Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webdesigner - løn???

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle

Jeg er en ung mand på 20, der om et år er færdig med en 4 årig
uddannelse til mediegrafiker. Som uddannet mediegrafiker kan man både
designe tryksager (som en normal grafiker/art director) men også
digitale medier (webdesigner). Jeg har specialiceret mig i det digitale
medie: hjemmesider og webdesign.

Jeg har arbejdet med hjemmesider siden jeg var 11 år gammel, og min
uddannelse har ikke lært mig noget digitalt. Alt hvad jeg kan digitalt
har jeg lært af mig selv, gennem mange års erfaring.

Jeg har de sidste 2 - 3 år haft private kunder, altså kørt en mindre
virksomhed privat. Dog kan jeg ikke gøre dette i større grad, grundet
min nuværende praktikplads.

Uddannelsen til mediegrafiker er en teknisk skole uddannelsen, men jeg
mener selv mine kompetencer er meget større. F.eks. var der 78 elever
som startede uddannelse til mediegrafiker samtidig som jeg, men kun 10
gik videre. Jeg var én af de 10, og samtidig fik jeg som den første
tilbudt hele 5 elevpladser landet over.

Jeg føler selv at jeg er hård til at designe og frontendudvikle
hjemmeside. Ligeledes føler jeg mig også god til søgeoptimering og
web-animering. Og til sidst synes jeg også at se mig selv som en god
rådgiver overfor kunder samt sælger.

Pt. arbejder jeg i jylland, men om jeg fortsætter i jylland eller tager
til København ved jeg ikke endnu, da tanken om selvstændig også ligger
i mine tanker.

Mit spørgsmål er, hvad jeg kan regne med/forlange når jeg skal
forhandle løn om et år. Jeg er som sagt nyuddannet, MEN jeg har mange
års erfaring, specielt fra egne kundereferencer.

Håber på respons, gerne på nedenstående e-mail.

På forhånd mange tak!
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:39
Du skulle vel ikke have nogle referencer så vi kan se hvad du har lavet indtil nu?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 30. Mar 07
Skrevet kl. 17:53
Jo det har jeg, men jeg vælger at være annonym grundet nuværende arbejdsgiver..

Men jeg kan sige følgende:

- Webdesign

Jeg gør meget ud af at hjemmesider skal være grafisk flotte, og ikke
blot simple tabel-designs eller standard templates. Jeg designer
desuden i pixel-skarphed. Med min erfaring fra tryksager, ser jeg også
som en stærk side, da jeg derfor kender til forskellen på brug online
og offline, specielt med farvevalg, margin på webdesigns, usabillity
etc.

- Animering

Jeg laver desuden animationsløsninger i flash. Jeg arbejder dog ikke
med actionscript-programmering af flash-websites, men opsætning af
vector-grafik til flash har jeg også styr på.

- Frontendudvikling

Jeg koder frontend af hjemmeside, og koder cross-browser venligt med CSS og XHTML (benytter altså ikke forældede tabel-kodning).

- Søgemaskineoptimering

Søgeoptimering kræver viden og erfaring. Jeg kan søgeoptimere efter
legale teknikker. Søgeoptimering kræver
hårdt arbejde, og jeg mine hjemmesiders kode er derfor altid venlige
overfor søge-robotter. Optimering af indhold og linkbuilding er også
mine kompetencer.

Desuden kender jeg meget dybt til opbygning af dynamik. Jeg koder ikke
selv php eller asp, men jeg kender rigtig godt til script-sprogenes
måder at arbejde på, og vil derfor altid kunne sende mine
frontendløsninger professionelt og hurtigt videre til en decideret
programmør.

Til sidst har jeg meget stor erfaring med salg, kundeservice og projektledelse.

Af referencer har jeg oparbejdet ca. 100 - 150 hjemmesider gennem årene.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 18:04
Hejsa og velkommen til

Du kan tjekke din løn på http://www.jobindex.dk/cgi/cv/salaryindex.cgi og så kan det godt være at du lige skulle ligge nogle få tusinde oveni pr. måned grundet din temmeligt omfattende erfaring.

Mvh Peder

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 18:09
Det Peder linker til er en udregning ud fra hvad andre jobsøgende ønsker i løn :) Ikke at det ikke er en god målestok, men synes bare det manglede at blive fortalt.
Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 18:15
Det kan du vel selvfølgeligt have ret i, så det er overhovedet ikke sikkert at det er den løn som de ender ud med at modtage.

Men spørgsmålet var jo også hvad han kunne forlange, og hvis han så stiller krav som ligger indenfor eller i nærheden af hvad brancenormen nu engang er, så må man vel siges at være på rette vej .

Så alt i alt så syntes jeg faktisk jeg med linket besvarede det indledende spørgsmål temmeligt godt (sidder og klapper mig selv på skulderen og har ingen intentioner om at stoppe lige med det samme ).

Men jo du har selvfølgeligt ret i at jeg burde have påpeget det.

