Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af billedkunst - advice needed

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 05
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er udøvende professionel billedkunstner (malerier) - men mangler fif til at få snøret sækken.

Jeg er vant til omtale i presse og TV-reportager - og 1) folk kommer til mine udstillinger m.m., 2) folk er positive over for mine malerier og meget optaget af dem og 3) synes priserne (ligger
på markedsniveau for professionelle kunstnere) er i orden.

Men det kniber alligevel med at få folk til at købe - er der nogen der har nogle fixe ideer til at optimere salget - målrette markedsføring m.m.

Lidt facts om konkurrencen m.m. som billedkunstner:
Konkurrencen ligger i folks prioritering af forbrugsgoder som biler, fladskærme, sofaer og
andet boligudstyr frem for kunst. 

Når folk først har købt det første maleri - køber de gerne mere kunst. Det er førstegangskøbet der er en hurdle.

ART-Y alias Billedkunstner Erik Værbak

Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 175
Fra  Survee ApS Skrevet kl. 14:52

Hey,

Jeg hører til dem, der aldrig selv har købt kunst (min mor er også kunster, så jeg har en direkte forsyning fra hende). Men, når du nu nævner at førstegangskøberen er den svære, tænker jeg at det måske kunne være spændende at lave et system med at man f.eks. kan låne/leje et maleri i f.eks. 30 dage for at se, hvordan det ser ud i huset.
Min tanke er at da det netop er en forholdsvis stor investering og samtidig noget nyt for førstegangskøberen, så vil du kunne minimere usikkerheden ved at tilbyde en gratis eller billigere løsning indledningsvist. Hvis din erfaring siger dig at man bliver ''hooket'', når først man har prøvet det, så kan det ekstra besvær måske godt svare sig i forhold til antallet af nye fremtidige kunder?
- Bare en tanke som ikke er tænkt videre i forhold til det praktiske omkring levering, ansvar for skader, osv.

Tilmeldt 29. Nov 05
Skrevet kl. 15:06
Tak for forslaget! Du har ret - får folk først et maleri ned i bagerummet og med hjem, så vil de fleste synes at de ikke kan undvære maleriet. Den hvide tomme flade - horror vacui - ser fæl ud. Men ofte kan det være svært bare at få folk med på den idé. Noget hænger sammen med at folk tror at kunst er "dyr", men det holder ikke vand - slet ikke i sammenligning med fx en lousy fladskærm. Herudover er der jo absolut - absolut ingen form for investering ved anskaffelse af selvsamme fladskærm. Det kan derimod meget nemt være tilfældet med kunst. Hvem der fx i tide havde købt en Asger Jorn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 16:08
Jeg kender en kunstner der har haft stor success men at sælge kunst på afbetaling. Dvs. at køberen har mulighed for at betale prisen over et år eller to - rentefrit. Der er mange "nye" der har købt dyre kunstværker fra ham.

Tilmeldt 29. Nov 05
Skrevet kl. 16:21

Tak for dit svar. Jeg har hørt om modellen før, men ikke hvordan den sådan mere konkret er blevet praktiseret. Ved du noget nærmere om hvordan din kunstnerbekendte markedsfører modellen ? Og når du skriver dyre ting - hvor er vi sådan henne i runde tusser? Endelig har vedkommende været heldig i forhold til, at folk troeligt afdrager og altså ikke snyder ?

På forhånd mange tak for svar!

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 16:33
Han markedsfører den ikke, men det har gået rundt som sladder efter han lavede den første aftale. Jeg går ellers ud fra, at han også lufter idéen til interreserede.

Mht. betaling, så har de nok lavet en skriftlig aftale, og så stoler han på, at køberen betaler.

Dyre ting, der mener jeg 20-30.000 kr.

Tilmeldt 23. Nov 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 16:58

Findes der iøvrigt ikke administratorer der tilbyder denne form for service overfor kunstnere, altså udlejning eller afbetaling  af kunst? Ellers må dette da være en oplagt iværksætter idé. I alle tilfælde tror jeg da at der ville være mange potentielle kunder til sådan en løsning.

En anden idé er også at markedsføre at man kan lave "personlig" kunst. Altså at kunden kommer med ideer der afspejler kundens personlighed og dermed få dette ned på et maleri eller andet....  Det skal dog nævnes at jeg ikke har meget forstand på kunst.

Kan man i forvejen se dit kunst nogle steder....på nettet eller galleri?
Tilmeldt 29. Nov 05
Skrevet kl. 17:03

Igen mange tak for godt svar! Jeg vil sige, at de priser er godt med - og godt for det! Mange kunstnere sælger deres ting alt for billigt - på cafeer og den slags steder, fx til 300 kr. - og det er der ingen der af gode grunde kan leve af - og de er på den måde med til at undergrave kunstverdenen fordi de samme "kunstnere" blot skal have deres materialeudgifter hjem.

Så altså din kunstner kører i mine øjne på en måde som jeg selv gør. Dog er jeg ikke selv helt oppe i det prislag, men nærmer mig. Så meget mere er jeg imponeret over at han/hun har succes med afdragsmodellen og åbenbart efter "mund-til-øre" modellen.

Den skal jeg have arbejdet videre med......

Tilmeldt 29. Nov 05
Skrevet kl. 17:11

Mange tak for input! Jo der findes sådanne steder der formidler kunst - bl.a. såkaldte kunstbiblioteker hvor man kan låne/leje eksempelvis nogle malerier.  Problemet for kunstneren er blot at lejen nærmest er symbolsk, så efter at biblioteket har taget sit er der ikke meget tilbage til kunstneren. Og det hænger måske sammen med, at mange ikke er parate til at leje et maleri til fx 500 kr. om måneden - selvom det måske er kombineret med en forkøbsret.

Igen spøger det i kulissen, at man kan købe "kunst" i IKEA,  IdeMøbler og slige steder, men det har aldrig og bliver aldrig rigtig kunst, selvom det måske skulle være produceret (seriefremstillet) af en kunstner, men under pseudonym.

Jeg har personligt et website som jeg da også benytter mig af i markedsføringssammenhæng. På trods af internettets fortrin er det dog min og mange kollegers erfaring, at uanset hvor flot, gennemført, brugervenlig osv. et website er - så er det ikke en salgskanal. Jeg har til dato ikke oplevet, at nogen har henvendt sig fordi de har været inde på mit website og på den baggrund givet udtryk for at de er interesseret i at købe.

Hurdlen er fortsat at få mennesker til at blive "bidt" af kunst - der mangler nogle ambassadører på en eller anden vis og til den kategori kan vi - ak og ve - ikke henregne vores kulturminister. Der mangler på en eller anden vis fokus på området. Det er helt klart ikke penge folk mangler. Der skal "bare" pilles ved prioriteringen - og det er den nød jeg forsøger at få knækket.

Tilmeldt 29. Nov 05
Skrevet kl. 17:16

Lige et PS. Du har helt ret - man kan sagtens lave bestillingsarbejder - altså skræddersyet kunst til bestemte formål. Det er der - heldigvis - en del virksomheder der benytter sig af, men alt for få.

Når det gælder private, har jeg også udført bestillingsarbejder - men det forudsætter, at du har frie hænder i den forstand, at du drøfter med kunden hvor fx et maleri skal hænge, hvordan rum/rummene ellers er - og så går i gang med maleriet. Jeg har været ude for, at nogle gerne har villet have mig til at male et billede, men så skal der helst lige være den der lyserøde farve i som også er i sofabordstæppet og her står jeg så af - især hvis det er en farve jeg ikke har noget forhold til.

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)