Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. sort arbejde.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er ganske enkelt at svare på dit spørgsmål, som flere allerede har gjort, han skal selvfølgelig ikke tilbagebetale de 30.000 kr.

Din lillebror er i sin fulde ret til at lave arbejde som han senere indberetter som B-indkomst. Dvs. er arbejdet udført i år, skal han bare ved årets udgang, indberette de 30.000 kr. som B-indkomst. Om virksomheden også har indregnet de 30.000 kr. i deres regnskab, er ikke hans problem, sålænge han indberetter sin fulde indkomst, så har han ikke noget at frygte overfor SKAT.

Mht. fyringen så kan han gøre 2 ting. Hvis han gerne vil tilbage til samme arbejde, kan han tale med chefen og få en afklaring på situationen. Er de ikke til at tale med, så kan han selvf. altid nævne den uberettigede fyring, som en fagforening eller advokat meget gerne tager sig af - det plejer en virksomhed ikke at være interesseret i at bøvle med. Hvis han ikke har lyst til at komme tilbage til virksomheden, så går han bare direkte til fagforeningen eller advokaten og får igangsat en sag om uberettiget fyring. Sålænge han vælger at indberette de 30.000 kr. som B-indkomst, har han intet gjort forkert...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:31
Det er fuldt loivligt at drive hobbyvirksomhed, og dermed tjene op til 50.000 kr. årligt uden at have CVR. nummer eller i øvrigt være momsregistreret. Så, når han "kun" har tjent 30.000 kr. i sin hobbyvirksomhed, så kan han stadig tjene 20.000 kr. uden at skulle indkræve moms, mv.

At pengene er givet i hånden er egentlig også ok, men der er jo selvfølgelig () også skrevet en kvittering fra din bror til virksomheden. Din bror kan da i hvert fal fremvise en kopi af kvitteringen... ik''?

Når bare han husker at oplyse det på sin selvangivelse, så har han INTET at frygte, og har INTET ulovligt gjort!

Tilmeldt 8. Apr 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:22
Hej,

hvis jeg var din bror, ville jeg snakke med min fagforening - de hare både folk og økonomiske ressourcer til at føre denne sag til ende.

Lige som andre har skrevet før mig, må der være flere detaljer i denne sag. Men det lyder direkte forkert, at han skulle betale virksomheden pengene tilbage, da det jo klart er dem der har gjort det værste, da de har udbetalt ham løn uden indeholdelse af skatter.

I praksis er det nærmest umuligt at have sort arbejde for sin primære arbejdsgiver, da man i praksis jo bare har fået udbetalt for meget løn (hvor der ikke er indeholdt skatter - som jo er en pligt virksomheden har)... noget som man som lønmodtager så bliver ked af når man skal betale restskatten. Han kan jo "bare" påstå, at han ikke har fået sine lønsedler for alt udført arbejde.

Jeg vil mene, at denne sag i stedet for drejer som om en uretmæssig fyring - og at din bror (efter det fortalte) måske har krav på erstatning for dette.

Det han nu "bare" skal huske, er at selvangive dette ekstra beløb, også selvom han ikke har fået en lønseddel.

Mvh.

Taxviper

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:24
Nu fremgår det jo at lillebroderen har været ansat i firmaet. Derved kan man ikke tale om at han har drevet selvstændig virksomhed o.l.

Han skal sige til dem at han må gå til Skat og forelægge dem situationen. Det er jo ikke lillebroderens problem at arbejdsgiveren har glemt at indeholde skat og angive det som A-indkomst.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)