Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbud ikke overholdt, ny stor faktura, skal vi betale og hvad gør vi herfra?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amaris

Kontoen skal helt klart lukkes. Dog forstår jeg ikke at i har haft jeres egen konto ved en fuldentreprise. Men lad det nu ligge, gør ikke dette en anden gang. Det kan nemlig også betyde at byggefirmaet ikke kan få kredit eller købe kontant fordi de har snydt dem før.

I skal ikke gøre mere end i har gjort, sig at i stopper med betaling, da i ikke har flere penge til rådighed. Hvis de vil bygge videre kan du reelt set ikke stoppe dem. Bare lad vær med at give flere penge til dem indtil sagen er afsluttet.

Hermed også sagt:
Man skal altid se sagen fra begge partner og jeg ved ikke hvor meget arbejde der mangler, i kan ikke tilbageholde uretfærdigt mange penge. Det skal være fair og skal gå op med, hvad der rent faktisk er tilbage ud fra jeres tilbud.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville for det første afvise at betale mere end det aftalte beløb, dvs. ikke en krone mere end deres opgivede max. Dernæst ville jeg insistere på at de havde bare at komme og lave det hele færdigt inden de får så meget som en krone mere.

Hvis det er blevet dyrere i materialer, må stigningen enten dokumenteres i form af uventede prisstigninger el. merforbrug, ellers må det gå fra deres løn. Man kan ikke rende fra et tilbud på den måde, lovgivning eller ej (ikke at jeg kan forestille mig det skulle være lovligt i sverige) det er simpelthen svindel.

Jeg mener du har handlet korrekt ved at gøre opmærksom på din formodning om budget overskridelsen i så god tid som muligt, så i kunne nå at få en aftale om evt. merbetaling på plads inden budgettet blev overskredet.

Jeg ville lade håndværkerne fortsætte, men samtidig sende et anbefalet brev hvori du skriver at i henhold til telefonsamtale samt afgivet tilbud forventer du de overholder deres aftale, og bygger færdigt til den aftalte pris, og at du iøvrigt har tænkt dig at holde restbetalingen tilbage indtil byggeriet er færdigt.

Og så krydser du fingre for at de når så meget som muligt inden håndværkermesteren kalder sine folk tilbage ... med lidt held bygger de det færdigt før de begynder at bekymre som om betalingen ... alternativt, hvis du stopper dem nu, risikerer du at stå med et halvfærdigt hus (som du ikke selv må bygge færdigt ... eller dvs, ved ikke om det gælder i SE men kender nogen i DK der har boet i campingvogn  i en del år nu på grund af en retssag) mens sagen kører.

Mén som tidl. nævnt bør du nok under alle omstændigheder få fat i en advokat ... hellere betale de 100k ekstra til en advokat end at blive røvrendt af en "smart" håndværker.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:16

Hej Michael.

De har F-skattesedel.

Jeg har ikke tjekket virksomheden hos Kronofogden nej, det viste jeg faktisk ikke at man kunne.

Jeg er dog ret sikker på at han har dårlig personlig og/eller virksomhedsøkonomi. Baseret på at han ikke kan/vil lægge ud for noget som helst, at han render mig på dørene konstant for at høre om banken har betalt hans faktura (inden betalingsfrist af denne er udløbet), og kort og godt fordi hans egne medarbejdere har sagt ordret til mig (da jeg skulle forklare at vi var nødt til at køre ind og købe materialer, fordi han ikke kunne lægge ud): "Han har ikke pengene, det er en anden måde at sige det på".

Takker dig for de gode links, det har helt sikkert hjulpet mig lidt videre og er yderst værdsat.

~ Amaris

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 00:24

kronofogdens registre er offentlige så har du et personnummer eller organistionsnummer (cvr-nummer) så bliver der oplyst om de forekommer i deres registrere og om de har problemer med at betale

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:01

Hej Camilla.

Mange tak for dine input, det er jeg glad for.

