Hej alle, første indlæg på denne fantastiske side -- har fulgt med gennem længere tid :) Jeg har lavet et stykke arbejde for et firma, som jeg nu skal sende en faktura på, som privatperson. Jeg har et konkret spørgsmål i den forbindelse, nemlig moms. Er det korrekt opfattet, at jeg ikke skal påføre moms, såfremt min "virksomhedsindtægt" er under en vis mængde? Hvilken lovgivning står dette i (vil gerne kunne referere denne på fakturaen). Normal indkomst jeg har fra mit normale job tæller ikke med i denne indtægtsgrænse, korrekt? På forhånd tak :) |
Hej Tixo
Hvis du i løbet af en 12 måneders periode ikke forventer at have en omsætning (altså salg - ikke overskud) på over 50.000 kr. er du ikke pligtig til at lade dig momsregistrere. Dvs. at på dine fakturaer kan du ikke lægge moms oveni, og på dine køb kan du ikke trække moms fra. Du skal være obs på, at du godt kan lade dig frivilligt momsregistrere.
Hvis du derimod forventer at have en omsætning på over 50.000 kr., så er det pligtigt at lade sig momsregistrere.
Husk at du bliver beskattet af dit overskud. Og nej - din normale A-indkomst tæller ikke med i beløbsgrænsen på de 50.000 kr.
Alt dette og meget mere kan du læse om på www.skat.dk
Susan :o)