Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. freelance arbejde og regler.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

Jeg har set en freelance opgave her på amino. Jeg kender ikke så meget til regler og kontrakter vedr. freelance arbejde. Derfor så søger jeg lidt guidance fra jer :)

Jeg er blevet tilbudt at skrive beskrivelser af produkter, hvor man bliver betalt pr. time for et minimum af 20 beskrivelser. Det første jeg gerne vil vide er, hvordan kan jeg sikre mig at jeg bliver betalt for mit arbejde, hvis der ikke bliver lavet en kontrakt?

Det andet er at jeg ikke har et cvr-nummer og derfor har fået at vide at jeg kan opkræve en faktura med mit cpr-nummer. Er dette korrekt og hvordan kan jeg evt. gøre dette?

Jeg vil gerne bare sikre mig at jeg ikke bliver snydt, da jeg ikke kender meget til freelance arbejde. Det skal bruges som et studiejob så hvad synes i om sådan et job? nogen erfaringer eller lign.?

Håber i kan hjælpe mig derude :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:09

Hvis opgavestilleren i en mail til dig beskriver opgaven og prisen, er det en aftale, som er omfattet af aftaleloven. Hvis opgavestiller ikke betaler, har du de samme muligheder for at inddrive pengene, som hvis der havde været en underskrevet kontrakt.

Vær opmærksom på, at du i den nævnte konstruktion selv skal sørge for at betale skat.

Ja, du kan godt skrive en faktura kun med dit cpr-nummer på

Hvad vi synes?
Mine freelanceskribenter får en kontrakt - fordi jeg synes, det er mest fair.
Jeg kan være i tvivl om, om virksomheden pådrager sig et arbejdsgiveransvar ved den nævnte konstruktion, fordi de efter din beskrivelse aflønner dig pr. time og ikke pr. præstation, men det er altså for mig at se opgavestillers problem. Du må formode, at han har styr på juraen fra sin side.

God vind med arbejdet.

Venlig hilsen
Hans

Tilmeldt 29. Jun 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 00:14

Hej Hans

Tak for dit hurtige svar. Men jeg er ikke helt sikker på hvad du mener vedr. den time mæssige betaling og om deres ansvar?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:36
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:43

Hvis du er underlagt arbejdsgivers instrukser, og får timebetaling - så kunne du jo reelt være ansat, og så ville han ha pligt til at bruge dit skattekort - muligvis med a-skat og feriepenge og atp - men det afhænger helt af opgaven. Det afhænger ikke af kontrakten som sådan, for man kan ikke aftale sig ud af en ansættelse, men som du beskriver det, burde det være muligt at du fakturerer med dit CPR nummer så længe du er under 50.000 kr p.a. og dermed ikke skal fakturere moms, og derfor ville behøve CVR nummer.

Problemet er bare ikke rigtigt dit, men arbejdsgivers. Han kunne risikere, at hvis du f.eks ikke betalte din b-skat (du bør forskudsregistrere en eller anden forventet indtægt), så KUNNE han hænge på din skat fordi du blev set som faktisk værende ansat på almindelig timeløn.

Han KUNNE også få vrøvl med feriepenge hvis du krævede ferie penge af ham via feriekonto - hvilket du jo kan lade være med hvis det er det som er hensigten, men igen, arbejdsgiverens problem faktisk, og som Hans rigtigt skriver, du må formode han har styr på juraen.

Du skal bare sørge for at få det opgivet korrekt til skat uanset hvad han gør = indtægten opgives som honorar og forskudsregistreres som sådan ville jeg mene

(du kan fratrække bevislige omkostninger ved at tjene pengene men det er nok ikke noget at rode med her)

vh

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)