Kære Aminoer Jeg har kastet mig ud i et eksamensprojekt som jeg håber kan gavne det danske iværksættersamfund. Mere præcist vil jeg oprette ”20 Værktøjer for Iværksætteren”. Og jeg håber I vil hjælpe mig. Projektet Projektet har det mål at indfange en del af de mange erfaringer med ledelse og styring som iværksættere gennem tiden har opsamlet. Meget af denne information kan i dag findes i iværksætterbiografier, på iværksætter-websider som www.100svar.dk og ikke mindst på www.amino.dk og lignende debatfora. Det meste af denne erfaring er desværre spredt i ukoncentreret form, og et samlet billede af de mulige metoder fås kun ved indsamling af spredte anekdoter fra et dusin bøger. www.100svar.dk er muligvis den bedste kilde til metoder på området, men selv her er det sparsomt med metoderne. Vil man have metoder til ledelse af iværksættervirksomheden må man derfor for en stor del rette blikket mod projektledelse. Her kan der i litteraturen findes metoder og værktøjer til brug i stort set enhver situation, men mange er metoderne er ikke brugbare i iværksættermiljøet enten fordi de er designet med sigte på store organisationer eller fordi de ikke tager højde for iværksætterens stærkt omskiftelige hverdag. Formålet Formålet med dette projekt er derfor at koncentrere erfaringen fra det danske iværksættersamfund, kombineret med projektledelse, til en mængde metoder der kan hjælpe uerfarne iværksættere med at få overblik over vigtige situationer og træffe beslutninger på et informeret grundlag. Resultatet Det forventede resultat er en letlæselig folder med 10-30 værktøjer og henvisninger til relevant litteratur for hvert værktøj. Men hvor vi ender er også op til jer, så lad os se hvad der sker. Jeres indflydelse På amino.dk er samlet en gruppe af erfarne såvel som nystartede iværksættere, ufaglærte som højtuddannede. Sammen udgør I en meget stærk ressource indenfor såvel iværksætteri som ledelse, og mit håb er at I med kritik, debat og oplæg vil bidrage til at gøre projektet brugbart og interessant for alle parter. Min indflydelse Jeg vil over de næste par måneder oprette debatter om emnet på Amino, hver med sit tema. Informationen fra disse debatter vil sammen med et litteraturstudie blive kernen i projektet. Jeg håber at forummets brugere og moderatere vil acceptere min tilstedeværelse, og hjælpe med at holde trådene i god orden. Alt hvad der sker i debatterne vil blive opsummeret på bloggen, for at give overblik både for jer og undertegnede. Tråde på amino.dk som er oprettet i forbindelse med projektet bliver mærker ”20VfI” i overskriften. Denne tråd Jeg håber at benytte denne tråd til debat om selve projektet, dets eksistensberettigelse, |
Her er i velkommen til at kommentere på projektet generelt.
Kritik, konstruktiv som negativ, er meget velkommen.
Er det en problemstilling i kan se, eller er det helt sort?
Er amino.dk det bedste sted for diskussionen?
Vil min undersøgelse fylde for meget i forummet?
Har i ideer til senere udbredelse af resultatet?
Er der et format i foretrækker jeg bruger på forummet?
Skal jeg have tæv af Martin Thorborg for ikke at ringe midt i påskeferien og spørge om lov? ;-)
...
Nå, jeg vil skynde mig at oprette en tråd til diskussion af ledelsessituationer der kan bruge metoder og en til diskussion af værktøjseksemplet...
Mvh
Søren Ekelund
Kritik, konstruktiv som negativ, er meget velkommen.
Er det en problemstilling i kan se, eller er det helt sort?
Er amino.dk det bedste sted for diskussionen?
Vil min undersøgelse fylde for meget i forummet?
Har i ideer til senere udbredelse af resultatet?
Er der et format i foretrækker jeg bruger på forummet?
Skal jeg have tæv af Martin Thorborg for ikke at ringe midt i påskeferien og spørge om lov? ;-)
...
Nå, jeg vil skynde mig at oprette en tråd til diskussion af ledelsessituationer der kan bruge metoder og en til diskussion af værktøjseksemplet...
Mvh
Søren Ekelund