Hej Amaris Kontoen skal helt klart lukkes. Dog forstår jeg ikke at i har haft jeres egen konto ved en fuldentreprise. Men lad det nu ligge, gør ikke dette en anden gang. Det kan nemlig også betyde at byggefirmaet ikke kan få kredit eller købe kontant fordi de har snydt dem før. I skal ikke gøre mere end i har gjort, sig at i stopper med betaling, da i ikke har flere penge til rådighed. Hvis de vil bygge videre kan du reelt set ikke stoppe dem. Bare lad vær med at give flere penge til dem indtil sagen er afsluttet. |
Jeg ville for det første afvise at betale mere end det aftalte beløb, dvs. ikke en krone mere end deres opgivede max. Dernæst ville jeg insistere på at de havde bare at komme og lave det hele færdigt inden de får så meget som en krone mere.
Hvis det er blevet dyrere i materialer, må stigningen enten dokumenteres i form af uventede prisstigninger el. merforbrug, ellers må det gå fra deres løn. Man kan ikke rende fra et tilbud på den måde, lovgivning eller ej (ikke at jeg kan forestille mig det skulle være lovligt i sverige) det er simpelthen svindel.
Jeg mener du har handlet korrekt ved at gøre opmærksom på din formodning om budget overskridelsen i så god tid som muligt, så i kunne nå at få en aftale om evt. merbetaling på plads inden budgettet blev overskredet.
Jeg ville lade håndværkerne fortsætte, men samtidig sende et anbefalet brev hvori du skriver at i henhold til telefonsamtale samt afgivet tilbud forventer du de overholder deres aftale, og bygger færdigt til den aftalte pris, og at du iøvrigt har tænkt dig at holde restbetalingen tilbage indtil byggeriet er færdigt.
Og så krydser du fingre for at de når så meget som muligt inden håndværkermesteren kalder sine folk tilbage ... med lidt held bygger de det færdigt før de begynder at bekymre som om betalingen ... alternativt, hvis du stopper dem nu, risikerer du at stå med et halvfærdigt hus (som du ikke selv må bygge færdigt ... eller dvs, ved ikke om det gælder i SE men kender nogen i DK der har boet i campingvogn i en del år nu på grund af en retssag) mens sagen kører.
Mén som tidl. nævnt bør du nok under alle omstændigheder få fat i en advokat ... hellere betale de 100k ekstra til en advokat end at blive røvrendt af en "smart" håndværker.