Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

min ansatte skal på barsel

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg har brugt denne side en del for at finde svar på diverse spørgsmål omkring enkeltmands virksomheder mm. Driver selv en enkeltmandsvirksomhed med 2 ansatte, det køre rundt og vi kan leve af det men der skal læggen en del timer.

Nu er den ene ansatte (kun ansat i 3½ mdr) meddelt at hun er gravid i 8 mdr. det er jo egentlig dejligt men i en lille virksomhed som min har jeg svært ved at have en person på barsel og hvad der med følger og må derfor forvente at skulle ansætte en barsels vikar, det har jeg regnet på og det hænger ikke sammen. udgiften er for stor sammenholdt med indtægter der er heller ikke råd til bare at slå ned i fart da den ansatte jo stadig skal have løn det ville iøvrigt være ødelæggende for virksomheden at mangle halvdelen af arbejdsstyrken. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre tænker egentlig på at lukke firmaet og fyre de 2 ansatte men det er jo en kedelig udgang modsat sætter jeg hele familiens økonomi på spil da jeg jo hæfter personligt kan der findes løsninger hvor jeg kan få extra tilskud eller tillade mig at opsige ansættelses kontrakten selv om jeg ved at ansatte nu er gravid.

venlig hilsen en meget fortvivlet ejer.

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 12:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Situationen er skidt - rigtig skidt.

Problemet er din ansatte har været ansat over 1½ måned, så en prøveperiode er overstået. Alt efter om din ansatte er funktionær eller ej, har de op imod 3 måneders opsigelse (kig i hendes ansættelseskontrakt). Du kan godt fyre personen grundet økonomiske problemer i virksomheden, men hun kan lægge sag an mod dig hvis du så ansætter en til præcis samme stilling lige bagefter.

At lukke firmaet hjælper heller ikke særlig meget. Da du personligt hæfter for det, så vil du ligemeget om du lukker firmaet eller ej, stå med samme udgifter. Som jeg ser det har du følgende muligheder:

• Fyr din ansatte grundet dårlig økonomi, kør videre med freelancere (igen, alt efter hvad du laver.. har du en butik på Måløv hovedgade er det meget svært).
  • Luk firmaet og tag de økonomiske smæk der kommer. 
  • Prøv at overlev med din ansattes udgift og en person mindre
  • Fortsæt med et vikariat og få rod i økonomien, prøv at få et lån og sats på gode tider
Du må meget gerne skrive lidt mere om din branche. Hvis det er en branche jeg selv har lidt viden indenfor, er du meget velkommen til at skrive til mig her på Amino privat - så kan jeg guide dig med nogle ting gratis.

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 12:53

Jeg mener der er mulighed for at få betalt noget af medarbejdes løn (hvis ikke det hele) af kommunen imens medarbejderen er på barsel.

Dog er jeg ikke sikker på hvor meget og i hvor lang tid.
Men jeg ville dog undersøge det på kommunen. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 12:53
Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 12:53

Kedelig situation - godt for din medarbejder, at hun er gravid, men rigtig skidt for dit firmas situation.

En tanke der slog mig var, om du kan benytte dig af en praktikordning, indtil din medarbejder er tilbage. Kommunerne er jo vilde med at sende ledige i praktik, så måske kan du have gavn af at have enten en praktikant i en periode eller en medarbejder med løntilskud.

Jeg er ikke tilhænger af disse praktikforløb, da jeg mener at det er en forkert måde for Danmark at håndtere ledigheden på. Men omvendt, når nu ordningen er der, og hvis det kan redde dit firma og din situation, kan ordningen jo bruges til noget positivt.

Prøv at undersøge mulighederne i din kommune.

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 12:57

Overvej meget grundigt opsigelse, da barselsloven gør det meget vanskeligt(næsten umuligt) at fyre en gravid medarbejder straffrit. Hvis eksempelvis begge dine ansatte udfører det samme abejde, så skal der væsentlige begrundelser til for, at du ikke fyrer personen, som ikke er gravid.

Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 12:58

Hvad siger din kontrakt med medarbejderen, det er ikke normalt for en lille virksomhed som din at betale løn under barsel. Sikker på hun ikke skal på dagpenge under barslen?

Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:30

Hej alle

Mange tak for mange "gode" svar ja jeg ved at det er en kedelig situation og at fyring af medarbejderen ikke er en rigtig, eller god løsning nok nærmest umulig.

branchen er veterinær og der er kun en ansat assistent (dyrlæge) den anden er sygeplejeske derfor er det svært at mangle en assistent pga vagt ordninger mm.

ved godt at det ikke er lovligt mm man jeg gjore ved ansættelsen klart opmærksomt på at en eventuelt graviditet inden for 2-3 år ville være meget skadeligt for denne lille virksomhed især fordi jeg selv har et barn på 2½ år. og er afhænig af hjælp til vagtordningen, der blev dengang klart givet udtryk for at der ikke var disse planer pga hun var nyuddannet og stadig ung.

jo der betales skam big time til barsels funden ikke at man som ejer får noget ud af det ;-(( men der skal stadig betales fuld løn og de gived tilskud svarende til dagpenge så vidt jeg ved, altsår minus på bundlinien dertil kommer som omtalt udgift til barsels vikar, jeg tror ikke der kan findes en arbejdsløs ved kommunen der kunne passe ind i stillingen ellers en god ide.

Vi må nok prøve om vi kan klare det men føler mig lidt misbrugt og det er ikke fedt når man skal være sammen hele dagen på en lille klinik.

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 13:37

Jeg kender ikke reglerne, må jeg blankt erkende, men er det ikke en undtagende omstændighed, at den ansatte har løjet om sin graviditet - vedkommende blev ansat for 3½ måned siden, men har været gravid i 8 måneder (og har ved ansættelsessamtalen udtalt, at der ikke var planer om en aktuel graviditet).

Under alle omstændigheder er det ikke en god start på et ansættelsesforhold, at lyve for at opnå ansættelse. Jeg kan godt forstå, at du føler dig misbrugt.

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 14:00

help-tech:
jeg tror ikke der kan findes en arbejdsløs ved kommunen der kunne passe ind i stillingen ellers en god ide

Kender ikke din branche. Men du kan ringe og få sendt en ud, og hvis det bare ikke er noget for dig, så kan du "aflevere personen retur" Du binder dig ikke, da man ikke ved hvilke man får tildelt. De fleste kommuner giver ihvertfald 1 mdr. gratis, og nogle gange afhænging af ledigheden 3 mdr. Og derefter kan man få dem med løntilskud i en given periode, hos nogle kommuner helt op til et år.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)