Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At skrive en bog

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Jeg har altid godt kunne lide at skrive, og har i mange år gået med tanken om at skrive en bog. Jeg har en ide til en bog indenfor eventyrgenren, så vil prøve at gå i gang. Det som holder mig lidt tilbage, er hele arbejdet med at skrive en roman. Er bange for, at jeg køre fast, og ikke kan komme videre. Ligeledes at der ikke er nogen forlag, som er interesseret i bogen, efter alt det arbejde man har lagt i det.

Når bogen er skrevet, har jeg tænkt mig i første omgang, at tage kontakt til de store forlag som Gyldendal for at høre, om de skulle have interesse i bogen. Hvis de har det, er det gode selvfølgelig, at de betaler alle omkostninger, når bogen skal trykkes. Dog ved jeg så ikke, hvad man kan forvente at få for hver solgt bog. Jeg er selvfølgelig interesseret i at få så meget som muligt, og ikke bare 10% af bogens pris. Jeg ved dog ikke, om der er andre ting, man kan gøre, når den skal udgives. Jeg kunne forestille mig, at et stort forlag som Gyldendal tager en stor procentdel af den samlede pris på bogen. Men de betaler selvfølgelig også alle omkostninger. Er der alternativer, hvor man får bedre udbytte af hver solgt bog? Alligevel skal man vel være glad for, hvis Gyldendal tager imod ens bog. Så får samtidig gratis reklame, som man jo selv skulle have betalt for, hvis ingen forlag var interesseret i bogen. 

Noget andet jeg har tænkt på er, at hvis ingen forlag vil tage bogen. Hvad gør man så? Jeg har ikke mulighed for selv at trykke bogen, da jeg er under uddannelse og på SU. Men vil selvfølgelig gerne have bogen ud på en eller anden måde? Hvad kan jeg så ellers gøre uden alt for store omkostninger.

Hvis der er nogen herinde, som arbejder indenfor bogbranchen, uanset om I har et forlag, udgiver bøger, læser korrektur, oversætter tekst osv, må I meget gerne gøre opmærksom på jer selvSmile

På forhånd tak for hjælpenSmile

Fra Odense
Tilmeldt 7. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 16:16

Hej Thomas,

Jeg har selv udgivet to bøger (faglitteratur). Den ene fik jeg ingenting for, den henvendte sig nu også til et smalt kunstinteresseret publikum. Men den var sjov at skrive.
Den anden blev solgt rigtig godt, fik masse medieomtale, sin eget tv-udsendelse, og jeg holdt foredrag i flere år om emnet. Men jeg fik "kun" kr. 50.000 i honorar ved udgivelsen. Jeg var dog både lykkelig og stolt :-)

Jeg har desuden arbejdet med redaktionsarbejde i flere tidligere job og har været med til at afvise manuskripter ved forlag, fordi vi ikke vurderede, at de ville tjene sig selv ind.

Min erfaring er, at du skal skrive en bog, fordi du brænder for det - og ikke fordi du vil tjene penge. At det så måske viser sig, at du er god og sælger godt, ja, det vil være en bi-gevinst.

Jeg har arbejdet for en, der havde samme udgangspunkt som dig; han ville skrive nogle bøger og tjene millioner, men han havde ikke evnerne. Det var simpelthen for tænkt et projekt.

Jeg vil ikke tage gejsten fra dig, men vær glad, hvis et forlag overhovedet vil udgive den. Er du god, kommer fortjenesten sikkert senere med bog nr. 2.

En idé kunne være at tage på BogForum i november og gå rundt og snakke med forlæggerne. Alternativt skal du trykke den i et lille oplag, som du selv betaler, fx på underskoven.dk.

Katrine

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Skrevet kl. 16:41

Tak for svaret Katrine.

Skriver også bogen fordi jeg brænder for det, men ønsker selvfølgelig også at kunne tjene penge på den. Når jeg ligger alt det arbejde i det, håber og ønsker jeg også, at det kunne blive en okay forretning. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor forlaget skal have mest. Det er trodsalt mig, som har skrevet bogen. Hvorfor ikke 50/50. Jeg får 50% af hver bog, som bliver solgt. Hvorfor skal forlaget have mest?