Grunden til at den konto blev opsat som den gjorde, var på opfordring af firmaet. Vi fik at vide at det var helt normal praksis her og langt det letteste. Vi vendte den med vores bankrådgiver for råd og vejledning, og da han ikke kunne se nogen problemer ved det, gik vi med til at det skulle foregå således.

Vi tænkte dengang også, at skulle det værste ske (hvis firmaet gik konkurs eller lignende), så ejede vi i det mindste selv materialerne og skulle så bare finde nogle nye der kunne færdiggøre arbejdet. Men det kan så også give bagslag kan vi jo nu se.

Du har helt ret i at der altid er to sider af en sag, og jeg mener også at vi har gjort vores bedste for at være imødekommende og retfærdige. Tro mig, det sidste vi har lyst til er at skulle ud i en tvist med dem. Lige inden vi påbegyndte dette projekt, havde vi vores gamle udlejere gennem hele møllen, og det er på ingen måde noget vi har lyst til at gentage.

De har hele tiden fået betaling per hver 14. dag, med undtagelse af denne sidste faktura som gælder for de sidste 3 uger. Denne er altså det "eneste" de har i klemme. Som det er nu har de jo overskredet prisen i tilbuddet med mere end 15 % (hvilket jeg i følge Michaels link kan se er det "lovligt tilladte" her i Sverige), og de mangler stadig følgende:

• Færdiggøre ydertag på anneks, tilbygning og mellemgang.
  • Opsætte tagrender og nedløbsrør på ovenstående samt på hovedbygning.
  • Gipse en ca. 2½ x 2½ meter væg op.
  • Isætte 6 stk. kældervinduer. (som de nu har sendt retur for at få flere penge til timer/fakturaer)
  • Isætte 2 stk. vinduer på 1. sal. (disse sendt retur som de ovenstående med samme begrundelse)
  • Reparere 1 stk. trappe.
  • Færdiggøre 2 stk. lave mure/vægge på hver side af trappe.
  • Tilkoble vaskemaskine og tørretumbler i badeværelse.
  • Fuge/putte silikone omkring vask og div. vådområder i badeværelse.
  • Opsætte fodpaneler og lister overalt på 1. sal.
  • Fuge/pudse rundt om 3 stk. nyisatte yderdøre.
  • Mangler inderdør til badeværelse.
  • Udskifte elpanel i kælderen.
  • Udbedre skader forårsaget under arbejdet. Bla. 2 stk. smadrede vinduer, 1 stk. smadret yderbelysning og andre småting.
  • + en masse andre små fejl og mangler, der dog hovedsageligt er kosmetiske.

Med tanke på at de mangler alt ovenstående og samtidig allerede har overskredet vores aftalte budget med næsten 150.000, synes jeg egentlig ikke at vi kan påstås at stille urimelige krav? Det første vi gjorde da det begyndte at gå lidt skævt, var at kigge på hinanden og spørge: "Har vi gjort noget galt og var der noget vi kunne have gjort anderledes?"

Der var sikkert masser af ting vi kunne have gjort anderledes (man lærer jo af sine erfaringer, og ingen af os har været involveret i sådan et projekt her før), men jeg synes faktisk at vi har gjort hvad vi kunne med den viden vi har haft undervejs.

Og synes at jeg har gjort meget for at være imødekommende og tålmodig lige indtil nu. Inkl. at gøre en stor del af det arbejde som de i teorien burde skulle have lavet (fare rundt og indkøbe materialer, holde styr på hans "regnskab" i form af timeopgørelser etc. for manden). Har svært ved at se hvordan jeg skal være meget mere fair, uden at bukke mig forover og skrive "idiot" i panden på mig selv?

~ Amaris

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:16

Hej Mikkel.

Tak for dit svar og din opbakning!

