Kære Aminoer, dette er måske lidt tricky at svare på , men håber I vil prøve at hjælpe mig! For 11 måneder siden hjalp jeg en god kammerat og tidligere kollega med at starte en virksomhed op, virksomheden blev startet som et ApS og ejes i dag stadig 100% af min kammerat. Jeg har siden opstarten arbejde i firmaet på provisionsløn og det er ikke blevet til meget løn i denne opstartsfase hvilket jeg har været indforstået med da fremtidsudsigterne var gode. Virksomheden er på rette vej, der er nu ansat yderligere en medarbejder, den kører fortsat med underskud men udsigterne er nu rigtigt gode. For cirka 4 måneder siden startede jeg min egen virksomhed op sideløbende med komplementerende produkter, da muligheden pludseligt bød sig, dette sket med fuld støtte (dog ikke økonomisk) fra min kammerat, da vi kunne se muligheden for at bringe virksomhederne samme på sigt. Denne virksomhed har jeg blot startet som en personligt ejet virksomhed da jeg allerede fra starten fik forventningen om at lægge virksomhederne samme (og fordi jeg ikke havde 80k til et ApS lige ved hånden da). Min virksomhed har på disse måneder lavet en mindre omsætning (100K) og har også opbygget et mindre lager (ca. 20K). Vi har nu et fælles ønske om at lægge begge virksomheder samme under det ”store” ApS og aftalt at jeg skal eje ca. 30% af det samlede setup, vi er meget enige om det endelige setup, men jeg har brug for lidt vejledning om hvordan jeg starter, hvem jeg skal involvere og hvad jeg skal passe på: 1. Min kammerat ejer sit firma gennem et holding selskab, jeg regner med at jeg også bør oprette et sådan, men jeg behøver vel ikke ”rejse” 80.000 i dette tilfælde da ApS’et jo allerede er etableret (det bliver i hvert fald ikke et krav fra min kammerat at jeg SKAL smide yderligere penge ind for mine 30%), men hvad siger reglerne? 2. Er der nogen problemer med told/skat i at jeg overtager 30% af et 11 mdr. gammelt ApS og som ”betaling” ligger mit personligt ejede selskab ind i ApS’et med lager, agenturer og EDB/værktøj o.s.v.? 3. Hvis mit personligt ejede selskab skal ”ind i handlen” er der så god grund til at vente til f.eks. årsskiftet af hensyn til min personbeskatning og udregning af denne (jeg har dog brugt hele mit overskud på udstyr, værktøj, økonomisystem og lager)? 4. Hvor meget skal jeg i forbindelse med omstruktureringen ud fra ovenstående oplysninger regne med i omkostninger til: B.Advokat C.Revisor 5. Alle andre tanker, spørgsmål og input er meget velkomne, jeg har lidt svært ved at overskue hvordan man griber det her an (svar også gerne selvom du kun ved noget om nogle af min mange spørgsmål. På forhånd mange tak! Kim |
Basalt set er det et spørgsmål om at få fastsat en dato for hvornår overdragelsen af aktivitet skal ske. På denne dato skal værdien af både dit enkeltmandsfirma og evt. Aps'et gøres op. Dels skal der laves afsluttende beskatning af dit firma og dels skal din kammerat til sit regnskab have en kurs for overdragelsen af hans 30%.
Mit bud er, at operationen vil kræve noget revisorbistand. Det er desværre ikke gratis. En overvejelse vil være at vente til regnskabsåret udløber og da lade balanceposterne på det tidspunkt være afgørende for købet af en andel. Et hurtigt slag på tasken vil være en revisorudgift på 25.000 for at bringe dette på plads.
Hvis du skal have dit eget holdingselskab kræver det værdier for 80.000 kr. Det billigste vil være at stifte det med et kontantindskud evt. kombineret med værdien af dit indskud.
Få fat på en revisor og få lagt en plan for hvordan overdragelsen bedst kan ske. Prøv evt. at tage fat i Tonny Skov Pedersen, som har stor erfaring med hjælp af iværksættere.
/Henrik