Hej Aminoer. Jeg har en drøm om, at kunne lave en virksomhed der købte huse på tvangsauktion og derefter udlejede husene. Grunden til det ikke bliver privat er pga max indkomst i forhold til SU. Særligt har jeg et hus i tankerne, som ville interressant for mig. Jeg ved, at ud over auktionsbuddet kommer der størstebeløbet (38.500 kr), tinglysningsafgift (1400 kr + 0,6% af ejendomsværdien) og auktionsafgift (0,5%). Huset har allerede været på tvangsauktion en gang og er nu sat til salg 2. gang. Nu er mit spørgsmål om det i det hele taget ville blive en god forretning. Jeg bliver nødt til at låne pengene til finansieringen og har ingen erfaring med retningslinjer for skattefradrag, start af virksomhed m.m. Jeg vil også meget gerne høre om fastsættelsen af lejeprisen, jeres erfaringer med lignende tiltag og om der kan komme ekstra omkostninger ifm. en tvangsauktion end de ovennævnte. Mvh. pmadsen |
Allerførst skal du have finansieringen på plads. Et hus købt på tvangsauktion med henblik på udlejning giver visse risici, og det er ikke alle der finansierer fast ejendom der er villige til det.
Der løber som sådan ingen yderligere omkostninger på i forbindelse med selve tvangsauktionen, men det er dig der skal afholde evt. udgifter til lovliggørelse af el-installationer, olietank og tilslutningspligter iøvrigt(kloak/fjernvarme) og evt. ulovlige beboelseskvm. og udhuse uden fornøden tilladelse etc. skal lovliggøres eller nedlægges. Du har som den ny ejer, en forpligtigelse til at bringe husets og dets forhold i lovlig stand.
Økonomien skal nøje overvejes. Huslejen er reguleret ved lov og ikke efter dine omkostninger, så det kan forekomme at der skal betales mere i udgifter end der kommer ind i lejeindtægter.
Det er helt normalt at der på 1.ste auktion ikke kommer et bud i den størrelsesorden som tvangsauktionen reelt ender ud i, fordi panthaverne på de første prioriteter ofte har en anden dagsorden og derfor overtager huset på beløb indenfor deres egen pant, - såfremt disse ikke indfries.
Det er noget du skal sætte dig godt ind i eller købe dig vejledning til, for selve forretningen "udgifter-husleje= ?? giver sjældent mening i sig selv.