De har ganske vist en del sjove regler her i Sverige, men det med at bygge hus selv tager de nu ikke så tungt. Du må sågar lave el osv. selv herovre. At vi så ikke kan er en anden side af sagen ;) Det eneste de er lidt strikse med er deres vådrum, men det hænger jo nok sammen med alle de træhuse der er herovre.

Min kæreste og jeg har diskuteret de forskellige muligheder her til aften, bla. den du nævner. Vi er dog lidt nervøse for at gøre dette, da vi, hvis det kommer til stridigheder, er bange for at det at vi lader dem fortsætte, kan ses som en stiltiende indvilligelse fra os ift. til at fortsætte arbejdet (og vedblive at sende dertil hørende fakturaer).

Vi er enige om at kontakte en advokat i morgen og hurtigst muligt få et møde. Vi vil så få vedkommende til at gennemgå sagen og derfra råde os til hvordan vi bør forholde os og fortsætte.

Men det er da absolut fristende, når de nu selv ivrigt prøver at overtale os til at fortsætte (endnu en gang med henstilling til at vi ikke skal bekymre os om pengene), når vi nu er så tæt på at være færdige, og sidder med et halvfærdigt tag i regnvejr :(

Jeg har dog tidligere måttet punge ud med penge der egentlig var øremærket til opstart af mit eget firma, til r*vhuller der troede at vi var lavet af penge og mente at de kunne snyde sig til disse (hvilket de desværre i et stort omfang lykkedes med). Så vil meget nødigt se det samme ske en gang til, og vil derfor helst ikke risikere at kunne komme til at hænge på en større regning end højst nødvendigt.

Jeg ved fra bitter erfaring, at udfaldet af sådanne sager desværre ikke altid er det der måtte synes logisk og retfærdigt.

~ Amaris

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 01:22

Hvad er det for noget sludder,  du må ikke lave el installationer i sverige, det skal en behörig elektriker lave.  Alltså en installatør.

og forsikringern gæller ikke så fremt man har lavet noget selv, som ska laves af en behørig elektriker

Det du må lave selv er i stort set det samme som du må i danmark.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:23

Amaris Charvell:

De har ganske vist en del sjove regler her i Sverige, men det med at bygge hus selv tager de nu ikke så tungt.

Det handler nu ikke om om i må lave det eller ej, det handler simpelthen om at når der er en tvist så må de ikke bygge videre på det fordi det i givet fald vil være at ødelægge bevismaterialet. Det ville jo være ærgeligt at miste retten til erstatning fordi man selv lagde taget færdigt :p

Men hiv fat i en advokat, jeg tror på jeres sag holder .

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:24

Michael :
kronofogdens registre er offentlige så har du et personnummer eller organistionsnummer (cvr-nummer) så bliver der oplyst om de forekommer i deres registrere og om de har problemer med at betale

Hej Michael.

Jeg har deres organisationsnummer (det er det samme som hans personnummer kan jeg se på http://www.allabolag.se, så går ud fra at det er det der svarer til et enkeltmandsfirma).

Ved du tilfældigvis hvor på Kronofogdens side man ser dette? Er der et sted hvor jeg kan indtaste dette nr? Har kigget den igennem fra top til bund nu synes jeg, uden at finde noget sted at indtaste dette nr. Eller man skal måske rette skriftlig henvendelse til dem for at få det tjekket?

~ Amaris

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:26

Michael :

Hvad er det for noget sludder,  du må ikke lave el installationer i sverige, det skal en behörig elektriker lave.  Alltså en installatør.

og forsikringern gæller ikke så fremt man har lavet noget selv, som ska laves af en behørig elektriker

Det du må lave selv er i stort set det samme som du må i danmark.

Det er meget muligt at forsikringen ikke dækker (har jeg da svært ved at forestille mig at den skulle), men alle vi har talt med om det herovre, har da oplyst os om at det må man gerne? De foregående ejere af vores hus, har da selv lavet el her og han var altså ikke elektriker? Og resultatet er så altså også derefter, det er ikke kønt. Eller særlig sikkert går jeg ud fra ;)

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)