Jeg vil anbefale at du læser mit indlæg Om Elbil Bloggen - her forklarer jeg baggrunden for at jeg har valgt at køre dette projekt med en Tesla Roadster, frem for en af de små, kortrækkende og efter min mening alt for dårlige elbiler de øvrige producenter på markedet laver. Problemet er, at stort set alle bilproducenter overhovedet ikke har taget elbiler alvorligt. Det er en gang venstrehåndsarbejde - måske fordi de slet ikke ønsker at markedet skal skifte til elbiler. Elbiler har indtil 2008 stort set kun henvendt sig til folk der i virkeligheden ikke kan lide biler. Hvis vi virkelig skal have gang i en omlægning af markedet til elbiler er det afgørende nødvendigt, at der kommer flere elbiler på markedet som henvender sig til alle os der ikke gider køre rundt i en ombygget golfvogn. Faktum er, at man i dag kan lave elbiler der er meget bedre end det lort det fleste andre producenter laver. Mit projekte handler ikke om at vise, hvor dårlige elbiler kan være - men hvor gode de kan være, hvis ellers tingene tages alvorligt. Lige nu er Tesla Roadster så den eneste bil der kan leve op til det, at være en rigtig god elbil. Jeg er da godt klar over at alle folk ikke skal til at køre i sportsvogne. Men den teknologi der ligger i den kan og vil blive brugt i mere familievenlige biler af dem der gider. Tesla kommer selv med en mere familievenlig bil til næste år - Tesla S, der kommer til at starte på omkring 450.000 kroner. Det er en bil i "BMW serie 5 klassen", så det er absolut en rimelig pris. Mercedes kommer til næste år med en ren el-version af deres Smart car, som bruger Tesla teknologien. Den bliver endnu billigere. |
dobbeltpost :(