Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har fået en god ide til et software program men hvordan patenter jeg det?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit navn er Frederik Durhuus, jeg er 27 år gammel og har fået en ide til et software program som jeg håber at jeg kan patentere men jeg ved bare ikke hvordan, hvis der er nogen der kan henvise til en der der kender noget til problemstillingen vil jeg være taknemmelig, det kunne eventuelt være en progrogrammør. 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Det er meget, meget svært at få et software patent, men det er ej heller det de store software huse gør, de de gør er at de får copyright på kildekoden og krypterer den derefter, (altså dvs. Når du krypterer kildekoden så forhindrer du Crackerne i at få adgang til dit software + dine konkurrenter)

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Seo++:

Hej Det er meget, meget svært at få et software patent,

Korrekt. I EU kan man ikke få patent på software der ikke har en eller anden form for mekanisk anvendelse. Man kan til gengæld godt få patent på f.eks en algoritme der har mekanisk anvendelse, f.eks algoritmen der sørger for at en ABS-bremse virker som den skal - men det er altså sammenhængen mellem software og mekanik der gør at der kan tages patent (såfremt der er opfindelseshøjde)

Seo++:

men det er ej heller det de store software huse gør, de de gør er at de får copyright på kildekoden og krypterer den derefter, (altså dvs. Når du krypterer kildekoden så forhindrer du Crackerne i at få adgang til dit software + dine konkurrenter)

Det er noget ævl. Kildekoden til kommercielle softwarepakker finder sjældent vej til offentligheden.

Dog kan man måske argumentere for at CIL under .NET og Mono er en form for kildekode, idet den er nødvendig for at kunne JIT-compile til en given platform. Her kan man benytte sig af en Obfuscator til at gøre det mere besværligt (men ikke umuligt) at læse CIL-koden.

Men den oprindelige kildekode er det ikke. Den vil, for native applikationer, typisk være skrevet i et højniveausprog som f.eks. C++ eller Delphi/Pascal og for lavniveaukode i assembler ( og .NET apps vil typisk være skrevet C# eller VB .NET), alt afhængigt af anvendelsesområde.

For native applikationer er det kompileret kode (dvs. maskinkode) som Crackere patcher/ændrer i.  

mvh

Jan

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange meninger om software patenter. Som patentrådgiver hos www.eneret.dk er det vores

erfaring at software patenteres. Det gør Microsoft, Sony, Nokia, Philips m.fl.

Da kildekoden - sourcen - gerne vil gøres utilgængelig, giver det god mening at kryptere denne, men det giver ingen beskyttelse. Da det krypterede er maskinkode er den dog lidt svær at læse..

Man bør dog udtage patent - Hvis en anden implementeres samme software  - på samme eller anden vis - og der ikke findes noget patent, hvormed krænkeren kan stoppes, ja så er der ingen måde at stoppe på.

LudvigsenPatent har  - for kunder - patentansøgt på software /Apps, da vores kunder kender værdien af et software patent.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mogens:

Der er mange meninger om software patenter. Som patentrådgiver hos www.eneret.dk er det vores

erfaring at software patenteres. Det gør Microsoft, Sony, Nokia, Philips m.fl.

Ikke i EU. Hvis der er udtaget patent i EU, så vil jeg vove den påstand at der er et eller flere stykker hardware indblandet. I USA kan der godt laves rene softwarepatenter.

Mogens:
Da kildekoden - sourcen - gerne vil gøres utilgængelig, giver det god mening at kryptere denne, men det giver ingen beskyttelse. Da det krypterede er maskinkode er den dog lidt svær at læse..

Ævl. Det virker som om at din viden omkring softwareudvikling er stærkt begrænset. Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, så er der ikke noget kommercielt foretagende der frigiver sin kildekode til offentligheden. Der er meget stor forskel på eksekverbar kode og kildekode (stadig set i den kontekst jeg beskrev tidligere)

Mogens:
LudvigsenPatent har - for kunder - patentansøgt på software /Apps, da vores kunder kender værdien af et software patent.

Interessant. Er det i EU, og hvor mange patenter har i så rent faktisk opnået ?

Og i hvor mange af de patenter var der IKKE var et stykke hardware med som en del af patentet ?

mvh

Jan 

 

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Technocowboy:
Ævl. Det virker som om at din viden omkring softwareudvikling er stærkt begrænset. Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, så er der ikke noget kommercielt foretagende der frigiver sin kildekode til offentligheden. Der er meget stor forskel på eksekverbar kode og kildekode (stadig set i den kontekst jeg beskrev tidligere)

Nu skal det ikke blive til et indlæg om kode, men der er altså forskel på kompileret kode og fortolket kode. I sidstnævnte kategori er fx. php.