Mvh Peder

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 18:23
Mit råd må være: snak med andre i dit uddannelsesmæssige netværk, foreslå evt. uddannelsesstedet at de kalder nogle gamle elever ind og får dem til at fortælle om livet på den anden side af hegnet, herunder løn. Så kan du bedre vurdere det tilbud du får - og husk at det er firmaet der giver dig et tilbud, du skal ikke begynde at diktere hvor meget du vil have. Som nyuddannet har man, på trods af erfaring, ingen ret til at kræve det helt vilde. Men du skal selvfølgelig heller ikke nøjes med en kassedameløn. Det er utroligt nemt at gå og bilde sig selv ind at man er dét og dét værd (det gjorde jeg selv), især når vejledere uden begreb for hvordan virkeligheden ser ud påstår at man kan få dét og dét. Mange undervisere og vejledere har siddet fast i skolevæsnet alt for længe til at de fatter hvordan det rent faktisk fungerer ude på den anden side. Så indstil dig på at du ikke nødvendigvis starter så højt som du måtte ønske, men hvis du kan dit kram vil du blive belønnet derefter når prøvetiden er slut, og så selvfølgelig til den årlige lønforhandling. Jeg steg fx 20% ved første forhandling, fordi de godt kunne se at jeg havde startet på en alt for lav løn i forhold til mine evner. Men sådan er det; man skal bevise sit værd. Og det er jo rimeligt nok :)

Men hvis jeg skal være konkret - og jeg har været 7 år i webbranchen, heraf 5 i et af de største webbureauer i landet, så det er baseret på det jeg har erfaret gennem årene - så vil jeg mene at du bør starte på mellem 21k og 24k, alt afhængigt af hvor svinegod du er med det grafiske (for du skal være svinegod), firmaets størrelse og hvor godt din erfaring passer til det enkelte firma. Hvis du eksempelvis har lavet hovedsageligt private hjemmesider kan et firma med mange prominente kunder ikke bruge den erfaring til ret meget. Mange firmaer kigger altså rigtig meget på om det man har lavet før, passer til det man skal lave for dem - det kaldes også branchekendskab eller domæneviden om du vil. Og er firmaet meget lille vil deres lønbudget nok også være mindre end dem jeg har set i de større firmaer. Endelig skal du også være forberedt på at du måske skal fokusere på én af dine kvalifikationer. Større firmaer har ofte dedikerede folk til grafisk design, sitebuilding (frontend), flashfittelifut, og søgemaskineoptimering er det de færreste der gider bruge kræfter på. Her går man oftest til eksterne ressourcer som man typisk har samarbejdsaftaler med, og det selvfølgelig vel at mærke kun hvis kunden specifikt har krævet det. Så vid hvor du er allerstærkest og sælg dig på dét punkt hvis du kommer ud for et firma af dén størrelse.

Og jeg kan se at jeg allerede nu er på vej ud i noget helt vildt OT, så jeg stopper nu :)

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:23
Ellers har fagforeningen vel også en lønstatistik man kan trække på?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 238
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 18:54
Det er en rigtig "spændende" branche at finde en løn for. Dem jeg har kendskab til har haft en startløn mellem 19 og 26.000.

Uanset hvad du har lært, hvad du kan, og hvad du tror du kan, så er der kun en ting der tæller: Referencer. Derfor står du jo umiddelbart rimeligt stærkt da du allerede har opbygget en del. Derudover er det også et plus for dig at du har haft kundekontakt, og derfor ved hvad det vil sige at arbejde med rigtige projekter...der er altså langt fra skolen og til virkeligheden.

Personligt syntes jeg dog du skal lægge mere vægt på at finde et sted du gerne vil være, og som kan give dig nogle spændende opgaver(= gode referencer i fremtiden), og så tage lønnen som noget sekundært.

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Tilmeldt 30. Mar 07
Skrevet kl. 20:48
Tusind tak for jeres hidtil svar..

Jeg ved at grafisk designere + AD''er (altså tryk-grafikere) på mit nuværende arbejde (altså min elevplads) har en løn på ca. 27.000 - 31.000.

Med dette udgangspunkt vil jeg da gerne starte på 25.000 ca.. Helt konkret: er dette for højt eller kan jeg godt prøve at starte på mere?

Hvis jeg evt. bliver tilbudt at blive på min nuværende elevplads, så kan man jo sige at de kender mig godt, og jeg kender virksomheden rigtig godt. Dette burde da også tælle som en højere løn?

Men jeg har det også sådan, at hvis jeg kun kan få lov til at starte på en 20.000/22.000, så vil jeg hellere starte selvstændig - er jeg helt forkert på den?

Og ja selvfølgelig kommer det også an på selve arbejdet. Hvis jeg virkelig kommer til KUN at arbejde med det jeg virkelig gerne vil, har ansvar og ikke bare er "en arbejdshest", så kan man jo også "nøjes" med en lidt mindre løn, da ens arbejde jo så trods alt er super.. 

Tak for jeres svar.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)