Jeg har hørt mange herinde fra snakke om, at man kan starte sit eget forlag gratis ved hjælp af et isbn nummer? Det kender jeg dog ikke til. Men umiddelbart ville det koste massevis af egne penge, hvis man selv skulle trykke alle bøgerne. Ville det ikke være mere realistisk hvis bogen solgte godt, og så gå ud af samarbejdet med sit nuværende forlag (hvis man kan det) og starte sit eget forlag. Her ville man jo selv få det fulde beløb af hver solgt bog, men igen ville det koste virkelig mange penge, hvis bogen skulle udgives internationelt. Hvad mener I?

Det skal ikke misforståes. Jeg skriver fordi, at jeg finder det spændende, men alting er også en forretning. Vil gerne tjene penge på det, jeg laver.

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Skrevet kl. 16:44

Hej Katrine

Du skriver, at du fik 50000kr ved udgivelsen af bogen. Jeg kender ikke så meget til det, men får du ikke også en procentdel af hver solgt bog?

Fra København
Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 364
Fra  Søren Sjøgren, foredragsholder Skrevet kl. 20:07

Hej Thomas

Jeg er meget enig i Katrines betragtninger. Du skal skrive fordi du har lysten.

Som jeg læser dit indlæg, så har du en masse fokus på ting og sager omkring bogen. Mit bedste råd: Glem det! Brug al din energi på at skrive.
En ting er at have en god historie at fortælle - noget helt andet er at fortælle en historie godt.

Jeg har måtte erkende at skrivning er hårdt arbejde. Eller rettere - det er ikke noget problem at skrive brødteksten. Det svære og tidskrævende er at redigere den.

Jeg havde stor glæde af at læse følgende bøger:

• Skriveredskaber af Roy Peter Clarke
    Den er på dansk og gennemgår nogle værktøjer til at formulere sig bedre på skrift. Hvis du "bare" skal skrive produkttekster eller pressemeddelelser, så kan den stadig bruges.
  • On Writing af Stephen King
    Gyserforfatteren fortæller som sit eget forfatterskab samt giver tips og triks til at få sin historie fortalt. Meget velskrevet. Jeg aner ikke om den findes på dansk.
  • The elements of Style af Strunk and White
    Sidstnævnte giver også konkrete redskaber til at formulere sig bedre. Ligeledes på engelsk.

Altså: Hvis du vil skrive, så kom i gang. Kast bekymringerne om udgivelse overbord og skriv en fremragende roman.

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Skrevet kl. 20:24

Tak for svaret Søren

Går også snart i gang. Skal bare lige have det hele på plads. Jeg har lagt mærke til, at mange skriver, at de gerne vil skrive noget i stil med Harry Potter. Det mener jeg ikke er ensbetydende med, at man bliver rig og berømt. Harry Potter er skrevet, og det bliver utroligt svært at gøre dette efter.

Jeg elsker eventyr/fantasy genren, men jeg mener også, at man skal turde begynde på noget helt nyt. Tage fat på ens egne ideër, fremfor at genbruge elementer fra andre. Jeg vil skrive min bog, fordi jeg har lyst, og brænder for det. Så er det selvfølgelig dejligt, hvis den bliver udgivet samt godt modtaget.

I må meget gerne henvise til mere litteratur om at skrive bøger og forskellige teknikker osv.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:45

Invistér i et kursus hos den mest inspirerende sprog- og skriveguru, jeg har mødt.

Han hedder Bo Skjoldborg.

Se f.eks. dette kursus, der er som skræddersyet til én der gerne vil i gang med at lave en bog, der gør en forskel: http://powerwriting.dk/nyheder.php?fokus=44

Venlig hilsen

Hans

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Skrevet kl. 21:11

Tak for svaret Hans.

Hvis man nu får sin bog udgivet i Danmark igennem f.eks. Gyldendal. Må man så også udgive sin bog samtidig her: http://www.bod.dk/3653.html Det giver lidt flere muligheder internationalt. Eller er man bundet til det forlag, som udgiver bogen herhjemme i Danmark.

Fra Odense
Tilmeldt 7. May 08
Skrevet kl. 21:27

Hvis et forlag antager din bog, må du som forfatter ikke på egen hånd gå ud og sælge den til andre. Det er op til dem at gøre det, fx til udenlandske forlag.

Fra Odense
Tilmeldt 7. May 08
Skrevet kl. 21:29

I øvrigt - jeg kom til at tænke på gruppen HUF (Håbefulde Unge Forfattere).
Måske du kan finde netværk og gode råd der? www.huf.dk

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)