Nu skal jeg ikke gøre mig klog på området, for det interesserer mig virkelig ikke (hvilket også er grunden til jeg ikke gider bruge penge på det), men afhænger ''kunst'' ikke af øjet der ser? Hvis jeg ser et eller andet crappy masseproduceret lortebillede i IKEA kan det vel stadig være kunst i mine øjne, hvis jeg synes det er fedt? :) |
Salg af billedkunst - advice needed
--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid
Ærgerligt du ikke interesserer dig for kunst, for der ligger mange oplevelser og venter, men det kan jo komme.
For mig er det helt fint, at folk ikke vil bruge penge på kunst, og at det ikke interesserer alle. Smag og behag er forskellig - og jeg har ikke nok i ét liv til at løfte den pædagogiske opgave at åbne alles øjne for kunstens verden.
Ét er dog helt slag- og skærefast: Kunst er kunst og det er endog meget nemt at skelne skidt fra kanel. Det handler nemlig ikke om smag og behag, men om kvalitet. Det er muligt at noget serieproduceret bætøj fra IKEA kan fange nogens interesse og give anledning til noget handel, men det bliver det ALDRIG kunst af. Det er nok nærmere en kunst at sælge sådanne varer, men det lykkes jo jævnt hen.
Så altså fint med mig hvis du synes noget IKEA-noget er fedt, men det bliver det så ikke kunst af.
Og i øvrigt er kunst ikke noget hverken særligt vanskelig at gå til og behøver heller ikke på nogen måde at være dyrt målt i forhold til hvad der brændes af på eksempelvis skirejser og fladskærme.
Så giv lige kunsten en chance - den skal nok give noget tilbage - og måske endog pengene mangefold !!!
|
ART-Y alias Billedkunstner Erik Værbak
|
--
Her må jeg lige korrigere - der er absolut ikke tale om arrogance! Jeg tillader mig blot ligesom andre professioner at skille tingene ad. Jeg respekterer fuldt ud, at mennesker kan være glade for ting - også til udsmykning. Jeg fastholder blot dstinktionen mellem kunst og så andre varer. Hvis man går efter kunst - og det er der da heldigvis mange der gør - ja så går de steder hen hvor kunst handles - eksempelvis professionelle gallerier.
Man går jo heller ikke til en cykelhandler for at købe en Ferrari - selvom begge dele er forsynet med hjul - uden sammenligning i øvrigt.
Så altså 0 arrogance - blot en sondring.
|
ART-Y alias Billedkunstner Erik Værbak
Du skriver: "Det handler nemlig ikke om smag og behag, men om kvalitet." Og hvem hulen har så sat DIG til at bestemme det? Jeg forbeholder mig retten til selv at bedømme det, tak. Og: "Det er muligt at noget serieproduceret bætøj fra IKEA kan fange nogens interesse og give anledning til noget handel, men det bliver det ALDRIG kunst af." Ja, og det kommer så fra en kunstner, så det er jo nærmest selvsagt :) Men for en helt almindelig og kulturelt ubegavet person (som mig) kan IKEA-art godt være kunst. Der er ingen andre end én selv der kan eller skal afgøre hvad der er kunst eller ej. Sådan fungerer det i hvert fald i min verden, og medmindre du bryder dig om at blive påduttet meninger, holdninger osv., fungerer det også sådan i din verden. |
--
må vi se nogle af dine værker? :)
d. |
www.onapp.com
|
Lige en kort kommentar her fra sidelinjen... Opgaven for kunstneren må så bestå i, at overbevise IKEA´s indkøbere om, at kvaliteten af det enkelte værk er så høj, at det berettiger til den mérpris der forlanges - forudsat at kunstneren vil sælge meget.
Det er om ikke andet (masse)fremstillet af en kunstner som på forunderlig vis har fundet en kommerciel tilgang til det at producere billeder - men er det nu så skidt at være kommerciel hvis pågældende kunstner kan leve af det?
Der er mange mennesker som udsmykker deres hjem med "kunst" fra IKEA som i stedet havde valgt plakater. Vi husker vel tiden med Monet-plakaterne fra starten af 90-erne. Det må derfor samlet set gavne kunsten at flere får det tæt ind på livet. Flere vil så med tiden forlange bedre kvalitet.
Personligt er jeg ikke det mindste i tvivl om når jeg ser kunst. Og jeg køber gerne kvaliteten hvis jeg synes pengene er til det.
Jeg synes forslaget om køb på afbetaling lyder rigtig fint. Muligvis man kan få banken ind som mellemmand så de kan stå for risikoen (financieríngen), ligesom et tv på afbetaling ;0)
Håber du får stort held med salget!
Mvh Carsten |
Jeg er så én af dem, der køber kunst. Ikke så tit, men jeg gør det dog. Vores første store og dyre maleri købte vi i et galeri, hvor én af salgsbetingelserne var, at vi kunne bytte billedet indenfor et år. Vi kunne desuden låne 5-6 malerier med hjem og se, hvad der passede os bedst. Det vat vi meget glade for, og vi føler stadig, at vi traf et virkeligt godt valg, som glæder os dagligt.
mvh Hans |
jeg ligesom Hans køber kunst, engang imellem , de 2 malerier vi senest har købt var af Annemette Hylleborg, og det er mere som en investering. Når du vil fravælge nogle kunder udfra deres krav til hvad maleriet skal indeholde, skal du nok ikke regne med at høre fra dem igen, og er det ikke lidt af jeres problem. kunstere vil gerne tjene kassen men der er ikke nogen der skal gøre sig klog på kunst.
Jeg tror at de fleste mennesker har en mening om kunst selvom deres baggrund ind imellem kan være lidt tynd og sådan skal det også være.
men det gamle udsagn om at "god kunster er lig fattig kunster" holder stadigvækeller hva?? |