Enig, specielt som arkitekt/projektleder. Mange outsourcer til andre lande og behovet for at styre dette fra danmark er stigende. Det er innovationen der er vigtig og muligheden for at tænke muligheder i IT, og der er man rigtig godt funderet med en akademisk uddannelse. I dag er det typisk ikke udviklere der eks. laver frontend, wordpress, joomla, osv. det er mange gange grafiske designere eller lignende der gør det, da de bliver hyret ud fra at "lave et nyt design". Der hvor fremtidens programmør er at finde, er i tungere systemer. Softwarearkitektur er der hvor fårene skilles fra bukkene. Alle kan lave et system der fungerer, men det svære er at lave et system der over tid forbliver rentabelt (i forhold til vedligehold og videreudvikling). |
Lars Holdgaard:Jeg har en holdning som afstikker fra den generelle holdning. Jeg har selv en bachelor i softwareteknologi på DTU og har i både studiet men også bagefter været ude hos mange forskellige firmaer med bred teknisk forståelse.
Som jeg ser det, så er reelt programmeringsarbejde meget faldene. Se systemer som Wordpress, Magento osv. Det er mega systemer som i dag kan trække næsten alle behov. Jeg har også været inde hos CloudSprout, som kort sagt er et CMS system hvor alt kan laves grafisk (Lav Photoshop -> Tryk importer -> Opsæt ting -> Done). At sidde og skrive ren programmeringsarbejde hører fortiden til i mine øjne. Jeg tror konfigureringsarbejde og projektledelse er mere den rigtige vej.
Det som de rigtig dygtige kan er at forstå en applikation på et dybt niveau, og lave små udvidelser til det. Samtidig er jeg af det indtryk programmering i fremtiden bliver ren grafisk.
Så i forhold til dit spørgsmål: Jeg ville tænke godt og grundigt over det. At tage en HTX + datamatiker tager gerne 6-7 år.. Jeg tror verden ser meget anderledes ud der. Jeg tror en akademisk uddannelse indenfor software/information er en rigtig god ide, eftersom den giver langt flere kompetencer end forståelse for lidt programmering+database.
Jep! Uddannelse hører praktisktalt fortiden til... Hvis man skal bruge så mange år på at studere, så er teknologien ændret sig så meget at den ikke kan bruges..
Lær Dansk, engelsk og købmands-matematik på middelniveau.. Start en virksomhed, få nogle små kunder hvor du næsten forære dem tingene, og resten lærer du på nætterne før det skal afleveres ;)
Wordpress, HTML/CSS, PHP, MySQL m.m. det er nemt at lærer bare man prøver og så kommer igang :)
Jeg har ingen uddannelse, jeg tror ikke engang jeg bestod engelsk i folkeskolens 9. klasse.. But, if you look at me now, 5 years after the elementry school... I can say it very very simpel, my girlfriend, can't say a word in danish.. ;-)
So try !! Education = past
Trying, learning = future!
Good luck!