Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

inspiration vedr. tilrettelæggelse af samarbejde

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Alken
Tilmeldt 8. Apr 08
Indlæg ialt: 280
Fra  frontGATE Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg savner nogle gode ideer til hvordan man tilrettelægger fair play mht. at arbejde med underleverandøre.

Vi har en del henvendelser som vi ikke kan nå at løse inhouse og det bliver så lagt ud til partners.

Nogle partners er mere venner og nogle er mere relationer, men alfa omega må være at sagen skal være til at snakke om fra gang til gang. Det viser sig ofte at være en større udfordring med venner end med relationer. Grunden til dette kunne ligge i, at relationer ser det som en god indtjenings mulighed, og venner kan se det som grov udnyttelse og fortjeneste. At jeg ønsker en provision for henvisning af en kunde.

Men nu er det bare sådan at business er business og man forære ikke de guldminer væk som man finder. Det kan i perioder være sådan at 8 er fusere ud af 10, så salgsindsats, netværk og det at komme med en kunde og mere arbejde til en underleverandør, partner, en god ven, berettiger også en provision. Et forretningsgrundlag kan hurtigt forsvinde ved at arbejde med for mange venner, hvis ikke kan kan aftale sådant. :)

OK måske er der nogle som gør undtagelser med familiemedlemmer hvad ved jeg.

Jeg ved at alle gode aftaler bygger på god forventningsafstemning og dialog.
Men jeg savner inspiration til at få formuleret nogle fair play regler er der nogle som vil dele af deres erfaringer?

Hvis en sælger bruger 30 til 40 timer på over måske 1 år at hente en kunde ind. Så indgår det ikke som en post det budget eller tilbud vi sender til kunden. Salgsarbejde afspejles ofte af timehonora som derved bliver en % af den timeløn som parner eller konsulent går ud med.

Hvad taler for at arbejde transperant mht. timeantal i et projekt, kontra en rammeaftale hvor der ikke rapporteres om timeforbrug? I det ene tilfælde kan en timetakst synes alt for høj når der skal ganges op med en provision. I det andet tilfælde kræves der mere dialog, for at få regnskabet til at gå op.

I begge tilfælde er det godt med at specifikationsarbejde så alle forventninger er afstemt om hvad det er som kunden køber. Hvis det er partner eller konsulent som afklarer specifikations arbejdet  efter et salg, så skal det ligeledes afspejles i timetaksten. Derved opstår der en række punkter som kan være med til at bestemme hvilken provision som er fair at nå frem til. Findes der en tlrække et sted jeg kan downloade?

Partner skal vel afgøre med sig selv om han/hun til sælge sig på timebasis og til hvilket honora afhængigt at ydelsen. Det er hedder en konsulentaftale. Et alternativ er at arbejde mere som partners og overtage risici forbundet med overskridelser af budget og/eller deadlines. Eller andre risiko faktore, det afhænger af projekt og kunden, hvordan det ser ud. Et andet alternativ er også et ønske om kundeovertagelse. Hvilke aftaler findes her?

Er det at estimere på hvad en kunde kunne finde på at købe for f.eks. i løbet af et år og så beregne et dækningsbidrag for overtagelsen af en kunde. F.eks. hvis det er 100.000, ville det så være 20 eller 50%

Jeg håber på nogle konstruktive ideer her. Ovenstående skal ikke ses som om at jeg ikke har nogle modeller at arbejde med. Jeg kan fortælle at jeg har mange over de 16 år som jeg har drevet virksomhed. Så det ville være være fint med nogle betragtninger om hvordan det kan takles, eller nogle erfaringer du har gjort dig.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)