Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omvendt betalingspligt af moms ved salg i EU.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Aug 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit enkeltmandsfirma har leveret en konsulentydelse til EU-kommissionen i Bruxelles.

Jeg har faktureret ydelsen uden dansk moms da jeg føler mig overbevist om at minimum een af følgende 2 forhold må være gældende:

1) Momslovens §34 stk 14b vedrørende afgiftsfritagelse for levering af ydelser til EU fællesforetagende.

eller

2) Salg til erhvervskunder i EU faktureres uden moms jævnfør EU regler om omvendt betalingspligt.

Uanset om pkt. 1 eller 2 eller begge gælder, er jeg kommet i tvivl om følgende:

Hvis pkt 1 gælder for leverancen skal jeg vel angive salget under pkt B i momsindberetningen, men jeg ved ikke hvad jeg da skal skrive i listesystemet, for EU har tilsyneladende ikke et momsnummer.

Hvis punkt 2 gælder skulle jeg have anført fakturaen oplysning om at salget sker efter reglerne om omvendt betalingspligt. Det glemte jeg at gøre, og da EU forlængst har betalt er det for sent at ændre. Kan dette få konsekvenser for mig?

MVH

Sartoric

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:14

Det er korrekt, at der er afgiftsfritagelse for levering af varer og ydelser til EU-kommissionen.

Salg af tjenesteydelser til kunder i andre EU-lande skal kun indberettes til listesystemet, når salget er omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt. Dette er jo ikke tilfældet her, hvor der er afgiftsfritagelse.

Jeg ville heller ikke sætte værdien af ydelserne i rubrik B, da det kun skal ske hvis modtageren er betalingspligtig for momsen af ydelserne, hvilket jo ikke er tilfældet her....

/Henrik

Tilmeldt 5. Aug 11
Skrevet kl. 23:36

Tak for hurtigt svar Henrik :-)

At dit svar ovenikøbet er præcis hvad jeg gerne ville høre er ekstra dejligt, så jeg håber at du har ret - i hvert fald er det meget logisk og rationelt at det skulle forholde sig som du skriver.

Det med at du heller ikke ville indberette EU-salget til listesystem og rubrik B beroliger var det jeg gerne ville høre. For sagen er at jeg havde indtægten i den momsindberetningsperiode som netop er lukket, og jeg har ikke indberettet beløbet der, så jeg var bange for om jeg havde gjort noget galt.

Nu er jeg mere rolig - endnu engang tak:-)

MVH

Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:29

Henrik Koudahl:
Jeg ville heller ikke sætte værdien af ydelserne i rubrik B, da det kun skal ske hvis modtageren er betalingspligtig for momsen af ydelserne, hvilket jo ikke er tilfældet her....

Enig - men de skal vel oplyses i Rubrik C jf. § 54 a i bekendtgørelsen !

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:49

Skatteekstrakten:
Enig - men de skal vel oplyses i Rubrik C jf. § 54 a i bekendtgørelsen !

Enig - salg af ydelser uden moms hører til i Rubrik C....   Puha - vi skal nødig ødelægge handelsbalancenBig Smile

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:14

Henrik Koudahl:
Puha - vi skal nødig ødelægge handelsbalancenBig Smile

Ved sgu godt mine sko klemmer, når jeg påpeger det - men det handler jo om, at dette her kan læses i mange år frem, og så skal det jo helst være det helt korrekte svar, der står.

Burde måske tilføje, at trådstarter altså ikke behøver sætte himmel og jord i bevægelse for at korrigere.

Når det er i "småtingsafdelingen" er det i bund og grund "ligegyldigt" - men hvis det har et vist omfang, er det ikke irrelevant. Ikke af hensyn til handelsbalancen, men fordi SKAT udsøger kontrolobjekter på baggrund af tallene.

Hvis købsmomsen synes uforholdsmæssigt stor i forhold til omsætningen, er det en parameter, der vægter for at foretage en skatte/momskontrol.

Ikke at nogen har noget at skjule - men en kontrol kan tage tid, meget tid endda - og det er altså tid der er "uproduktiv".

Vh
Lars 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:29

Skatteekstrakten:
Ved sgu godt mine sko klemmer, når jeg påpeger det

Fair nok - jeg ved at du er gammel tolderDevil - som skattemand havde vi en mere pragmatisk indgangsvinkel til momsproblemer (læs med usynlig skrift dovenskab)....Zip it!

Men Ja . Fejlen kan hurtig rettes ved at bruge en efterangivelse på Tast Selv eller ved at indsende nedenstående blanket med det manglende beløb angivet i Rubrik C.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=86378

/Henrik

Tilmeldt 5. Aug 11
Skrevet kl. 10:18

Tak for yderligere et par meget brugbare input :-)

Selvfølgelig - det var jo i rubrik C det momsfri salg til EU-kommissionen skulle have stået i Embarrassed Det lyder dog ikke til at der er sket den helt store skade ved at jeg har glemt det.

Skatteekstrakten:

Hvis købsmomsen synes uforholdsmæssigt stor i forhold til omsætningen, er det en parameter, der vægter for at foretage en skatte/momskontrol.

@Skatteekstrakten. Netop det kunne have stor betydning for mit firma, for netop EU-ordren udgør næsten 100% af min omsætning. Det betyder at minkøbsmoms er større end min salgsmoms, så jeg skal have penge tilbage. Med denne oplysning in mind vil du da stadig mene at jeg ikke behøver sætte himmel og jord i bevægelse for at korrigere momsindberetningen?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:27

sartoric:
at jeg ikke behøver sætte himmel og jord i bevægelse for at korrigere momsindberetningen

Sandsynligheden er ikke særlig stor - men det vil tage dig max 5 minutter at lave en efterangivelse enten via e-blanketter i TastSelv eller manuelt via mit link ovenfor.

Så er papirgangen i orden og det er ikke det der kan ødelægge din nattesøvn.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:02

sartoric:
inkøbsmoms er større end min salgsmoms, så jeg skal have penge tilbage

Afhængigt af beløbets størrelse kan SKAT lave en såkaldt "udbetalingskontrol" inden de udbetaler dig dit negative momstilsvar.

Hvis du angiver din momsfrie omsætning, er der større sandsynlighed for, at SKAT udbetaler pengene uden yderligere, end hvis det ser ud som om, du primært kun har haft indkøb og ingen omsætning.

Så gør da som Henrik skriver - lav efterangivelsen, og så har du gjort hvad du skal og kan.

Vh
Lars 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)