Jeg er en rigtig flink fyr men sidder og tænker over en ting her til aften... En del gange har jeg hjulpet mulige kunder med at finde et problem og løsning, uden dog at udføre arbejdet i form af at løse problemet. Det har jeg altid gjort gratis, fordi jeg er så flink - men tager andre mon penge for det eller forventes det at man måske gennemgår noget kode for en mulig kunde (bruger tid på det!) for så måske at virksomheden siger "det vil vi ikke have lavet alligevel" og så på den måde har man brugt et par timer på noget, som man alligevel ikke skal lave. Jeg er ikke ude på at skulle malke nogle, men ind i mellem ærger jeg mig over at bruge tid på den måde, for så ikke at tjene en krone på det alligevel. Kan man mon sige at det koster f.eks. kr. 500 at vurder opgaven, hvis de giver mig ordren trækkes kr. 500 fra slut prisen og hvis de ikke ønsker jeg skal lave det alligevel, så får den en regning på kr. 500 til at dække den tid man har brugt på det? Det er blot en tanke, hvad gør i andre i sådan tilfælde? Min erfaring siger mig at man kan bruge hele sit liv på at "se ting efter" for folk, uden at få en ordre ind, hvilket jo ikke er noget man kan leve af i særlig lang tid... |
Tager i penge for at vurder et problem?
|
Jo, jeg tænker de samme tanker - men alligevel. At give et overslag på en pris for at lave en bil, er alligevel lidt anderledens end det jeg beskriv ovenfor - måske skal jeg bare helt lade være med at lure i kode inden jeg giver et tilbud på at rette en stribe bugs i et 100% ukendt system, men det at jeg ikke har luret i koden - gør opgaven svær at vurdere mener jeg. På den anden side, er det også ærgeligt at miste kunder på at de tilbud man giver er for høje, fordi man ikke har bare lidt kendskab til koden ved at have luret i den etc. etc... Det er nok bare en balance gang som jeg lige skal lære, var blot nysgerrig efter hvad andre gør :) |
Det som er vigtigt er at du er i stand til at vurdere opgavens art og omfang. Hvis det kræver noget tid til en analyse så må den tid sættes i forhold til selve opgavens omfang. Det giver ikke mening at bruge f.eks 2 timers analyse på en opgave du estimerer til 5 timer. For de rigtige kunder er en indledende (gratis) analyse godt givet ud, så måske handler det også om at du skal være god til at spotte de gode potentielle kunder, og holde dig fra dem som røver din tid. |
I alle fald gør jeg ofte det at jeg deler opgaven jeg står overfor op i flere faser. Den første fase kan så være en afklarende/analyserende fase, hvor jeg undersøger det der skal undersøges for at finde ud af hvad der bør gøres - og dermed hvad det så vil koste |
Som udgangspunkt vil jeg sige, at hvis en potentiel kunde ikke er villig til at betale mig for den tid jeg skal bruge på at identificere et problem, så bliver det sgu nok aldrig en god kunde alligevel. mvh Carsten |
Kære Thomas! Jeg sidder som kunde og tænker: "Det er da klart at hvis jeg beder dig om at give mig et overslag på en pris og jeg i dit svar får prisen, men også den direkte løsning............ja, så har jeg da ikke brug for mere........vel?" Derfor mener jeg, at en middelvej i form af at du undersøger om du kan løse det pågældende problem. Melder tilbage med et klart svar herpå + en overslagspris, men ikke uddyber hvordan du vil løse problemet - må være ideelt, både for dig og kunderne. Held og lykke med tilbudsgivningen fremover |
1) Kig KORT på problemet og estimer hvad du skal bruge for at kigge mere. 2) Send det som overslag med at de får pengene tilbage for kigningen hvis de køber ydelsen 3) Lav ydelsen og krediter nr. 2 Skeln måske som der står mellem eksisterende kunder og nye kunder. |
Mvh, Lars Brink
Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.
|
Det har du helt ret i. Her tog jeg udgangspunkt i det oprindelige hvor det evt. var et par timer for at identificere opgaven og en del flere timer for at løse den. Måske nærmere se det som en forudbetaling for arbejdet som godskrives hvis opgaven løses. Minder meget om radio/tv reperatører som tager xx kr. for at vurdere om et apparat kan laves og vil kunden ikke have det lavet så koster det. Ellers koster der reperationen, men som du korrekt skriver kommer det an på hvor stor en del forarbejdet er. Man kan jo også "bare" tillægge nr. 2 i estimatet så man får pengene både hvis kunden køber og ikke køber :-) |
Mvh, Lars Brink
Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.