Hej aminoer. Jeg har set en freelance opgave her på amino. Jeg kender ikke så meget til regler og kontrakter vedr. freelance arbejde. Derfor så søger jeg lidt guidance fra jer :) Jeg er blevet tilbudt at skrive beskrivelser af produkter, hvor man bliver betalt pr. time for et minimum af 20 beskrivelser. Det første jeg gerne vil vide er, hvordan kan jeg sikre mig at jeg bliver betalt for mit arbejde, hvis der ikke bliver lavet en kontrakt? Det andet er at jeg ikke har et cvr-nummer og derfor har fået at vide at jeg kan opkræve en faktura med mit cpr-nummer. Er dette korrekt og hvordan kan jeg evt. gøre dette? Jeg vil gerne bare sikre mig at jeg ikke bliver snydt, da jeg ikke kender meget til freelance arbejde. Det skal bruges som et studiejob så hvad synes i om sådan et job? nogen erfaringer eller lign.? Håber i kan hjælpe mig derude :) |
Hvis opgavestilleren i en mail til dig beskriver opgaven og prisen, er det en aftale, som er omfattet af aftaleloven. Hvis opgavestiller ikke betaler, har du de samme muligheder for at inddrive pengene, som hvis der havde været en underskrevet kontrakt.
Vær opmærksom på, at du i den nævnte konstruktion selv skal sørge for at betale skat.
Ja, du kan godt skrive en faktura kun med dit cpr-nummer på
Hvad vi synes?
Mine freelanceskribenter får en kontrakt - fordi jeg synes, det er mest fair.
Jeg kan være i tvivl om, om virksomheden pådrager sig et arbejdsgiveransvar ved den nævnte konstruktion, fordi de efter din beskrivelse aflønner dig pr. time og ikke pr. præstation, men det er altså for mig at se opgavestillers problem. Du må formode, at han har styr på juraen fra sin side.
God vind med arbejdet.
Venlig hilsen
Hans