Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattegrundlag bil / skattemæssig værdi

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg står og skal have ny firmabil, og i den forbindelse er det noget af en jungle at finde ud af de forskellige tal.

Jeg har fået et tilbud på en BMW fra en af BMW forhandlerne, hvor selve købsprisen er 817.000, men den skattemæssige værdi er ca 635.000,- Den er uden nogen former for ekstra udstyr, så hvordan kan dette lade sig gøre? Er dette fordi BMW har fået den til uhørt lav pris fra BMW Tyskland og forskellen på 635 og 817, ryger så i BMW''s kasse.

Jeg overvejer selv at finde lignende bil i Tyskland og forhandle en fantastisk rabat igennem...

Er der nogen leasingeksperter som kan forklare mig hvad der er smartest at gøre, og hvordan beregningsreglerne lige fungere.

Mvh.

Martin 

Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 15:13
Vil skyde på det hænger sammen med at der er for 200.000 ekstraudstyr i den som netop er blevet frikendt for skattepligt.

Men selvom den så kun er 650.000 så det stadig en del for dig.

Har du overvejet om det bedre kan betale sig at købe den privat ?

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Skrevet kl. 15:44
Jeg har overvejet om bilen skal købes privat, men har i første omgang valgt at tage den som firmabil, men det er ikke 100% sikkert endnu.

Har du nogen ide om hvor man kan se hvilket udstyr som er frikendt for skattepligt?

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 16:35
Ved leasing kan nogle af forhandlerne lave en løsning, der giver en særlig lav skattemæssig værdi, det er noget med at det udbydes gennem importøren, så det vidst sker til en kunstig lav pris, eller med særlig lav avance.
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 16:39
Man bliver i øvrigt ganske rigtigt ikke beskattet af eftermonteret ekstraudstyr, kun fabriksmonteret, så vidt jeg husker, genialt system vi har.
Tilmeldt 16. Feb 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:47
Hej Martin

Den danske forhandler får rigtigt nok bilen meget meget billigt fra fabrikken.De gemmer rabatten i en leasing så dit firma i bund og grund ikke kan se den reelle pris på bilen.  Det er samme forretningsmodel de bruger til privatleasing. Folk tror at det er en god deal at privatlease den, det er det ikke da du til enhver tid kan hente en rabat på mellem 80.000 og 120.000 på en bimmer i den klasse.

En dansk forhandler tjener ikke 100.000-200.000 på en ny da du altid kan devidere beløbet med ca 3,5 (Dansk afgift + forsikring)

Det du skal gøre er at hente en bil i tyskland med den motor du gerne vil have og i det laveste udstyrniveau. Alt det udstyr du kunne tænke dig til den skal du have med hjem i en trailer og eftermontere = ingen afgift. Jeg kender de folk du skal kontakte i den forbindelse og de kan finde den rigtige bil til den rigtige pris.

Når du så får bilen til DK betaler du afgiften og monterer alt det extraudstyr du har købt med hjem bagefter og bomme-lum så har du en bil til i hvert fald 200.000 under en tilsvarende "dansk" bil. Næste skridt er at få kilometerpenge fra dit firma. De skal udbetale dig 3.28 skattefrit op til 20.000 km om året, kan ikke huske satsen efter 20.000......Prøv at regne efter om det er er bedre end den høje beskatning = 25% op til 300.000 og 20% af resten.

Skriv evt. en PB hvis du har ????

Chris B 

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 08:45
Jeg kiggede på et tidspunkt på en audi, hvor beskatningsgrundlaget også var meget under salgsprisen.

Her fik jeg den forklaring at det var en demobil, og derfor kan forhandlerne købe den til ekstra lavpris hos importøren. deraf et lavt beskatningsgrundlag.

Alt om både i Danmark

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:02
Dato: 05-04-2007 16:46:46 Forfatter: SmartBusiness.dk
Hej Martin

Den danske forhandler får rigtigt nok bilen meget meget billigt fra fabrikken.De gemmer rabatten i en leasing så dit firma i bund og grund ikke kan se den reelle pris på bilen.  Det er samme forretningsmodel de bruger til privatleasing. Folk tror at det er en god deal at privatlease den, det er det ikke da du til enhver tid kan hente en rabat på mellem 80.000 og 120.000 på en bimmer i den klasse.

