Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har fået en Tesla Roadster - verdens sejeste elbil! :)

Side 2 ud af 12 (118 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

kentora:

Hejsa. Jeg synes måske det kunne være nærliggende at bruge en bil der er til at betale for hr. og fru. danmark.

Jeg vil anbefale at du læser mit indlæg Om Elbil Bloggen - her forklarer jeg baggrunden for at jeg har valgt at køre dette projekt med en Tesla Roadster, frem for en af de små, kortrækkende og efter min mening alt for dårlige elbiler de øvrige producenter på markedet laver.

Problemet er, at stort set alle bilproducenter overhovedet ikke har taget elbiler alvorligt. Det er en gang venstrehåndsarbejde - måske fordi de slet ikke ønsker at markedet skal skifte til elbiler.

Elbiler har indtil 2008 stort set kun henvendt sig til folk der i virkeligheden ikke kan  lide biler. Hvis vi virkelig skal have gang i en omlægning af markedet til elbiler er det afgørende nødvendigt, at der kommer flere elbiler på markedet som henvender sig til alle os der ikke gider køre rundt i en ombygget golfvogn.  

Faktum er, at man i dag kan lave elbiler der er meget bedre end det lort det fleste andre producenter laver. Mit projekte handler ikke om at vise, hvor dårlige elbiler kan være - men hvor gode de kan være, hvis ellers tingene tages alvorligt.

Lige nu er Tesla Roadster så den eneste bil der kan leve op til det, at være en rigtig god elbil. Jeg er da godt klar over at alle folk ikke skal til at køre i sportsvogne. Men den teknologi der ligger i den kan og vil blive brugt i mere familievenlige biler af dem der gider.

Tesla kommer selv med en mere familievenlig bil til næste år - Tesla S, der kommer til at starte på omkring 450.000 kroner. Det er en bil i "BMW serie 5 klassen", så det er absolut en rimelig pris. Mercedes kommer til næste år med en ren el-version af deres Smart car, som bruger Tesla teknologien. Den bliver endnu billigere.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 10:39

dobbeltpost :( 

Tilmeldt 2. Sep 10
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 10:41

Det er meget, meget sjældent at jeg tilmelder mig en blog. Det har jeg gjort her. Normalt er det jo blot et spørgsmål om at legetøjet bliver dyrere jo større dreng man bliver, - men som iværksætter kilder det lidt når en dansker blogger på dansk på en så amerikaner-blæret måde som her.

Jeg tror såmænd - som man også kan fornemme på indlæggene her - at bloggen lægger sig i den anden grøft af de forvoksede golfvogne-myter, men der ligger et andet - og tror jeg - bedre afsæt i en trods alt kommerciel blog som denne. Til forskel for de idealistiske.

Min au-pair har i årevis kørt til bageren i en Citroen Clio el-bil (med alm. batterier) af den simple årsag at en Ferrari sjældent kan starte og at det heller ikke er ønskværdigt i en kældergarage kl. 5 søndag morgen ;)

Jeg glæder mig til at blive flyttet i min barnetro om at det kun går for langsomt i bilindustrien fordi der er helt andre kommercielle interesser på spil, - og vil der være nogen der kan det, - vil det være Hr. Svendsen. 

Så jeg glæder mig til at læse mere....

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 10:58
Michael:

en Citroen Clio el-bil (med alm. batterier) ...

Er det en ny model ;-)
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 11:03

BZR:
Har også prøvekørt en og den lyder som en jetjauer, når man træder sømmet i bund.

Jeg har også kørt i en, og den sagde intet, heller ikke når den fik fuld æde, kun vindmodstand og dæk sagde noget. Men er du sindssyg den rykker :-) Man får lidt af et chok første gang man trykker klampen i bund.

On topic:

Tillykke med den! Den skal du nok få meget sjov ud af, for den er vanvittigt sjov at køre i :-) 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:09

Simon Greve:
Jeg har også kørt i en, og den sagde intet

Lydløs er den ikke - på samme måde, som men svæveflyver jo heller ikke er det. Men langt den meste støj kommer fra vind og hjul - og så det faktum, at det er en åben bil. De larmer altid mere, end en stor limusine, som er grundigt isoleret.

Jeg synes nu også den har sådan en lidt vinende lyd - lidt som en turbo, når man trykker sømmet i bund. Men det er jo en meget lavere lyd end vind og vejstøj - og langt fra den støj, der kommer fra en benzindreven super car.

