Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt Double-Dip?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære venner

Hvor længe skal man holde liv i noget, der ikke er bæredygtigt?

2011 handler om, hvad der er bæredygtigt, og hvad der ikke er bæredygtigt.

Sent i aftes stemte det græske parlament med snævert flertal, at regeringen kan fortsætte. Men husk at dette kun var 1 trin i den 3-trinsraket som Grækenland står overfor. I næste uge skal selvsamme parlament stemme om godkendelse af de hårde spareplaner som IMF og EU har pålagt Grækenland. Og den 3. juli står EU så "klar" til at skulle træffe en beslutning, om de vil hælde flere gode penge efter dårlige (denne beslutning er dog blevet udskudt så mange gange nu, at hvem ved, om de er parat den 3. juli?). Så meget er stadig usikkert.

Hvor længe skal man blive ved med at "redde" noget, som ikke kan reddes?

Ironien er jo, at Grækenland i første omgang snød sig ind i fællesskabet, og nu netop pga. deres medlemsskab sidder fast i saksen, og nu kan de ikke komme ud af den knibe, de selv har begravet sig ned i.

I dette tilfælde tænker jeg, at der skal en fuldstændig oprydning til, for at komme på benene igen. Alle disse nytteløse gerninger, som vi ser lige nu, trækker bare beslutningen, og vil gøre tingene endnu mere udfordrende, når der skal ryddes helt op.

Når Grækenland falder, så vil domino-brikkerne falde endnu hurtigere nu.

FOMC har holdt møde de sidste 2 dage og kommer med deres syn og kommentarer senere i dag. Det bliver spændende at se, hvad Fed egentligt har tænkt sig at gøre lige nu. Mit bedste bud er, at de føler sig nødsaget til at tage en "vente og se" attitude.

Fed og Bull-drengene har fået lidt medvind i denne uge. De sidste milliard-indsprøjninger bliver pumpet ind i systemet, og de vil gøre alt, hvad de kan for at lokke markedet op over 50-dages gennemsnittet (læs S&P 500 på 1.323). Husk på at resterne der er tilbage af QE2 stopper næste torsdag.

Mit bedste bud er, at vi vil se et meget kort rally op mod 50-dages gennemsnittet. Som jeg ser det, vil det blive en meget kort periode (1-2 uger), da der ikke vil være flere "lette penge" at komme med. (Jeg tror ikke på, at Fed kommer med en QE3 lige nu, selvom de gerne ville).

Hvordan er tilstanden så lige nu i verdensøkonomien?

Centralbankerne, Bull-drengene og OECD taler stadig om, at alting vækster i 2. halvår, bl.a. fordi Japan vil komme op i gear.

Ser vi på 2 mindre kendte indeks føler jeg, vi bør mane til opmærksomhed.

Money Anxiety Index (MAI) som viser generelle økonomiske termer sammenholdt med forbrugerens betragtninger i forhold til deres egen finansielle forhold er nu på det højeste niveau i 30 år (91,9). Historikken fortæller os, at hvis vi de næste 2 måneder får yderligere stigning i dette indeks, så er vi inde i en recession.

Dette indeks kommer efter at Misery Index (som bl.a. indeholder ledigheden og den årlige inflation) lige nu er på sit højeste i ligeledes 30 år.

Og dette selvom der igennem nu 2 år er blevet pumpet trillioner og atter trillioner af kr. ind i stimuli, kautioner og "lette penge" (QE1 og QE2).

Selv de tyske investorer melder ud med et ZEW-tal som ikke er set lavere siden januar 2009.

Hvad der sker i fremtiden ved ingen mennesker. Kommer der et nyt Double-Dip?

Min intuition fortæller mig, at sommeren 2011 giver os svar på mange ting.

Vær opmærksom.

Forvent det bedste - forbered dig på det værste.

Kh. Jens L. More

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 11:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Double dip?

Ja selvfølgelig. Der er jo ikke løst nogen problemer.

Vi har et monetært system der er baseret på gæld. Penge i omløb er gæld til centralbankerne som via renten styrer pengemængden.

Hvis man ser tilbage i historien har optur været afløst af nedtur afløst af optur osv osv osv. Siden 2000 har vi udvidet pengemængden enormt. Bl.a. i Danmark hvor bankerne kunne belåne flexobligationer direkte i Nationalbanken. Det er i princippet det samme som at trykke penge. Det har man gjort i et enormt omfang og i DEN grad er folk blevet forgældet over evne.

Stigningerne i huspriserne giver INGEN mening, udover de lave renter og den massive udpumpning af penge. Problemet er jo at med gæld følger renter. Jo hurtigere vores gæld vokser, jo større bliver nedturen i det øjeblik vi rammer loftet og ikke kan udvide gælden mere.