En dansk forhandler tjener ikke 100.000-200.000 på en ny da du altid kan devidere beløbet med ca 3,5 (Dansk afgift + forsikring)

Det du skal gøre er at hente en bil i tyskland med den motor du gerne vil have og i det laveste udstyrniveau. Alt det udstyr du kunne tænke dig til den skal du have med hjem i en trailer og eftermontere = ingen afgift. Jeg kender de folk du skal kontakte i den forbindelse og de kan finde den rigtige bil til den rigtige pris.

Når du så får bilen til DK betaler du afgiften og monterer alt det extraudstyr du har købt med hjem bagefter og bomme-lum så har du en bil til i hvert fald 200.000 under en tilsvarende ''dansk'' bil. Næste skridt er at få kilometerpenge fra dit firma. De skal udbetale dig 3.28 skattefrit op til 20.000 km om året, kan ikke huske satsen efter 20.000......Prøv at regne efter om det er er bedre end den høje beskatning = 25% op til 300.000 og 20% af resten.

Skriv evt. en PB hvis du har ????

Chris B

Så må vi jo håbe at du har en god rådgiverforsikring der kan dække de merudgifter som Martin bliver påført herved. Sagen er nemlig den at Martin bliver beskattet af nyvognsprisen, som havde bilen været indregistreret på hvide plader fra starten og her kan man ikke komme uden om den danske afgift. Vedr. ekstraudstyret er der ikke dansk registreringsafgift på særligt udstyr som eftermonteres. 

Herudover blander du pærer og bananer sammen med dine betragtninger om kørselsgodtgørelsen. Vælger man at have fri bil til rådighed er det fordi man kører meget privat hvorved det er en fordel. Vælger man godtgørelsesmodellen er det fordi man kører meget erhvervsmæssigt. Det er to forskellige ting men tit ligger det lige på vippen. Tit er der også en faktor der hedder 60 dages reglen inde i billdet. Om man skal vælge det ene eller det andet princip er noget man vurderer fra person til person ud fra oplysninger om pågældendes kørselsmønster.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Skrevet kl. 11:21
Jeg syntes i taler lidt forbi hinanden og jeg forstår ikke Chris''s svar på samme måde som du Bent.

I bund og grund er det spørgsmålet om at få en så lav købspris i Tyskland, og den opnås lettest ved at købe en skrabet bil, dvs. som Chris skriver så skal udstyret eftermonteres (læder, navi og den slags udstyr). Der er da ingen der siger at der er reg. afgift på eftermonteret udstyr.

Bent: Mener du at nyvognsprisen er en anden end tysk købspris + afgift (m.m.)? Når det er en fabriksny bil der tales om, så går jeg ud fra at nyvognsprisen jeg bliver beskattet af er den pris som bilen reelt kan købes for uden eftermonteret udstyr.

Jeg går også udfra at pærer og bananer blandes sammen fordi Chris måske mener at jeg seriøst skal overveje at tage bilen som privat og derved få kørselsgodtgørelse osv.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:27
Dato: 10-04-2007 11:20:49 Forfatter: Martin Slot

Bent: Mener du at nyvognsprisen er en anden end tysk købspris + afgift (m.m.)? Når det er en fabriksny bil der tales om, så går jeg ud fra at nyvognsprisen jeg bliver beskattet af er den pris som bilen reelt kan købes for uden eftermonteret udstyr.

Jeg går også udfra at pærer og bananer blandes sammen fordi Chris måske mener at jeg seriøst skal overveje at tage bilen som privat og derved få kørselsgodtgørelse osv.

Ja det mener jeg. Beskatningsgrundlaget er ikke købsprisen men nyvognsprisen udne eftermonteret udstyr som du ganske rigtigt skriver.

Reglerne om skattefri godtgørelse er sjovest når vi taler om billige biler men kører du meget lidt privat og meget erhvervsmæssigt kan det være en fordel. Det melder historien bare ikke noget om. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)