Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er havnet i en "Klemme"

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 30. Nov 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften.

Vil egentligt bare lige hilse på, og vise flaget. Jeg er netop faldet over denne side, og har fluks føjet den til fortrukne.
Jeg sidder i den situation at jeg har idéen, motivationen og (Måske) muligheden for at starte en kontorservice virksomhed op. Jeg er dog alene med et lille barn, og kan ikke bare kaste mig ud i noget der måske/måske ikke gør at jeg bor på en bænk i HC ørstedsparken på dette tidspunkt næste år. Jeg slutter min skolegang her i dec. men har hverken kunne finde job eller elevplads, og med et CVR. nummer er man jo desværre afskåret fra nogen form for offentlig hjælp, så det med den selvstændige virksomhed må vidst vente til jeg har fuldtidsjob og nok at se til i forvejen [:0]

jeg regner med og håber på at finde job inden for de næste par mdr, og så komme igang, så indtil da er jeg her vidst bare og lurer.

Rart at hilse på jer, jeg følger med på sidelinjen indtil da.

P.S. skulle der sidde en med en fantastisk idé til hvordan jeg alligevel kan komme igang, nogle regler jeg ikke lige kender, eller muligheder jeg ikke har afprøvet, må i endelig sige til, alle forslag modtages med kyshånd.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:44

Der er altså nogle eventuelle muligheder - uden at "vride systemet".

Er du medlem af en A-kasse? Du skriver at du snart afslutter din uddannelse, så jeg går nærmest ud fra at du endnu ikke er endt som medlem i nogen A-kasser.

Hvis du er medlem af en A-kasse og du står uden arbejde efter endt uddannelse, så vil din A-kasse jo give dig dagpenge. Det samme vil gælde hvis du ikke var medlem af en A-kasse - der ville du blot i stedet ryge på bistand. Men fælles for begge scenarier er, at der faktisk i nogle tilfælde er mulighed for at starte egen virksomhed op imens man er på bistand/dagpenge. Det overskud man får ud af virksomheden bliver blot modregnet hvad man får i bistand/dagpenge.

Men ovenstående er absolut ikke en selvfølge og meget op til den individuelle kommune/A-kasse. Og nogle steder er det ligefrem op til den pågældende sagsbehandler... Men det er ihvertfald et forsøg værd.

Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at kontakte A-kassen/kommunen og fortælle dem hvad din plan er omkring det at gå selvstændig. Du skal selvfølgelig have en godt overvejet plan og den skal præsenteres på en fornuftig og god måde - den skal ikke blot hældes ud af ærmet a-la "når jeg bliver færdig med min uddannelse, så kunne jeg godt tænke mig at være selvstændig fordi jeg syntes det ville virke helt vildt fedt...."

Jeg kender en som lige har startet en blomsterbutik, imens vedkommende fik dagpenge fra sin A-kasse. Aftalen var, at vedkommende havde 6 måneder til at få tingene op og snurre. Hvis det kunne lykkes, så ville A-kassen fortsætte med at støtte vedkommende i den resterende dagpengeperiode indtil vedkommendes overskud havde nået det samme niveau som dagpengene udgjorde.

/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 30. Nov 05
Skrevet kl. 22:02

Uh hvor lyder det fantastisk og gid det var så vel. Var netop til møde med en sagsbehandler på komunen idag og stillede netop det spørgsmål: Om det var muligt at modtage offentlig støtte mens jeg startede op, og så bare modregne min indtægt derfra i kontanthjælpen. Men det ville hun slet ikke høre tale om, det kunne ikke lade sig gøre og det var jo ikke hende der lavede reglerne. Men hvis andre kan få lov, så er det vel en regl hun selv har indført ;) måske jeg skulle spørge efter en anden sagsbehandler.

Fik hende dog lidt på dybt vand, ved at spørge ind til, hvordan det kunne være at jeg gerne måtte arbejde for alle mulige andre og modregne de penge, når jeg ikke måtte arbejde for mig selv. Hendes eneste svar til alt var "iværksætterydelsen er bortfaldet" og "jeg laver ikke reglerne".

Det korte af det lange er at kommunen åbenbart helst ser at jeg sætter mig hjem og glor ind i væggen, istedet for at prøve at yde noget. Det er jeg dog ikke så god til, så er glad for dit indlæg, vil prøve at få en anden sagsbehandler og presse dem lidt, hvis andre kan få lov, er der vel også vej for mig.

Flere forslag modtages gerne, er ved at blive sindsyg ved tanken om at skulle være hjemmegående hausfrau efter nytår.
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 00:39
Er det ikke muligt for dig at blive medlem af en a-kasse? De er, så vidt jeg er orienteret, mere "afslappede" end staten - f.eks. må de udelukkende tilbyde dig jobs indenfor dit eget fag de første 6 måneder, så du ikke ender i tilfældig aktivering.
Tilmeldt 30. Nov 05
Skrevet kl. 00:46

Nej, den mulighed har jeg desværre ikke, har læst altid og har derfor ikke lige haft jobs der gav ret til a-kasse. Tror vidst ikke man bare kan melde sig ind i en a-kasse uden at have job, kan man? Værd at checke ihvertfald.