Når det sker skal vi jo til at betale af på gælden. Men gæld der afbetales og ikke lånes ud igen giver jo et fald i pengemængden.....

Det de fleste glemmer at vi ca har nedtur hver tiende år. Hver gang der er optur er der slet ikke grænser for hvor godt det går, men kig lige tilbage. I 70´erne havde vi energikrisen. Så kom fattigfirserne, med kartoffelkuren i 87. I 93 var der sindssygt mange tvangsautkioner, der var virkelig krise i hjemmene.

Så kom 2000 med It-boblen der truede hele verdens børser.

Det største problem i den forbindelse er at vi ikke tog de tab der skulle tages og rettede op på nogle basale ting. Nej i stedet er der blevet indført alle mulige og umulige finansielle produkter ikke engang bankernes egne folk kan overskue. Vi har et deriviat marked der truer med at implodere hele verdens økonomi.

Så ja der kommer et dip mere, vi har kun løst problemerne med gæld med mere gæld, bl.a. til Grækenland, Irland, Portugal m.f. Når hjælpepakkerne ikke længere har effekt og de kloge "analytikere" forstår hvad der sker kommer næste dip, og det bliver værre end det første!

Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 12:07

Hej Thomas

5 stjerner for et inspirerende og ærligt indlæg

Kh. Jens

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 13:28

Ro på venner. Ole Sohn er ved at sætte sig i Finansministeriet. Hvis der er én person der kan redde Danmark fra økonomiske problemer, så er det den tidligere kommunistiske formand.

Spøg til side.

Ja, jeg mener der kommer et dobbelt dip - præcist af samme grunde som bliver nævnt her. Gældsætningen og seddelpresserne er løbet løbsk, og der skal meget lidt til for at det krakelerer globalt. Kejseren nye klæ'r anyone?

De her redningspakker er som klisterpapir på en ultratynd ballon der er ved at briste. Og vi kommer til at se mere end et dip er jeg bange for. Det bliver en gevaldig og ekstrem seriøs krise, der ikke bare drejer sig om at skippe sommerferien. Nej, det bliver et blodbad.

Og såfremt det går helt galt i løbet af sommeren, så sker der en kobling til den hjemlige politiske situation, når folketingsvalget står for døren. Hvem skal rydde op? Claus Hjort eller Ole Sohn?

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 13:43

Et lille tillægsspørgsmål:

Hvilke forholdsregler har I gjort Jer?

Jeg har været meget i tvivl. Skulle evt lån fastforrentes, og lade en inflation arbejde, eller simpelthen komme ud af al gæld og se tiden an.

Jeg valgte det sidste.

Og hvad med investeringer? Thorborg havde et lignende spørgsmål for nogle uger siden. Men kom ikke noget inspirerende ud af det synes jeg.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:57

Troels:

Et lille tillægsspørgsmål:

Hvilke forholdsregler har I gjort Jer?

Jeg har været meget i tvivl. Skulle evt lån fastforrentes, og lade en inflation arbejde, eller simpelthen komme ud af al gæld og se tiden an.

Jeg valgte det sidste.

Og hvad med investeringer? Thorborg havde et lignende spørgsmål for nogle uger siden. Men kom ikke noget inspirerende ud af det synes jeg.

Ingen gæld udover nogle få hundrede tusinde til mit hus i Sverige.

En Virksomhed der er forberedt på den måde at vi kun er to der skal have løn, vi kan skalere op og ned med vores faste freealancere hvis der er brug for det.Vi har dog fast to SUPER php´ere og en frontender som vi nødig vil lade gå, men muligheden er der.

Sørge for at have opsparing. Under kriser er likvider det mest værdifulde da det er det der mangler mest. Man får langt mere for pengene i nedgangstider.

Derudover har jeg forberedt mig mentalt på at næste krak nok skal komme, jeg har sat mit forbrug ned og får ikke et chok når nedturen virkelig rammer igen. "Finanskrisen" var kun første lille skvulp, det bliver værre endnu.

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 14:02

Hvad er konsekvensen af en græsk udtrædelse af Euro'en?

Kan devalueringer ikke også være et risikomoment? Altså ift en opsparing.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ser vi isoleret på Danmark, så ser jeg to store trusler.

Den ene er at vi har alt for få iværksættere, for lidt innovation, for meget magelighed og for høj skat, der giver lav konkurrencevne.

Den anden ting, som vil vise sig hurtigere er hele boligmarkedet.
Boligerne er faldet en del, men i mine øjne slet ikke nok.