Det er i øvrigt også en stor fornøjelse, at køre helt langsomt i den for der er jo stort set ingen vind og vejstøj, og så "hører" man pludselig hvor stille den er. Den glider bare henover vejen som en slags luftpudeskib. Det er helt uvirkeligt - men fedt :)

Jeg påtænker iøvrigt at slå Danmarksrekorden (og hvis jeg er god nok, verdensrekorden) i at køre længest på en opladninmg med en masseproduceret elbil. Den internationale rekord (som naturligvis er snuppet med en Tesla Roadster) er p.t. ca. 547 km. Så vil jeg få rig mulighed for at køre langsomt - den optimale hastighed ved den slags tests i Tesla'en ligger nemlig på ca. 30-40 km/t 

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 11:22

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg påtænker iøvrigt at slå Danmarksrekorden (og hvis jeg er god nok, verdensrekorden) i at køre længest på en opladninmg med en masseproduceret elbil. Den internationale rekord (som naturligvis er snuppet med en Tesla Roadster) er p.t. ca. 547 km. Så vil jeg få rig mulighed for at køre langsomt - den optimale hastighed ved den slags tests i Tesla'en ligger nemlig på ca. 30-40 km/t 

Gør du det på motorvejen snupper du tilmed titlen som Danmarks mest provokerende billist. Big Smile

Hvor lang tid skal du bruge på at oplade bæstet, hvis du får kørt den helt ned? 
Jeg har tidligere spillet en del hardball. Her brugte vi selvfølgeligt også batterier. Tommelfingerreglen var, at man skal køre batteriet helt i bund en gang imellem for 'at få aktiveret alle celler', eller noget i den stil. Er det også noget, du tager hensyn til, eller køber du 'bare' et nyt batteri, når tiden er inde? 

Tilmeldt 2. Sep 10
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 11:25

Anders S:
Er det en ny model ;-)

Flutes eller baquette?

Okay, - jeg tog brillerne på. Den der står i garagen hedder Citroen C1 EV´ie og er på Lithiumbatterier :)

Modellen før den var dog en Clio, dog af mærket Renault på alm. batterier og langt fra en kikset elbil, men en helt alm. personbil. Det var en 97 eller 98´er og problemet var rækkevidde og pris på batterier set fra et forbrugersynspunkt.

Hvornår den blev udskiftet ved jeg ikke. Jeg står ikke op kl. 5 om morgenen på en søndag :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:44

Halfdan Timm:
Hvor lang tid skal du bruge på at oplade bæstet, hvis du får kørt den helt ned? 

HVIS den var helt afladet skulle jeg nok bruge 7-8 timer med det 5 polede CEE 400 volt 32 Ampere ladestik, som jeg har fået opsat i min carport.

Men pointen med en elbil som Tesla'en er, at man stort set aldrig aflader den helt. Faktisk er det rigtig skidt for de batterier der sidder i den, så det skal man kun gøre hvis man er på langtur og har brug for de sidste dråber strøm.

Bilen kan oplades og bruges i flere "modes". I normal mode oplader den kun op til 90% og aflader ned til 10%. Det er det bedste for de batterier der bruges i bilen. Det giver mig ca. 285 km rækkevidde - rigeligt til det meste daglige.

Jeg kan så slå over i "range mode", hvor hele batteriets kapacitet udnyttes. Det skulle give noget der ligner 350-400 km rækkevidde. Det skal jeg f.eks. bruge, når jeg skal i sommerhuset i Sverige.

Man kan også oplade og køre i det der kaldes "performance mode", hvor der lades helt op, og hvor det tillades at batterierne bliver lidt varmere. Det er hvis man skal have den maksimale accelleration. Det har jeg ikike prøvet endnu - jeg synes der er rigeligt fart på den i normal mode :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:49

Halfdan Timm:
eller køber du 'bare' et nyt batteri, når tiden er inde? 

Der er garanbti på batterierne til Tesla Roadster på 7 år ellert 100.000 miles. Jeg læste lige om en der havde rundet de 100.000 uden at han kune mærke at de var faldet ret meget i kapacitet.

Man kan også købe en udvidelse på batterigarantien, til €10.000 - så får man de nyeste - og bedre, batterier, når de gamle dør ud. Alle regner med, at de batterier man vil kunne få til bilen om 4-5 år er mange gange bedre end dem der ligger i den nu. Udviklingen går virkelig hurtig på det område lige nu.

Side 2 ud af 12 (118 indlæg)