Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af scripts online

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 614
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle i dejlige weekend Aminoer

Jeg har undersøgt det lidt på nettet, søgt på Google osv., kan dog ikke finde præcis det jeg søger.

Jeg ville høre om muligheden for at sælge scripts online. Scriptet er lavet sådan, at det købes (månedsabonnement) og downloades fra vores hjemmeside, hvorefter det installeres på ens egen server (ligesom Wordpress). Der kommer ikke til at ligge noget kode på vores server, dog kommer der en lille kode i scriptet som gør, at vi kan lukke et bestemt script hos en enkelt person. Men her kommer mit store spørgsmål:

Hvordan kan man så sikre at de ikke bare koder det lidt om, så vores server ikke kan lukke scriptet eller komme i kontakt med det? Altså ikke rent teknisk (hvis man har gode ideer er de også velkomne), men mere juridisk? Hvordan sikrer man at folk ikke laver lidt om på scriptet, og bare bruger det gratis? Fx. hvis Wordpress var et betaingssystem, hvordan kunne de så sikre at folk ikke bare kodede lidt om i systemet og brugte det gratis?

Mvh. Kenneth

Sportsway - Danmarks nye sportsbutik på nettet

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 770
Fra  HLnet Skrevet kl. 19:48

Så længe man downloader alt kilden til dit script, så tror jeg aldrig du kan sikre dig 100% mod misbrug.

Du kan dog gøre det mere besværligt at misbruge dit script, ved fx at kryptere din kildekode. 

 iPhone 6

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 19:51

Heine:
Du kan dog gøre det mere besværligt at misbruge dit script, ved fx at kryptere din kildekode. 

Det er netop meningen at folk skal kan gennemlæse scriptet, og dermed sikre sig at der ikke er nogle oplysninger som bliver sendt videre til 3. part :-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 19:51

Juridisk kan du jo sagtens sikre dig, da det bare er en kontrakt du indgår med kunden som så formentlig skal være B 2 B. Problemet er i sagens natur, at kunden ingen interesse har i at softwaren kan lukkes af jer til enhver tid.

Til P H P findes ionCube, der forvasker p h p-koden, men det går jeg ud fra du er klar over. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 20:00

Jesper:
Juridisk kan du jo sagtens sikre dig, da det bare er en kontrakt du indgår med kunden som så formentlig skal være B 2 B. Problemet er i sagens natur, at kunden ingen interesse har i at softwaren kan lukkes af jer til enhver tid.

Tusind tak. Hvordan skulle sådan en kontrakt udformes? Altså det er simpelthen nogle betingelser de trykker accepter ved?

Jesper:
Til P H P findes ionCube, der forvasker p h p-koden, men det går jeg ud fra du er klar over. 

Skjuler det ikke kildekoden?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 20:12

Kenneth Hedegaard:
Tusind tak. Hvordan skulle sådan en kontrakt udformes? Altså det er simpelthen nogle betingelser de trykker accepter ved?

Jeg tror du kan bruge den her. http://creativecommons.org/choose/

Det bliver lige 2500 kr/time tak ;-)

Kenneth Hedegaard:
Skjuler det ikke kildekoden?

Jov. Det handler om at gøre koden ulæselig. Du kan læse mere om det her men jeg kan se det ikke er dét du ønsker og jeg ville ikke selv anvende noget obfuskeret kode.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 22:28

Du kan aftale hvad du vil i en kontrakt. Der er ingen grund til at bruge tid på at sløre din kode, det er spild af tid. Lav i stedet en god kontrakt, hvor du skriver at man har brugsrettetn på een IP, og hvis det overtrædes faktureres der øjeblikkeligt 10 x prisen...nemt

Mht. at kalde op til din server, med licens, drop det, det giver for mange problemer. Kontrakt i stedet.

Mht. at lukke det ned, så husk på at en kontrakt går begge veje, du forpligter dig til at stille noget til rådighed der fungerer. Hvis du lukker det og i er ueninge om det, kan de komme efter dig med advokater og skidt, fordi du har kostet dem penge (for eksempel) - det sagt, tror jeg ikke der er nogen der tør købe noget med "dødemandsknapper" i.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 11:32

Det er en interessant nok forretningsmodel med månedsbetaling for plugins, men holder det? Det er typisk SaaS produkter der har mulighed for at lave den slags. Normalt er det jo videreudvikling, hosting og den slags der betales for. Men når det bliver installeret på kundens site som et plugin, er der sjældent behov for det og opdateringer bliver typisk aldrig installeret. Hvad får kunden for den løbende ydelse?

Det er egentlig ikke for at være på tværs, jeg er bare nysgerrig omkring hvad i tilbyder der gør den løbende ydelse attraktiv for køber?

Fra Farsø
Tilmeldt 20. Dec 09
Fra  Sportsway.dk Skrevet kl. 13:58

Men, hvordan opdager man så om nogle bruger det for mange steder osv.?

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 14:05

Du kan enten sætte scriptet til at 'pinge' jeres server, så du kan se hvor den er aktiv. Kan dog slås fra hvis man retter i koden.

Du kan også forsøge at sætte noget specifik tekst ind, som du kan søge efter i Google. Hvilket også er en lidt tam løsning.

Bottom line er, at det gør du ikke. Når i giver fuld kildekode væk mister i kontrollen over koden og hvor/hvordan den bruges.

Det er også en af grundene til, at man normalt sælger plugins til en fast pris, og tager månedsabonnement for SaaS løsninger, hvor man selv sidder på koden. Man kan selvfølgelig udarbejde kontrakter mv., og mange vil sikker overholde dem.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)