Hvad sker der når renterne stiger? Mere end 50 % har flekslån?

Hvad sker der når vi bliver nødt til at stoppe fastfrysningen af boligskatterne?

Hvad sker der når de af afdragsfrie lån skal refinansieres om et par år og folks huse er faldet i værdi?

Hvad sker der når der bliver færre mennesker i Danmark?

Hvad sker der nu hvor vi har flere boliger til salg end nogen sinde før?

Hvad sker der når folk bliver skilt, mister deres job etc. og deres hus allerede er faldet 30 %?

Hvad sker der når folk ikke længere har friværdi til at låne til forbedringer i deres huse?

Og der er sikkert 100 andre ting jeg har glemt.

Problemet er, at folk vil føle sig fattigere i fremtiden, uanset om de realiserer tabet i deres bolig og det vil sætte forbruget ned og så har vi mere ballade.

Jeg tror vi skal igennem 5-10 meget hårde år, som forhåbentligt ender med at folk indser at der skal arbejdes, før der kan forbruges og at vækst ikke kommer af sig selv.

De bedste hilsner

Martin

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 16:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tja... hvordan tingene kommer til at gå, er der mange bud på. Jeg hælder meget til en finanskrise 2 ud fra tanken om, at en stor del af det der er gjort for afværge den første, blot har gjort problemet meget større. Det er i hvert fald hvad man hører fra de kloge hoveder, som forudsagde finanskrise 1.

Alligevel er jeg ikke bekymret, for bekymringer om trusler, for meget magelighed, for høj skat osv. gør jo ingen forskel. Ingen har nogensinde bekymret sig ud af noget. Det er spild af tid. Til gengæld har jeg ret stor tiltro til mennesker generelt - selvom vi ind i mellem er dumme, naive, dovne, magtliderlige (fortsæt selv) - så har vi det jo bedre end nogensinde før. Vi lærer jo noget hele tiden. Som Warren Buffet udtalte tidligere i år:

"Commentators today often talk of 'great uncertainty.' But think back, for example, to December 6, 1941, October 18, 1987 and September 10, 2001," Buffett wrote, referring to the days before the Pearl Harbor attack, a stock market crash and terrorist attacks in the U.S. "No matter how serene today may be, tomorrow is always uncertain. Don't let that reality spook you."

Der kommer sikkert nogle lange arbejdsløshedskøer, og givetvis også mange huse på tvangsauktion, personlige konkurser osv. osv. Men dette skaber blot nye muligheder, og det er forbløffende, hvor hurtigt verden igen kom på fode efter mange andre kriser. Næsten alle kan intet stille op overfor verdensøkonomien alene, men hvis man bruger energien på at passe og udvikle sit eget talent, frem for at bekymre sig, så har man gjort det man kunne. Mennesket er udviklende, produktivt og intelligent - og det fortsætter - også selvom der kommer hårde bump på vejen.

Langt hovedparten af vores problemer er luksusproblemer, og selvom vi får 5-10 hårde år, vil de givetvis alligevel være på et ganske komfortabelt niveau i forhold til hovedparten af verden. Jeg kan blive knaldet ned af en bud på lørdag, så jeg har ikke tænkt mig at spilde tiden ved at hænge med skuffen :-)

God dag,

venlige hilsener,

Jens

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 17:01

Jens Myhren Thomsen

Jeg mener du betragter problemet omkring økonomien ALT for snævert. For det første har de tidligere kriser bedre kunne inddæmmes. I dag er hele verden bundet sammen af lån, deriviater, deriviater af deriviater osv osv osv. Boblen er GIGANTISK.

Problemet er ikke kun økonomisk. I grækenland har der været hårde gadekampe og jeg frygter personligt hvad der kan ske i et land som Kina når de ryger med ned. Folk er i forvejen begyndt at gøre oprør i krogene pga den høje inflation der gør at de ikke har råd til mad. Forestil dig hvad der sker når Kina mister eksportmulighederne. Så skal du se oprør.

Denne boble er så stor at den desværre ikke blot er økonomisk. Det er ikke bare nogle hårde år og nogle konkurser vi skal igennem. Vi kommer muligvis til at se oprør og gadekampe mange andre steder i verden når landende begynder at gå ned. De næste udover grækenland er vel Irland, portugal og spanien, og så ruller lavinen.

Måske vi skal have en krak så stort at ønsket fra de gamle bankfamilier om en verdensvaluta kan blive gennemført. Men det er blot spekulationer. Jeg kan dog ikke se hvordan vi skal undgå et gigantisk krak og jeg ikke se vi gør noget videre for at undgå det. Måske der er en mening med det.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)