Kære venner Hvor længe skal man holde liv i noget, der ikke er bæredygtigt? 2011 handler om, hvad der er bæredygtigt, og hvad der ikke er bæredygtigt. Sent i aftes stemte det græske parlament med snævert flertal, at regeringen kan fortsætte. Men husk at dette kun var 1 trin i den 3-trinsraket som Grækenland står overfor. I næste uge skal selvsamme parlament stemme om godkendelse af de hårde spareplaner som IMF og EU har pålagt Grækenland. Og den 3. juli står EU så "klar" til at skulle træffe en beslutning, om de vil hælde flere gode penge efter dårlige (denne beslutning er dog blevet udskudt så mange gange nu, at hvem ved, om de er parat den 3. juli?). Så meget er stadig usikkert. Hvor længe skal man blive ved med at "redde" noget, som ikke kan reddes? Ironien er jo, at Grækenland i første omgang snød sig ind i fællesskabet, og nu netop pga. deres medlemsskab sidder fast i saksen, og nu kan de ikke komme ud af den knibe, de selv har begravet sig ned i. I dette tilfælde tænker jeg, at der skal en fuldstændig oprydning til, for at komme på benene igen. Alle disse nytteløse gerninger, som vi ser lige nu, trækker bare beslutningen, og vil gøre tingene endnu mere udfordrende, når der skal ryddes helt op. Når Grækenland falder, så vil domino-brikkerne falde endnu hurtigere nu. FOMC har holdt møde de sidste 2 dage og kommer med deres syn og kommentarer senere i dag. Det bliver spændende at se, hvad Fed egentligt har tænkt sig at gøre lige nu. Mit bedste bud er, at de føler sig nødsaget til at tage en "vente og se" attitude. Fed og Bull-drengene har fået lidt medvind i denne uge. De sidste milliard-indsprøjninger bliver pumpet ind i systemet, og de vil gøre alt, hvad de kan for at lokke markedet op over 50-dages gennemsnittet (læs S&P 500 på 1.323). Husk på at resterne der er tilbage af QE2 stopper næste torsdag. Mit bedste bud er, at vi vil se et meget kort rally op mod 50-dages gennemsnittet. Som jeg ser det, vil det blive en meget kort periode (1-2 uger), da der ikke vil være flere "lette penge" at komme med. (Jeg tror ikke på, at Fed kommer med en QE3 lige nu, selvom de gerne ville). Hvordan er tilstanden så lige nu i verdensøkonomien? Centralbankerne, Bull-drengene og OECD taler stadig om, at alting vækster i 2. halvår, bl.a. fordi Japan vil komme op i gear. Ser vi på 2 mindre kendte indeks føler jeg, vi bør mane til opmærksomhed. Money Anxiety Index (MAI) som viser generelle økonomiske termer sammenholdt med forbrugerens betragtninger i forhold til deres egen finansielle forhold er nu på det højeste niveau i 30 år (91,9). Historikken fortæller os, at hvis vi de næste 2 måneder får yderligere stigning i dette indeks, så er vi inde i en recession. Dette indeks kommer efter at Misery Index (som bl.a. indeholder ledigheden og den årlige inflation) lige nu er på sit højeste i ligeledes 30 år. Og dette selvom der igennem nu 2 år er blevet pumpet trillioner og atter trillioner af kr. ind i stimuli, kautioner og "lette penge" (QE1 og QE2). Selv de tyske investorer melder ud med et ZEW-tal som ikke er set lavere siden januar 2009. Hvad der sker i fremtiden ved ingen mennesker. Kommer der et nyt Double-Dip? Min intuition fortæller mig, at sommeren 2011 giver os svar på mange ting. Vær opmærksom. Forvent det bedste - forbered dig på det værste. Kh. Jens L. More
|
Double dip?
Ja selvfølgelig. Der er jo ikke løst nogen problemer.
Vi har et monetært system der er baseret på gæld. Penge i omløb er gæld til centralbankerne som via renten styrer pengemængden.
Hvis man ser tilbage i historien har optur været afløst af nedtur afløst af optur osv osv osv. Siden 2000 har vi udvidet pengemængden enormt. Bl.a. i Danmark hvor bankerne kunne belåne flexobligationer direkte i Nationalbanken. Det er i princippet det samme som at trykke penge. Det har man gjort i et enormt omfang og i DEN grad er folk blevet forgældet over evne.
Stigningerne i huspriserne giver INGEN mening, udover de lave renter og den massive udpumpning af penge. Problemet er jo at med gæld følger renter. Jo hurtigere vores gæld vokser, jo større bliver nedturen i det øjeblik vi rammer loftet og ikke kan udvide gælden mere.
Når det sker skal vi jo til at betale af på gælden. Men gæld der afbetales og ikke lånes ud igen giver jo et fald i pengemængden.....
Det de fleste glemmer at vi ca har nedtur hver tiende år. Hver gang der er optur er der slet ikke grænser for hvor godt det går, men kig lige tilbage. I 70´erne havde vi energikrisen. Så kom fattigfirserne, med kartoffelkuren i 87. I 93 var der sindssygt mange tvangsautkioner, der var virkelig krise i hjemmene.
Så kom 2000 med It-boblen der truede hele verdens børser.
Det største problem i den forbindelse er at vi ikke tog de tab der skulle tages og rettede op på nogle basale ting. Nej i stedet er der blevet indført alle mulige og umulige finansielle produkter ikke engang bankernes egne folk kan overskue. Vi har et deriviat marked der truer med at implodere hele verdens økonomi.
Så ja der kommer et dip mere, vi har kun løst problemerne med gæld med mere gæld, bl.a. til Grækenland, Irland, Portugal m.f. Når hjælpepakkerne ikke længere har effekt og de kloge "analytikere" forstår hvad der sker kommer næste dip, og det bliver værre end det første!