Tak for dit indput.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:03
Nogle uddannelser giver direkte adgang til a-kassesystemet som dimitend. Du har ikke skrevet, hvilken uddannelse du er i færd med at afslutte, men hvis den giver dig ret til dagpenge, må du vist se at få fundet ud af det.

Hvis du når at starte din virksomhed op før du evt. kommer på dagpenge, er det også muligt, at du kan få den godkendt som selvstændig bibeskæftigelse. Det vil være vanskeligere, hvis du først starter op, når du er ude af uddannelsessystemet. Men det er ikke nemt, reglerne er flertydige, og der arbejdes meget med skøn.

Jeg er sikker på, at Martin Thorborg snart skriver, at du jo kan køre taxa mens du starter din virksomhed op. Så er du helt uafhængig af de offentlige systemer.

mvh Hans
Tilmeldt 30. Nov 05
Skrevet kl. 01:16

Nååå nej, det har jeg da heller ikke, måske fordi den ikke er særlig vigtig. Er bare ved at afslutte et grundforløb på Niels Brock for at få adgang til en elevplads, måske mest af alt bare for at lave noget, så det giver næppe adgang til noget som helst *GG*

Den kære Martin har måske en forkærlighed for taxikørsel? Lyder ellers som en fantastisk idé, men nok ikke lige noget jeg er skabt til,  kan ikke lige se mig selv pænt og høfligt bede en stang druken rocker om ikke at stjæle min omsætning kl 3 en fredag nat.:*GG* Tror jeg holder mig til tjenerbranchen, der ved jeg da i det mindste hvad jeg snakker om.

Vil helt klart lige ringe og høre med HK imorgen, selvom at de absolut ikke er min kop te, men er rimeligt indstillet på at det må vente til jeg har fundet job. Indtil videre søger jeg 20-25 timers jobs i hvad som helst, og håber så at der kan komme gang i den derfra.

Det er helt fedt at få nogle svar på sine indlæg, dejligt med lidt feedback. Er ikke så meget feedback man får fra en 2 årig.

Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 10:27
Som studerende kan du melde dig ind i HK-ungdom, men er jeg. Der stod jeg da jeg læste hh.
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 14:13

Hej til både Jesper, David og Natascha.

Jesper> Jeg er næsten sikker på, at der er noget din ven har misforstået i forhold til A-kassen. Det er direkte ulovlig vejledning af medlemmer hvis det er den aftale din ven har fået i stand.

Hvis det er korrekt, håber jeg ikke for din ven, at dennes sag bliver trukket ud i tilsyn ved arbejdsdirektoratet.
Så skal han/ hun nok forberede sig på en sag i arbejdsdirektoratet.
Hvis jeg var dig, ville jeg bede din ven dobbeltjekke sin sag og skrive ned hvad sagsbehandleren hed. Din ven kan få brug for det.

David> Du siger, at a-kassen udelukkende må tilbyde fag-afgrænsede jobs de første 6. mdr. Det er desværre ikke korrekt.

Det er således, at a-kassen ikke må deltage i nogen form for aktivering af ledige dagpenge modtagere de første 6. mdr. Det er udelukkende AF der står for aktiveringen som led i en jobplan. OG, netop ikke de første 6. mdr. Der skal den ledige have mulighed for, at se sig om på arbejdsmarkedet og ikke tvinges i nogen som helst form for aktivering. Man kan sige, at den ledige er friholdt for aktivering.
Man skal dog deltage i de indkaldte møder fra både a-kasse og AF.

Natascha> Du kan altid melde dig ind i en a-kasse. Hvis du læser, kan du melde dig ind med dimmitendrettigheder(nyuddandet).

Her vil dagpengesatsen udgøre 536,00 kr. brutto om dagen, og du vil have ret til dem umiddelbart efter endt elevtid. Endvidere får du, afhængig af hvornår du er færdig, 15 dage med feriedagpenge, her er satsen den samme som dagpengene.

Jeg kan klart anbefale FFA som a-kasse. Det koster ca. 1100,00 i kvartalet. De er kanonflinke og så har de nogle fede kurser. Jeg er selv overflyttet fra HK, da jeg syntes de mere arbejder for kassen end for medlemmerne.

Mvh.  Oles kone
Tilmeldt 30. Nov 05
Skrevet kl. 14:17

Hej Ole''s kone..*SS*

Har netop snakket med HK, der sagde at de gerne må vurderer at give suplerende dagpenge i virksomhedsopstart, men at de har nogle helt andre regler end de har på kontanthjælpssystemet.

Ja, det er rigtigt, kan altid melde mig i A-kasse, men at melde mig ind nu, og være færdig på en 18 ugers grunduddannelse om 14 dage, giver mig jo desværre ikke ret til noget som helst.

Men never mind, er lige idag blevet kaldt til en jobsamtale imorgen, og da jeg endnu ikke har prøvet at være til samtale uden at få jobbet, håber jeg da på godt udfald. Så måske er det fuldstændigt lige meget.

Mange tak for alle jeres indlæg, fik da ringet rundt, snakket med en masse mennesker...og så blev jeg SÅ klog.
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)