Er der nogen som ved om advokater og revisorer optager de samtaler som de har med en i telefonen? vh |
Optager samtalen?
Vent lige på en bekræftelse fra en jurakyndig.. Jeg mener ihvertfald det er som jeg siger, men der kan være undtagelser.. |
Eneste grund jeg kan se er hvis de vil prøve at binde dig af nogle mundtlige aftaler og sådan en start på et forretningsforhold hører vist til i fup-annonce-sælger verdenen for det meste. Det er ikke korrekt at de skal oplyse at de optager. Man må gerne opdate en samtale bare en af parterne ved at det sker. Du må ikke som 3. mand optage en samtale hvor 2 parter som ikke ved noget om det (uden dommerkendelse) |
Mvh, Lars Brink
Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.
Så vidt jeg husker bør man være beskyttet mod den slags. Hvis du gør det uden medvidende mener jeg kun det kan bruges til egen dokumentation, ikke til at bevise en aftale.. Hvis det forholder sig anderledes vil jeg faktisk sætte pris på at få forklaret hvorfor det forholder sig anderledes, og hvor man kan finde dokumentation for at man godt må bruge det juridisk..? |
Iøvrigt bør man aldrig sige noget på telefonen, som man ikke kan stå ved. Det er ufattelig let at lave aflytninger - også de ulovlige :) |
Dato: 20-03-2007 08:57:18 Forfatter: magni men hvis de ikke oplyser det, må de så bruge det til noget rent juridisk? Så vidt jeg husker bør man være beskyttet mod den slags. Hvis du gør det uden medvidende mener jeg kun det kan bruges til egen dokumentation, ikke til at bevise en aftale.. Hvis det forholder sig anderledes vil jeg faktisk sætte pris på at få forklaret hvorfor det forholder sig anderledes, og hvor man kan finde dokumentation for at man godt må bruge det juridisk..? I dansk lovgivning er der ikke noget der hedder ulovlige beviser, så her vil en morder ikke kunne gå fri fordi politiet har kommet til at lave en fodfejl i indsamlingen af beviser, hvilket jeg ser som en fordel i forhold til USA. Som andre nævner er det lovligt at optage en samtale man selv deltager i, det står ingen steder at det er forbudt, hvorfor det så er tilladt, men følgende står i straffeloven. § 263. 1)bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet, 2) skaffer sig adgang til andres gemmer, 3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang. Jeg forstår ikke helt hvor du har din tanke om at ting optaget ikke kan bruges juridisk - I så fald ville politiet heller ikke kunne bruge telefonaflytninger i retten, det er jo heller ikke noget de informerer om, men det kræver så heldigvis også en dommerkendelse før de må aflytte folk. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Tak for alle svarene Men vi er vidst kommet lidt væk fra kernen... En ting er om det er juridisk lovligt, men er der nogen der ved om de gør det? Altså bruger telefonsamtaler til at dokumentere aftaler mm. med deres klienter? |
Jeg optager selv ofte mine samtaler med kunder, jeg gør så godt nok opmærksom på det. Grunden til at jeg optager dem er at det er nemmere at snakke uden at skulle tage noter til ting man aftaler, så kan jeg blot lytte optagelsen igennem bagefter og få taget de noter jeg skal bruge. Det plejer at falde i god jord hos folk, har ihvertfald endnu ikke haft nogen der brokkede sig over det, eller stillede spørgsmålstegn ved det. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
|
Hej Claus, Jeg har ikke hørt om advokater her i landet, der optager samtaler på bånd, og mener ikke, at du behøver at være bekymret for det. Hvis du har behov for at bekræfte noget, der er aftalt under en samtale, så send en mail eller et brev bagefter. Mvh Karsten |