Hej Hvis man startet sin egen enmandsvirksomhed som et personligt ejet virksomhed, hvordan kan man så sikre (eller kan man ?), at bil,1/2 rækkehus og andre personlige værdier ikke går tabt hvis ens virksomhed går konkurs ??
Altså jeg ejer et 1/2 rækkehus. Min kæreste ejer den anden del (-ok fælles kreditlån). Hvis mit firma må lukke ned - hvordan sikrer jeg så, at det ikke rammer hende ??
Hvis man f.eks. må lukke sin virksomhed med et tab på 100.000 kr. er det vel et spørgsmål om at jeg skal skaffe de 100.000 kr et eller andet sted (og undgå lån i rækkehuset) for at dække dette tab..
|
Vedr. Personligt ejet enkeltmandsvirksomhed
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
|
Men hvis der nu er tale om at du ender med en gæld til banken på 100.000, så er det ikke sådan at banken straks skal have den gæld indfriet hvis de ellers kan se at du har mulighed for at betale den af på fornuftig vis bagefter. Sagde den bankrådgiver der underviste på samme kursus.
Men vær opmærksom på at man stadig hæfter personligt for sin eventuelle gæld til banken. Man kan ikke f.eks. låne 600000 i banken, stifte et anpartsselskab, gå konkurs, og så kun skylde banken 125.000. Anja |
Nej, men man kan stifte et aps (125.000), låne 600.000 af banken, gå konkurs og kun have tabt de 125.000. (såfremt at man ikke skal kautioner personligt) Du kan lave en skattefri virksomhedsomdannelse af din enkeltmandsvirksomhed til et aps.
Du kan ovenikøbet benytte den goodwill, som du har opbygget i din nuværende form, som indskud i aps''et, så du ikke behøver at stille med alle 125.000. |
Alt om både i Danmark
|
Regnskab ud af huset www.accp.dk
Præcis. ;) Anja |
Hej, Når du driver virksomhed i personligt regi, så hænger din privatøkonomi og virksomhedens økonomi sammen.
Dvs. du hæfter med bil, ½ rækkehus, sommerhus, campingvogn mv. for den gæld, der oparbejdes i din virksomhed - på samme måde som dine aktiver i virksomheden hæfter for den gæld og de forpligtelser du har fra din privatøkonomi. Tænk lige på det, hvis/når du skal skilles, og få evt. lavet en ægtepagt, hvis evt. ægtefælle ikke skal rende med halvdelen af virksomhedens værdi.
Din bil, ½ rækkehus mv., kommer dog "kun" i spil, hvis du ikke på anden måde kan betale dine "virksomhedskreditorer" - og du styrer jo selv, hvor meget gæld og hvilke forpligtelser, du frivilligt påtager dig. Du skal dog være opmærksom på at du også hæfter med din privatøkonomi, hvis du sælger mangelfulde produkter og bliver mødt med - måske meget store - krav om betaling af erstatninger.
Mange vælger - afhængtigt af de produkter, du skal sælge - at starte virksomheden op i privat regi, og så foretage en skattefri virksomhedsomdannelse til f.eks. et anpartsselskab, når virksomhedens værdi er høj nok.
Du er selvfølgeligt meget velkommen til at ringe mig op, helt uforpligtende, hvis du vil tale herom.
Mvh - og god vind
Karsten |
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)