Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optager samtalen?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Mar 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen som ved om advokater og revisorer optager de samtaler som de har med en i telefonen?

vh

Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 08:18
Hvis de skal bruge det til noget skal de informere om det. Ellers kan det ikke bruges i nogen retslig sammenhæng. Det er ihvertfald den retssikkerhed du burde have iflg loven.

Vent lige på en bekræftelse fra en jurakyndig..

Jeg mener ihvertfald det er som jeg siger, men der kan være undtagelser..

Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 08:44
Jeg vil tro det er de færreste hvis nogen der gør det. Hvad er du bange for?

Eneste grund jeg kan se er hvis de vil prøve at binde dig af nogle mundtlige aftaler og sådan en start på et forretningsforhold hører vist til i fup-annonce-sælger verdenen for det meste.

Det er ikke korrekt at de skal oplyse at de optager. Man må gerne opdate en samtale bare en af parterne ved at det sker. Du må ikke som 3. mand optage en samtale hvor 2 parter som ikke ved noget om det (uden dommerkendelse)

Mvh, Lars Brink

Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.

Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 08:57
men hvis de ikke oplyser det, må de så bruge det til noget rent juridisk?

Så vidt jeg husker bør man være beskyttet mod den slags. Hvis du gør det uden medvidende mener jeg kun det kan bruges til egen dokumentation, ikke til at bevise en aftale..

Hvis det forholder sig anderledes vil jeg faktisk sætte pris på at få forklaret hvorfor det forholder sig anderledes, og hvor man kan finde dokumentation for at man godt må bruge det juridisk..?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:35
Jeg har også altid fået at vide af kompetente advokater, at man gerne må optage en samtale såfremt blot en af parterne ved det.

Iøvrigt bør man aldrig sige noget på telefonen, som man ikke kan stå ved. Det er ufattelig let at lave aflytninger - også de ulovlige :)
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 09:46
Dato: 20-03-2007 08:57:18
Forfatter: magni
men hvis de ikke oplyser det, må de så bruge det til noget rent juridisk?
Så vidt jeg husker bør man være beskyttet mod den slags. Hvis du gør det uden medvidende mener jeg kun det kan bruges til egen dokumentation, ikke til at bevise en aftale..

Hvis det forholder sig anderledes vil jeg faktisk sætte pris på at få forklaret hvorfor det forholder sig anderledes, og hvor man kan finde dokumentation for at man godt må bruge det juridisk..?

I dansk lovgivning er der ikke noget der hedder ulovlige beviser, så her vil en morder ikke kunne gå fri fordi politiet har kommet til at lave en fodfejl i indsamlingen af beviser, hvilket jeg ser som en fordel i forhold til USA.

Som andre nævner er det lovligt at optage en samtale man selv deltager i, det står ingen steder at det er forbudt, hvorfor det så er tilladt, men følgende står i straffeloven.

§ 263.

Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1)bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,
2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Jeg forstår ikke helt hvor du har din tanke om at ting optaget ikke kan bruges juridisk - I så fald ville politiet heller ikke kunne bruge telefonaflytninger i retten, det er jo heller ikke noget de informerer om, men det kræver så heldigvis også en dommerkendelse før de må aflytte folk.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Mar 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:51
Tak for alle svarene

Men vi er vidst kommet lidt væk fra kernen... En ting er om det er juridisk lovligt, men er der nogen der ved om de gør det? Altså bruger telefonsamtaler til at dokumentere aftaler mm. med deres klienter?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:00
Det er jo svært at svare generelt på, jeg ved at hverken min advokat eller revisor optager mine samtaler med dem, om de gør det med andre kan jeg dårligt svare på.

Jeg optager selv ofte mine samtaler med kunder, jeg gør så godt nok opmærksom på det.
Grunden til at jeg optager dem er at det er nemmere at snakke uden at skulle tage noter til ting man aftaler, så kan jeg blot lytte optagelsen igennem bagefter og få taget de noter jeg skal bruge.

Det plejer at falde i god jord hos folk, har ihvertfald endnu ikke haft nogen der brokkede sig over det, eller stillede spørgsmålstegn ved det.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:09
De revisorer, jeg samarbejder med, optager ikke noget på bånd. Jeg har en enkelt gang haft lyst til at optage noget, men det var ikke erhvervsmæssigt - en håbløs skoleinspektør, som burde fyres - men jeg havde ikke remedierne, så jeg har aldrig gjort det. Jeg ville dog mene, at det er ualmindelig mistroisk at optage samtaler på bånd uden at sige det til samtalepartneren uanset om det er lovligt eller ej. Spørgsmålet kommer vel som regel op i forbindelse med en konflikt?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:50
Hej Claus,

Jeg har ikke hørt om advokater her i landet, der optager samtaler på bånd, og mener ikke, at du behøver at være bekymret for det.

Hvis du har behov for at bekræfte noget, der er aftalt under en samtale, så send en mail eller et brev bagefter.

Mvh

Karsten

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)