Mit enkeltmandsfirma har leveret en konsulentydelse til EU-kommissionen i Bruxelles. Jeg har faktureret ydelsen uden dansk moms da jeg føler mig overbevist om at minimum een af følgende 2 forhold må være gældende: 1) Momslovens §34 stk 14b vedrørende afgiftsfritagelse for levering af ydelser til EU fællesforetagende. eller 2) Salg til erhvervskunder i EU faktureres uden moms jævnfør EU regler om omvendt betalingspligt. Uanset om pkt. 1 eller 2 eller begge gælder, er jeg kommet i tvivl om følgende: Hvis pkt 1 gælder for leverancen skal jeg vel angive salget under pkt B i momsindberetningen, men jeg ved ikke hvad jeg da skal skrive i listesystemet, for EU har tilsyneladende ikke et momsnummer. Hvis punkt 2 gælder skulle jeg have anført fakturaen oplysning om at salget sker efter reglerne om omvendt betalingspligt. Det glemte jeg at gøre, og da EU forlængst har betalt er det for sent at ændre. Kan dette få konsekvenser for mig? MVH Sartoric |
Det er korrekt, at der er afgiftsfritagelse for levering af varer og ydelser til EU-kommissionen.
Salg af tjenesteydelser til kunder i andre EU-lande skal kun indberettes til listesystemet, når salget er omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt. Dette er jo ikke tilfældet her, hvor der er afgiftsfritagelse.
Jeg ville heller ikke sætte værdien af ydelserne i rubrik B, da det kun skal ske hvis modtageren er betalingspligtig for momsen af ydelserne, hvilket jo ikke er tilfældet her....
/Henrik