Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diverse spørgsmål om skatteregler, moms og hvad der kan trækkes fra samt virksomhedsordningen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

1. Jeg har en hjemmeside hvor jeg henviser folk til andre hjemmesider, og deraf får en procentuel sats af den solgte vare. Går ikke ud fra at jeg overstiger 50.000 i indeværende år, så derfor går jeg ud fra at jeg ikke skal betale moms af indtægten? (har tænkt mig at bruge virksomhedsorndningen, hvis det skulle gøre en forskel?)

2. Hvad vil der ske, hvis jeg overstiger de 50.000? Så skal "firmaet" moms registreres, og så kan jeg ikke bruge virksomhedsordningen mere?

3. Når det drejer sig om en indtægt fra USA, så er der vel ikke betalt moms af salgsprisen, og derfor skal jeg (hvis jeg overstiger de 50.000) trække moms af min affiliate del eller af varens købspris? (Lad os sige at varen koster 100 kr. og jeg får 40% ved salg, og derfor får 40 kr. pr. salg, skal jeg så trække moms af de 40 kr. eller de 100 kr. - hvis jeg overhovedet skal betale moms for en sådan kommision?

4. Ifbm. virksomhedsordningen, så kan jeg sætte pengene ind på en seperat konto som kun bruges til firmaet. Her kan jeg så trække hosting pris fra? Dette er den mest oplagte, men hvad med computer køb (som bruges privat, men også til at skrive indlæg osv.)? Hvad med privat internetkobling? Hvad med udgifter til evt. egen server?
Spørgsmålet på ovenstående er vel egentlig, hvor går grænsen i forhold til hvad der kan ses som udgifter? Lad os sige at jeg bruger min computer til 75% privat og 25% til at administrere hjemmesiden, kan jeg så overføre 25% af computeres købspris til min egen konto fra virksomhedskontoen - altså som en udgift?

Sætter pris på hvis i refererer til punkterne, simpelthen for at holde svarene lidt adskilt - på forhånd tak, fra en frustreret hjemmeside ejer...

Ps. hvorfor skal det være så svært at tjene penge, og gøre det rigtig i forhold til skattefar og diverse regler? (behøver ikke besvarelse herpå.....) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Generelt vil jeg anbefale dig at søge professionel hjælp til styring af dit regnskab. Du blander tingene godt og grundigt sammen - men alligevel et par hurtige indspark.....

1. Moms har intet med indtjeningen at gøre direkte. Momsen vedrører omsætningen. Du skal momsregistreres, hvis du forventer at din omsætning over en periode på 12 måneder overstiger 50.000 kr.

Virksomhedsskatteordningen har intet med momsen at gøre, men er en beregningsmetode til skat.

2. Jeps jf. ovenstående. En momsregistrering påvirker ikke dit brug af virksomhedsskatteordningen.

3. Du skal beregne importmoms som igen kan fratrækkes som købsmoms.

4. Du kan trække det fra som du bruger i virksomheden. Ved blandet anvendelse firma/privat må du så lave en opdeling af udgiften.

/Henrik

Tilmeldt 6. Sep 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:43

Tak for svar. :-)

Har en revisor i familien som skal hjælpe mig - men man vil jo ikke bebyrde hende så meget, da hun har tilbudt mig at håndtere regnskabet gratis for mig. Så regnskabet har jeg styr på når det skal laves.

1/3: Importmoms gør sig kun gældende hvis omsætning stiger over 50.000?
I og med at jeg ikke tilbyder varen, men henviser folk til hvor de kan købe varen, så er det vel dem som skal opkræve momsen?

I mit eksempel med de 40% i kommision og de 100 kr pr. vare, vil det så sige at min omsætning er 40 kr. pr solgt vare? Og deraf skal der så trækkes moms?

Syntes det er lidt kryptisk når jeg jo egentlig ikke står for salget men blot henviser...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)