HornskovVindberg Inkasso: Logikken er jo god. Hvis du beder google om at følge et link kan det jo kun være med det motiv at give mere linkjuice til den side, hvorimod hvis du beder om nofollow, så siger du at linket er vigtigt nok til at linke til, men ikke en side du ønsker at hjælpe frem mht. SEO.
Den logik er baseret på 2 forkerte antagelser, tror jeg. Den første er at nettet virker sådan at de fleste links er skabt af webmasters for at give mere linkjuice til de sider de linker til. Det er forkert. De fleste links er skabt for at hjælpe læserne bedst muligt til at udforske emner yderligere osv.
Det næste er at det skulle give mening som en ranking factor hvor mange konkurrenter, som ikke ville linke korrekt til en anden konkurrent. (og hvornår har du sidst set en masse nofollow links mellem konkurrenter, kunne jeg spørge)
Til trådstarter kan jeg kun sige at 20-30 links om dagen potentielt vil slagte dine placeringer på google.
Det har jeg aldrig set ske, men jeg har set det modsatte.
Wikipedia links er nofollow, bare så det er på plads :=)
Hvis jeg lige skal tage foliehatten på her, så tror jeg faktisk sagtens at det kan tænkes at Google giver vægt til nofollow-links fra wikipedia - uden at de gør det i samme grad til andre sites.
Desuden har google også meldt ud, at Panda skider på nofollow.
(dog mest mhb på at få affiliates til at ranke betydeligt dårligere - men indirekte også for at få brands til at ranke bedre)
Hvor er den udmelding?
Og jeg vove pelsen, at påstå Panda er udrullet i DK - jeg har oplevet ændringer i serp, der tydeligt indikerer det.
Jeg tror ikke pandaen er udrullet endnu i Danmark. Jeg tror på den danske panda, når jeg ser noget der ligner den i søgeresultaterne. Og når jeg ser opdateringen på denne blogpost med forudsigelser.
Derfor anser jeg et nofollow for mindst lige så interessant som follow.
Det kunne være spændende at se en enkelt hjemmeside, som tydeligvis ranker på et konkurrencepræget keyword uden linkprofil fra meget andet end nofollow links. Jeg siger ikke det ikke findes, men jeg er skeptisk.
Mvh Anders