Goaften alle sammen, Jeg er ny her på amino og kan se, at jeg skulle have tilmeldt mig noget før. I giver god råd, støtte og vejledning. Det er fantastisk! Mit firma er et enkeltmands virksomhed inden for Merchandising faget. Jeg startede for ca. 3 år siden og det går stille med roligt fremad. Har helt fra start, atholdt mine betalinger til SKAT og betalinger til Moms osv. Har ikke haft nogen resstance overhovedet...men det er så sket nu Mit nuværende problem er, at jeg har en revisor, der ikke er til stor hjælp. Det skal lige understreges, at ansvaret er mit og det erkender jeg mig fuldt ud. Men jeg grundet udestående betaling fra kunder, manglende oplysninger fra min revisor og til sidst manglende betalingsevne grundet 3 måneder uden indtægt. Nu desværre fået oparbejdet en SKAT og Moms gæld på DKK 217000. SKAT er ikke til at tale med, selv om jeg har skrevet en laaang mail med en realistisk mulighed for en afdragsaftale. De har nu skrevet til mig, at de vil komme forbi op min adresse til et forgedbesøg mht på udlæg i mit erhverv og formentligt privat indbo osv. Hvis jeg ikke kan betale hele restancen INDEN d. 10 august kommer de forbi? Jamen, helt ok - men hvis min bank ikke vil hjælpe, så kan jeg UMULIGT nå at indhente beløbet!!! Min bank (Danske Bank) er ikke meget for, at låne ej heller at give kassekredit til SKATTE gæld. Så her er ikke meget at gøre godt med....Jeg er med på, at det er stor gæld, men mit firma er voksende og jeg knokler rø... ud af bukserne hver dag lige pt. Jeg har super travlt og jeg har lige faktureret min sidste kunder for ca. 80000 bare i denne måned. Næste månede er der også en pæn indtjening osv.
Håber meget at hører fra Jer omkring jeres erfaringer mht mine spørgsmål. Jeg er lidt presset, da jeg ikke ønsker at "lukke" mit firma! På forhånd tak. Mange hilsner fra forum72
|
Hej!
Jeg har desværre ikke den magiske løsning for dig. SKAT har et meget restriktivt regelsæt omkring indrivelse af tilgodehavender. Du kan selv læse lovgrundlaget og retningslinierne i Inddrivelsesvejledningen.
Forudsætningen for at få en afdragsaftale med SKAT er:
- Virksomheden ikke kan skaffe de fornødne likvide midler til betaling af det skyldige skatte- og afgiftsbeløb mv., og
- likviditetsproblemerne må anses for at være midlertidige og forbigående, og
- en afdragsordning er den eneste mulighed for at opnå betaling af restancen, idet der ikke findes andre hensigtsmæssige inddrivelsesmuligheder.
Med andre ord. Få fat i din revisor - og hvis han ikke er kompetent så find en ny hurtigst muligt. Få hjælp af ham til at opstille et budget for din virksomhed, der sansynliggør at din virksomhed kan opfylde betingelserne for en afdragsordning. Få revisor til at hjælpe med et drift- og likviditetsbudget.
I meget god tid før den 10. august anmoder du selv SKAT om et møde - evt. hos SKAT. Præsenter dit forslag. Du kan nok forvente at SKAT måske samtidig vil gennemføre en fogedforretning, hvor de evt. gør udlæg i det der er muligt.
Det fremgår ikke af dit indlæg, hvor mange penge du har tilgode i udestående faktura, men det vil ikke koste dig noget at lade SKAT gøre udlæg i disse. Ved at lade SKAT tage udlæg i disse så skal betaling normalt ske direkte til SKAT. Dette kan i nogle tilfælde få folk ud af busken, da mange ofte ikke ønsker at invitere SKAT indenfor.
Praktisk skal du sende en skriftlig ansøgning til SKAT for at komme i betragtning til en afdragsordning. Du skal være opmærksom på, at SKAT normalt kun tiltræder en afdragsordning efter en konkret vurdering af dine oplysninger om din virksomheds aktuelle betalingsproblemer, og så SKAT's kendskab til din tidligere betalingsvilje og ikke mindst evne.
SKAT vil normalt stille krav om dokumentation for din virksomheds økonomiske forhold. Kravet til hvilket dokumentationsmateriale, som du skal sende til SKAT vil typisk være regnskabs- og budgetmateriale.
Du skal i SKAT's instrukser vide, at de så vidt muligt skal forsøge at opnå sikkerhedsstillelse for kravet. Det kan måsk være svært at opnå jvf. dine egne erfaringer med Danske Bank. Hvis du ikke kan stille sikkerheden vil de typisk prøve at gøre udlæg for det skyldige beløb.
Normalt kan SKAT kun indgå aftaler for 12 måneder af gangen, men hver opmærksom på at en aftale kan genforhandles - med andre ord - der vil være mulighed for at beløbet kan justeres op eller ned afhængigt af din situation om 12 måneder.
Nu blev det lidt længere end tiltænkt, men i forhold til din leasingbil - skal ikke umiddelbart kunne vurdere om du kan komme ud af aftalen uden at betale et eller andet - skal du være opmærksom på at hvis du har pengene til at købe bilen fri - ja så risikerer du at SKAT snupper dem i august og du så til september vil få bøvl med leasingfirmaet. Omvendt hvis du betaler leasingfirmaet så vil SKAT nok forvente at få udlæg i bilen.
Konklusionen på alt dette er at få din revisor eller evt en ny revisor sat i sving med regnskabet og diverse budgetter. Det er dig der skal være den proaktive og vise at du kæmper for at få din virksomhed på fode igen. Få materialet lavet af revisor - det er med til at "blåstemple" det overfor SKAT.
Samtidig vil det være en god øvelse for dig og din virksomhed at få sat nogle tal på forventningerne til fremtiden. Det kan være at du med et mindre lån fra banken kan få det hele til at hænge sammen. Ikke mindst til glæde for både disgselv og SKAT.
Tag den næste måned seriøst. SKAT vil ikke have nogle betænkeligheder ved at lukke din virksomhed, hvis de vurderer det som en dødssejler. Så du har alt at vinde ved at knokle på i den næste måned.
Held og lykke !
Henrik Koudahl