;-)  ....og da investeringen i visse møbler er som at sætte penge i banken kan det jo være en måde at have bundet lidt  penge. Dog holder den jo kun i et mindre omfang og i særdeleshed når man er en enmandsvirksomhed.

Spændende om Peter Revisor kommer på banen i aften eller en af de nærmeste dage :-)

I øvrigt var en af mine ideer at spare op i firmaet til jeg til sidst havde så mange penge at jeg kunne klare samtlige terminer på en leaset bil. Jeg er af natur imod alt hvad der hedder leasing, leje og afbetaling  ...MEN  ...det giver en - så vist jeg er orienteret - en mulighed for at fradrage 100% og dermed få udgiften til bil løftet over i firmaet (p.t. har jeg privatbil med godsgørelse)

Tilmeldt 7. Apr 07
Skrevet kl. 00:37
Tak Peter Revisor

Er de krav du nævner af en type som jeg skal forholde mig til   ...eller er det "blot" krav som min revisor skal sikre bliver opfyldt i regnskabet osv?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:39
:-) Og Peter Revisor kom lige forbi, heh!

Din idé med leasing er slet ikke skidt. Og hvis du eksempelvis vælger at betale en ret høj udbetaling (Peter Revisor kan sikkert hjælpe dig med grænser for, hvad der er rimeligt), så kan du "straksafskrive" en ret stor udgiftspost, fordi det faktisk er drift - selvom det nærmer sig en investering.

Jeg er helt enig - leasing kan i mange tilfælde være af det onde :-(

Vh
Peter (ikke revisor!)

EDIT: Dette var så mit indlæg nummer 600 på Amino :-) Jeg giver flødekarameller til alle, som kommer forbi på tirsdag!

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)