Hæ - efter at jeg har passeret den første ungdom, er ekspedienterne i Kvickly begyndt at sige "De" til mig. Det er en fin måde at vise respekt for alderdommen, synes jeg.
Men jeg er jo heller ikke i din målgruppe, og jeg er bange for, at dine kunder vil finde det underligt. Hvis jeg var dig, ville jeg skrive "du".
Når jeg bestiller taxa i telefonen ber de om mit efternavn, så siger jeg "Christensen" ... så tiltaler taxachaufføren mig "hr. Christensen" ... første gang blev jeg sådan lidt ... "hov du ... det ik min bedstefar du kører med!!" så de næste par gange var jeg lidt smigret over det for de mænd jeg kørte med var typisk 20-30 år ældre end mig :P
Nu er det komplet ligegyldigt, og jeg har desuden oplevet af hvis jeg oplyser "Mikjaer" istedet så tror de jeg er indvandrer og siger ikke "hr" :p
Jeg mener, at du vil ramme helt ved siden af med den tiltaleform, og jeg er overbevist om, at din målgruppe vil få opfattelsen af, at du henvender dig til en generation, som slet ikke har noget med dem at gøre.
Jeg er ældre end din målgruppe, jeg har været med i den tid hvor de formen blev nedbrudt, vel som en udløber af ungdomsoprøret i 70'erne.
Synes de formen er næsten forsvundet i almindelig tale i Danmark. så tror de formen vil skabe reaktioner sikkert både positive og negative, men jeg synes disse reaktioner vil virke lidt forstyrrende på hovedformålet, som vel er at sælge nogle produkter.
I udlandet holder man mange steder fast i en mere distancerende tiltale, jeg bor i Italien og jeg føler mig en lille smule stødt, når jeg tiltales med "salve" som er den meget upersonlige og distancerende tiltaleform, når man er vant til mere joviale tiltale former.
Jeg er yngre end din målgruppe, og finder det dumt og gammeldags. Hold dig væk fra det. ;)
Mvh
David, 16 år
PS. Det kommer alligevel an på hvad du skal sælge. Hvis det er noget der er "sejt" og populært er det nok ikke så smart. Hvis det er noget lidt mere "sjældent", altså en bestemt målgruppe kan det måske godt gå. Hvad ved jeg? (: Held og lykke!
Ung grafiker med meget erfaring og de rigtige priser.
Det kommer helt an på målgruppen og hvad du skal sælge, er det dyre produkter til flere 1000 kr.
Men i mine øjne er De tiltalen helt forkert til denne målgruppe, jeg ville hvis jeg besøgte en side hvor jeg blev tiltalt De (er 24) vende om og tænke det er nok ikke den side der skal handle med mig de handler jo med pensionister.
De eneste tidspunkter hvor jeg tænker De er en tiltaleform idag er til de kongelige.. Men det kan også bare være det er mig. Og måske til Direktøre som f.eks. Mærsk og i den dur.
Jeg synes bare det er en måde at skille sig ud positivt.
Har du overvejet hvorfor du skiller dig ud? Fordi mange har gjort sig denne overvejelse, og valgt at droppe den gammeldags tiltale.
I nutiden er virksomheder personlige og det vil du også få at vide hvis du spørger et reklamebureau med speciale indenfor innovativ sparring.
Jeg foretrækker også, at blive tiltalt personligt - selvom det måske er lidt tomt efterhånden, så virker det som om, at virksomheden ser mig som en person og ikke en bog.