Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af andres billeder

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Som de andre skriver:

Nej, du må ikke bare taget et billede du har fundet på en anden hjemmeside via f.eks. Google.
Der er som udgangspunkt ALTID copyright på et billede (og tekster, musik, videoer m.m.). Så med mindre du selv har lavet det, eller der specifikt står at det frit må benyttes, så kan du godt regne med at du ikke må uden en skriftlig tilladelse eller licens.

Men der er også lige en anden detalje, såfremt du alligevel skulle fristes til at glemme at spørge om lov: Der er tale om tyveri såfremt du bruger et billede (eller tekst, musik, video osv.) som du ikke har fået lov til at benytte. Og den slags tyveri er ikke den type hvor man nødvendigvis blot får en løftet pegefinger eller en bemærkning i form af en lille bøde på 500 kr. Du kan godt risikere at du hapser fra nogen som har deres juridiske bagland i orden. Og hvis de har det, så er de også klar over at de uden at blinke med øjnene kan stikke dig en faktura på et himmelhøjt beløb for brug af deres materiale og krænkelse af deres copyright - og det er en sag som du med kun mikroskopisk sandsynlighed kan slippe ud af, da du allerede har brugt materialet.

/Jesper

Fra Århus
Tilmeldt 2. May 10
Indlæg ialt: 34
Fra  Billigt internet Skrevet kl. 21:22

I den licens du køber, står der at fotografen hæfter for krænkelse af 3 parts...ellr ja, det gør der normalt..at tjekke ;-)

http://www.4gmobiltbredbaand.dk

Tilmeldt 1. Jul 11
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 21:26

Tusind tak for hjælpen!

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 23:22

Hej alle..
Jeg vil også blot som andre understrege at billeder aldrig må benyttes uden tilladelse - med mindre det udtrykkeligt fremgår at det er tilfældet.

Jeg har i anden forbindelse fornyelig søgt lidt på emnet - og det er faktisk lidt svært at finde tekster om synes jeg. Der er selvfølgelig Oprethavsloven - som kan findes på Retsinfo: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901

Desuden faldt jeg over denne tekst - hvor jeg synes mange af tingene omkrng rettigheder til billeder er ridset op. Men jeg kommer muligvis lidt på kant med forfatteren ved at vidrebringe linket - da der står teksten kun er tiltænkt hans kursister. Men jeg håber så på tilgivelse i oplysningens tjeneste: http://akira.ruc.dk/~new/ret_og_rigtigt/Ret_og_Rigtigt_10_F11.pdf

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:10

Dirch Lind:
Desuden faldt jeg over denne tekst

Mange tak.
Det var virkelig grundigt og interessant.
Jeg fik bekræftet det meste af min viden om disse rettigheder og fik nuanceret og begrundet en masse.
Det var virkelig værdifuldt.

Jeg synes dog, at udgiveren selv løber ind i et problem på side 44 med mindre han har sikret sig rettighedern på de billeder, han illustrerer foredraget med. Det var fint nok, så længe det var en Powerpoint i et audiutorium på RUC, men på nettet går den ikke - hvis jeg læser resten af teksten korrekt.

Venlig hilsen

Hans

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)