Jeg giver fx. et par Wordpress plugins væk på min hjemmeside som en af mine udviklere har lavet, men da jeg ikke ønsker at dem jeg giver det til skal kunne nappe kildekoden og sælge det som det var deres egen, er koden "obfuscated".

På trods af at kompileret kode i c# tilfældet er svært at gå til, kan man sagtens finde koden via fx. Reflector.

Så giver man kode og gerne vil beskytte den, er der ikke rigtig nogen vej uden om "obfuscation".

Sorry, håber ikke det bringer tråden på afveje.

Ang. patent, så glem det. Fokuser hellere på at bygge dit produkt og få det solgt. Det er sjældent teknologien der er noget værd i sig selv, hvorfor tror du eller at der findes så mange sociale netværk a la facebook? Det er kunderne der betyder noget. Så skynd dig at få bygget dyret, få nogle kunder og tjen nogle penge.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:
Nu skal det ikke blive til et indlæg om kode, men der er altså forskel på kompileret kode og fortolket kode. I sidstnævnte kategori er fx. php.

Ja - men jeg skrev også at det var i den kontekst som beskrevet tidligere - altså "Native" Wink. Og det ændrer ikke ved at der i EU ikke kan tages patent på ren software - uanset om det er fortolket eller kompileret.

Og ja der er da masser af eksempelvis libraries og plugins der sælges med source (jeg køber f.eks aldrig et library uden at der er fuld source med) - men vi taler om programmer - ikke libraries (med mindre jeg har misforstået trådstarter).

Rasmus Lindgren:
Ang. patent, så glem det.

Ja. Bare se at få noget ud i verden i stedet for.  

mvh

Jan

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik,

Håber du kan uddrage det essentielle af denne tråd. Kommentarene fra Jan og Rasmus synes jeg du skal bide mærke i - også selvom det blev lidt teknisk:-)

I de herrers svar ligger nemlig to helt centrale pointer:

1. Software alene kan ikke bare lige patenteres. Nuvel, der findes masser af eksempler på at krumspring for at gøre det - men som udgangspunkt er det ikke bare lige

2. Enhver succesrig virksomhed er baseret på EKSEKVERING og SALG

Og hvis jeg oven i disse rigtige gode betragtninger må smide et enkelt råd  eller to mere - så tror jeg du har bedre muligheder for at få luft under vingerne

3. Der er forskel på kan og skal - også indenfor IPR
Hvis vi antager at software kunne beskyttes uden krumspring er det så tvingende nødvendigt for dig? Har du med et patent i hånden en bedre chance i markedet? Hvad er det du håber at opnå med patentet i hånden? Vil du sagsøge krænkere?

Jeg tror du med en smule mere refleksion er i stand til at se allerede nu, at uanset om du har et patent eller ej så bidrager det ikke til dine markedsmuligheder der hvor du står nu. Tværdom - hvis du tømmer din likvide beholdning på en opportunistisk patentansøgning så kan det jo være ligemeget det hele. Så står du med en tom kasse og ingen penge til færdigudvikling, markedsføring, salg etc. etc.

Man kan, uanset produkttype, branche mm. ikke sætte lighedstegn mellem kan og skal. Bare fordi man kan patentere er det ikke det samme som at man SKAL patentere. Beslutning om patentering (og eneretsbeskyttelse generelt) skal tage sit afsæt i kommercielle og strategiske overvejelser. 

4. Hemmeligholdelse og kontinuerlig udvikling

Software er som bekendt udgjort af kode - kode som er indlejret i software og derfor ikke tilgængelig. I mange tilfælde vil det tage en anden udvikler ligeså lang tid at eftergøre din kode som det har taget dig selv. Og i den periode har du videreudviklet din software med nye add-ons og funktionaliteter. Det er den kontinuerlige udvikling af dit produkt/nye produkter som skaber din konkurrencefordel i markedet - en konkurrencefordel du sjældent kan kapitalisere på ved hjælp af et patent.
Derfor (Som Rasmus også siger): få modnet din idé, 'bygget den', få den til markedet og skab noget salg. Og fortsæt din udvikling af produktet hele tiden og vær innovativ med dine salgskanaler, services etc. 

Mange hilsner
Kasper 

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)