Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. sort arbejde.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ikke iværksætter, men jeg har nogle spørgsmål som jeg tror nogle af Jer vil kunne svare på. Jeg håber at I bærer over med mig.

Min lillebror på 19 har været ansat i en større virksomhed, men blev for nylig fyret begrund af at han havde udført noget sort arbejde.

Mens han arbejdede der, var han blevet spurgt af en af hans chefer, om han kunne tænke sig at tjene nogle flere penge ved at arbejde sort og da flere penge lyder lokkende for mange, valgte han at tage imod tilbudet (hans ekstraarbejde bestod vistnok af at checke deres regnskab for fejl).

Men for at gøre en lang historie kort, så blev dette sorte arbejde opdaget af nogle andre i virksomheden og han blev fyret på stående fod, bortvist for livstid og fik besked på at betale alle de sorte penge han havde tjent, tilbage (ca. 30.000 kr.).

Chefen som tilbød ham arbejdet er ikke blevet fyret, men om han har fået en bøde ved jeg ikke.

Myndighederne/SKAT ved ikke besked om situationen og virksomheden har heller ikke tænkt sig at fortælle dem noget. De vil ordne dette internt.

Mit spørgsmål er så følgende:

Hvordan skal sådan en situation takles?

Er det retfærdigt at min bror skal betale alle 30.000 kr. tilbage? Virksomheden har jo fået udført et arbejde til en værdi af 30.000.

Hvad vil der ske med min bror og virksomheden, hvis myndighederne får noget at vide?

Hvem har den største fejl? Min bror, eller chefen der tilbød ham arbejdet?

Min bror har lavet en fejl og det skal han selvfølgelig betale for, men jeg synes altså at virksomheden slipper for alt let.

Hvad mener I?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9732
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:23
Hvis ikke historien gemmer på en masse detaljer vi ikke kender til, så vile jeg bestemt ikke betale de penge tilbage. Den eneste måde de kan tvinge ham til det, er ved at køre en sag - og så bliver det jo offentligt kendt at de tilbyder sort arbejde til medarbejderne. Spørgsmålet er hvem der har mest at tabe ved at det kommer frem. Jeg er sikker på det er virksomheden. Fyringen er desuden uberettiget, hvis de ikke gør rede for disse forhold - og igen, gør de det kan de ikke forhindre at din bror offentliggør disse informationer. Jeg er sikker på lokalpressen vil elske den slags :)
Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 00:40
Lad mig først understrege at jeg ikke ved noget omkring lovgivningen på dette område - andet end at det selvfølgelig ikke er lovligt at arbejde sort...

Mit råd til ham må være at, i første omgang, IKKE bare at tilbagebetale pengene til firmaet, så vidt jeg ved er det da også ulovligt at købe sort arbejdskraft (og jeg må nok sige at jeg finder det lidt dobbelt moralsk at fyre ham men ikke chefen!!(min helt private uforbeholdende mening;)) Hvornår udførte han egentlig arbejdet? Jeg tænkte lidt på at hvis det er sket efter årsskiftet, så er det vel ikke for sent at opgive det på næste års selvangivelse!..

Han skal ihvertfald forhører sig hos en advokat og/eller revisor...

Ania

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 00:46
Man kan da undre sig over hvorfor virksomheden vælger at udbetale det sort og således uden fradrag?
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 00:52
Dato: 06-04-2007 00:46:29 Forfatter: Thomas1974 Man kan da undre sig over hvorfor virksomheden vælger at udbetale det sort og således uden fradrag?

Tjaa, det kan der vel kun være ét svar på.. Virksomheden har selv tjent nogle sorte penge som de skal have skibet ud...

/Charly

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 08:33
Din bror skal bare bede dem stikke pipen ind!
Han skal IKKE betale de penge tilbage - og hvis de insistere - så skal han sige han går til SKAT med det samme - for det er 100% sikkert at den virksomhed har masser af interessante ting som SKAT sikkert vil interessere sig for!

Din bror skal ikke lade sig bully til at betale... og skulle det gå så vidt at de siger at han da bar kan gå til SKAT, så har han ikke andet at mistet end at gå til bekendelse og sige at han har tjent 30k som han endnu ikke har svaret Skat af - men at han gerne vil rette SKATs opmærksomhed på pågældende virksomhed.

Broren kan med andre ord spare penge på at gå til SKAT fremfor at lade sig true til at tilbagebetale de penge han har tjent...

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 30. Mar 07
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 10:17
Jeg har heller ikke så meget forstand på lovgivningen, men det er rigtigt hvad Lasse siger din bror skal bare tage til skattevæsnet og melde at han vil betale skat af de 30.000, han skal ikke give pengene tilbage, om det er sort eller hvidt han har udført en ydelse og det skal han betaling for.

www.atmengros.dk - Rengørings og Engangs artikler - Toilet papir-

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 10:45
Enig, han skal ikke betale dem pengene.

Istedet for at true med at gå til SKAT, kan han også blot gøre det som det første på tirsdag til sin nærmeste skatteregion. Altså anmelde firmaet for at tilbyde sort betaling. Derefter sende firmaet en kopi af henvendelsen om at tingene nu vil gå sin gang.

Han vil sikkert skulle betale en del af de 30.000 tilbage til SKAT, men fornemmelsen af at være den der sætter dagsordenen istedet for den der bliver truet, er nok uvurderligt.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:10
Din bror har sådan set ikke, med mindre han har indgivet selvangivelse siden han tjente pengene, brudt loven endnu. Det er nemlig B-Indkomst som han bare opgiver på sin selvangivelse hvorefter han får et girokort på den andel der skal gå til skattefar. Jeg ville hvis jeg var ham skynde mig ned på Skat og betale skat af pengene, evt. forklare på Skat at han oprindelig blev tilbudt at tjene disse penge sort men at han gerne vil betale skat af dem.

Derefter hiver han fat i sin fagforening og får gang i en sag om uberettiget fyring, hvis og såfremt at de stadig vil have deres penge tilbage vil jeg rimelig sikkert mene at han har ret til fri process.

Jeg er ikke advokat men basserer udelukkende mine udtallelser på min erhvervsretsundervisning fra min uddannelse som Markedsføringsøkonom.

Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 14:52
Skal ikke betale noget virksomheden og ham har  jo sikkert ikke lavet en skriftlig aftale om sort arbejde og det vil sige det er "aldrig" sket det som er sket
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)