Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsreglerne?

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 14. Aug 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og prøver at sætte mig ind i momsreglerne.

Jeg kan forstå, at hvis jeg køber varer i et andet land, skal jeg betale moms for at indføre varen i Danmark.
Denne moms kan jeg så trække fra i skat.

Men jeg har svært ved at forstå reglerne for salgsmoms.

I hvilke tilfælde skal jeg opkræve og indberette salgsmoms? 

Hvis jeg f.eks. køber varepartier i Danmark, og sælger dem videre i løssalg, er jeg så forpligtet til at opkræve salgsmoms og betale denne til SKAT?

Kan det passe, at man både skal betale moms når man køber en vare, og så igen når man sælger den? 

Og nu vi er ved moms spørgsmålene, er der mere jeg skal være opmærksom på?

Beklager hvis det er dumme spørgsmål, men det er svært at finde rundt i, synes jeg.

Fra Hong Kong
Tilmeldt 20. Jun 08
Indlæg ialt: 196
Fra  cSupport Skrevet kl. 22:42

Hej Anna78

Moms kan være lidt indviklet at forstå logikken bag når man først starter ud, men det er helt korrekt, der skal både betales moms når du køber en vare samt opkræves moms når du efterfølgende sælger varen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47

Meget kort fortalt:

Når du køber en vare for at sælge den, så betaler du moms af denne vare - det hedder købsmoms. Når du sælger den igen, skal du opkræve moms (lægge momsen til din saglspris).

Det "overskud" du har på moms, skal betales til Skat.

Eksempel:

Du køber en vare til 100,- + moms (kr. 25,-) i alt kr. 125,-

Denne vare sælger du igen til 200,- + moms (kr. 50,-) i alt kr. 250,-

Nu har du betalt kr. 25,- i moms da du købte varen og fået 50,- i moms da du solgte varen.

Differencen skal du betale - altså kr. 25,-

Håber det giver lidt mening :-)

MVH

Thomas

Tilmeldt 14. Aug 11
Skrevet kl. 22:53

Tak for Jeres svar.

Thomas, jo tak, det gav lidt mere mening. Nu forstår jeg bedre princippet i det:-)

Men - betaler jeg også moms, når jeg køber et vareparti?

Og skal jeg lægge moms til, når jeg sælger videre i løssalg?

Eller er der særlige regler, når det gælder varepartier?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 22:53

Hold tungen lige i munden, og pas på med ikke at blande æbler og bananer (skat og moms)

Køber du en vare i udlandet skal du indberette importmoms af dette køb.

Eksempel:
Du køber en vare i udlandet til kr. 1.000. Importmomsen udgør 25% heraf, svarende til kr. 250. Du kan dog ligeledes fradrage beløbet du har købt for, og den likviditetsmæssige påvirkning af import er dermed kr. 0. Forudsætter vi at der ikke sker mere, vil momsangivelsen komme til at se ud som følger:

Salgsmoms (udgående moms) ............................................        0

Moms af varekøb i udlandet ................................................    250
Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt ...         0

Købsmoms (indgående moms) ............................................     250

Momstilsvar (at betale) ........................................................       0

Salgsmomsen er den moms du skal opkræve når du sælger en vare. Sælger du f.eks. ovenstående vare for kr. 2.000 (ekskl. moms) er momsen du skal indberette 25% heraf, svarende til kr. 500. Indsætter vi dette i momsangivelsen fra før kommer det til at se ud som følger:

Salgsmoms (udgående moms) ............................................    500

Moms af varekøb i udlandet ................................................    250
Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt ...         0

Købsmoms (indgående moms) ............................................     250

Momstilsvar (at betale) .......................................................    500

Du skal i princippet altid opkræve og indberette salgsmoms - forudsat at dine aktiviteter er momspligtige, vel at mærke.

Køber du et vareparti i Danmark og sælger det videre i løssalg, skal du betale moms af salget, men kan derimod fradrage købet. Du skal dermed måske nok (i kr. og øre) betale moms til din leverandør, men du får pengene retur fra SKAT i forbindelse med modregning i din egen salgsmoms.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55

Hmm..Claus.

Momsen af 2000 kr er altså 400 kr. og ik  500 kr.!!!!

2000*25/125/100 = 400 kr.

MvH

Peter

Tilmeldt 14. Aug 11
Skrevet kl. 22:58

Claus, tak for din meget lange og udførlige forklaring:-)
Det er nemt at forstå, når det bliver stillet sådan op!

Men hvordan ved jeg, om den pris der bliver angivet på et vareparti, er inkl. moms?

Ja, jeg kan selvfølgelig spørge sælger, men hvis det ikke står angivet, kan jeg så regne med, at prisen er inkl. moms?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 23:01

Peter - Revisor:
Momsen a 2000 kr er altså 400 kr. og ik  500 kr.!!!!

Én af os to skal til at overveje at gå i seng, Peter Wink

--

25% af kr. 2.000 skulle, ud fra min matematiske forståelse gerne give kr. 500... Vel at mærke forudsat at de 2.000 er ekskl. moms (hvad der var min tanke i eksemplet)

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:01

Anna78:
Men hvordan ved jeg, om den pris der bliver angivet på et vareparti, er inkl. moms?

Det skal stå på din faktura - hvis det ikke står der, så kan du ikke få fradrag for din moms.

MVH

Thomas

Tilmeldt 1. Apr 10
Indlæg ialt: 23
Fra  2p Consulting.dk Skrevet kl. 23:02

Du skal passe på ikke at blande begreberne Skat og moms sammen.

Der er forskel på et momsregnskab og et skatteregnskab.

Ved køb af varer i andet land, betaler du i nogen tilfælde importmoms og told.

Tolden er en omkostning du lægger oveni varens pris. Momsen indgår i momsregnskabet.

Den korte forklaring:

Er du momsregistreret så skal du opkræve salgsmoms. Når du sælger en varer - også når du køber

et vareparti og sælger det videre i løssalg.

Det er korrekt at du betaler moms når du køber varen og opkræver moms når du sælger den videre.

Men du betaler ikke moms 2 gange.

Den moms du opkræver hos kunden afregner du til skat - fratrukket den moms du har betalt for varen da

du købte den.

Du skal være opmærksom på at selv om der er moms på fakturaer du modtager. Kan du ikke fratrække 

momsen på det hele. Eks. på udgifter hvor du ikke kan fratrække moms i momsregnskabet er brændstof på hvidpladebiler og personaleomkostninger.

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)