Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Portal idé - til fri afbenyttelse

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 05
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 01:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Problem:
Mange pendler hver dag til arbejde, en sekretær bor på Østerbro og arbejder i Roskilde, en anden sekretær bor i Roskilde og arbejder på Østerbro.

Løsning:
Job-bytte portal.

Fordele:
- Ingen pendling
- Det er sundt at skifte omgivelser ca. hvert 5 år, men mange tør ikke
- Jobrotation er sundt, men mange virksomheder er for små
- Du kan sikkert finde på mange andre fordele

Visionen:
Det er vigtigt at sørge for trivsel på arbejdspladsen, vi er der 8 timer om dagen hvilket for mange betyder at de er mere sammen med kollegerne på arbejdet end med familien. Så din arbejdsplads er din "anden" familie. Her i Spanien er virksomhedskulturen meget familiær og alle passer godt på hinanden. Stress og udbrændthed bliver hver dag en mere hyppig erhvervssygdom, som vi må tage alvorligt. Job-bytte kunne være én mulighed for at forbedre virksomhedskulturen og den enkeltes hverdag.

*** Til fri afbenyttelse***



Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis mit personale kom og sagde:

"Hey du, jeg vil prøve at rotere job og jeg har fundet hende, der kommer i stedet for mig", ville jeg nok blot bede vedkommende om at pakke sine ting og jeg ville da helt klart selv finde en ny.

Jeg tror ikke du får mange seriøse arbejdsgivere til at hoppe på din ide. Det er jo ikke tilfældigt, hvilket personale man ansætter :)

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror også jeg havde sagt pænt farvel og fundet mig en ny selv. En spændende og frisk, men urealistisk ide.

Dbh Martin
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Ved nærmere eftertanke..........

(Igen set med min chef-kasket på): Hvis en ansøger beskrev for mig, at den vigtige årsag til at søge ind i mit firma, var at det lå dejligt tæt på, ville jeg takke nej.

Der skal noget mere motiverende på bordet, end praktisk fnidder som kørselsafstand.

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Tilmeldt 19. Nov 05
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Inden I skyder fra hoften og vrider hjernen for at finde argumenter hvorfor det ikke er en god idé, så sov lige på det
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Gennem ét af mine tidligere projekter har jeg beskæftiget mig en del med folks motivation og adfærd i forbindelse med pendling. Her viste der sig store psykologiske barierrer for blot at sætte sig ind i hinandens biler og køre sammen til og fra arbejde. Jeg vurderer, at selve arbejdspladsen og sikkerhedsfølelsen ved det kendte i langt de fleste tilfælde vil overstige motivationen til at arbejde nærmere på hjemmet. Så selv fra "jobbytterens" synspunkt, tror jeg ikke på ideen.

Hvis portalen skulle kunne bruges til noget, kunne det være tidsbegrænsede udvekslingsjobs, hvor formålet skulle være personlig og faglig udvikling. Det kunne faktisk være meget interessant. Måske kunne virksomheder lære noget af hinanden på medarbejderplan? Kunne det være interessant at give sin sekretær en måned hos Novo eller måske hos Skat, mens man lånte en sekretær fra Brians Auto? Jeg tror, alle ville lære noget af det - men jeg tror mange chefer vil gå til sagen med mistro - derfor ville projektet næppe komme op og køre i stor stil.
 
Jeg var i start 90-erne med til at arrangere et jobrotationsprojekt inden for det offentlige: 16 pædagogmedhjælpere og dagplejere kom på kursus. 16 ledige fik deres jobs imens. Det var meget udviklende for alle - men kostede jo naturligvis mange penge (der var udgifter til forskellen melle de lediges dagpenge og løn, og der var udgifter til afholdelse af kurset - og så var der naturligvis udgifter til kontrol og administration).
 
Konklusion:
Det bliver ikke mig, der samler den gratis idé op.
 
mvh Hans
 
EDIT (den med at sove på det blev postet, mens jeg skrev):
Jeg har faktisk sovet på det og søgt muligheder frem for begrænsninger - men min konklusion er den samme.
Tilmeldt 19. Nov 05
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :
"Jeg tror ikke du får mange seriøse arbejdsgivere til at hoppe på din ide. Det er jo ikke tilfældigt, hvilket personale man ansætter :)"

Jo - i langt de fleste tilfælde er det faktisk ret tilfældigt hvem der får stillingen. Du søger en ny sekretær, og får 200 ansøgninger. Du udvælger 20 til samtale kun ved at se på et stykke papir, uden overhovedet at kende de øvrige 180. Du udvælger endelig den "rigtige" i tæt opløb. Hånden på hjertet - hvor mange af de 200 ansøgere tror du kunne udføre arbejdet og passe ind i afdelingen hvis du ville ? Søger du igen et år senere får du andre 200 ansøgere + evt et par gengangere. Slutteligt ved du ikke engang om du fik den rigtige - det viser sig ofte først måneder efter.

"Der skal noget mere motiverende på bordet, end praktisk fnidder som kørselsafstand".

Det der praktiske fnidder kan være vigtigt for din medarbejder - hvad der er vigtigt for din medarbejder bør også være vigtigt for dig, prøv du at fortælle dine folk på gulvet at deres pendling blot er noget praktisk fnidder. Eller spørg dem der sidder i kø ved Københavns indfaldsveje hver evig eneste morgen.

"Her viste der sig store psykologiske barierrer for blot at sætte sig ind i hinandens biler og køre sammen til og fra arbejde."

Jeg mener det er to helt forskellige situationer. Jeg mener også at det er meget upraktisk at skulle kordinere pendling sammen, og kunne aldrig finde på at gøre det selv. Hvor tit tager du en blaffer op, han står jo lige der ?

"Jeg tror også jeg havde sagt pænt farvel og fundet mig en ny selv."

Vi skal være glade for at nogen gider arbejde i vores virksomhed og for os.

Hvis du har en medarbejder som har været hos dig i 4 år og som du er glad for, ville du mene at en anden virksomhed ville blive glad for din medarbejder ?

Svar a) Ja.
Hvorfor skulle du så ikke blive glad for en medarbejder der kommer fra en anden virksomhed

Svar b) Nej.
Så er det måske i begge parters interesse at din medarbejder finder en anden virksomhed, og måske får du en rigtig god ny medarbejder i bytte.

Mine argumenter:

1) Hvis en medarbejder søger at bytte på en portal - hvor længe varer det så før denne medarbejder alligevel finder andre veje og forlader dig - og så står du uden en medarbejder og skal til at gå gennem den lange og til tider kostbare process med at finde en ny medarbejder - uden iøvrigt at vide om denne bliver og om det var det rigtige valg.

2) En medarbejder der søger bytte via en portal er måske i virkligheden god til at finde den rigtige til at tage over ?

3) Det er ofte alligevel ret tilfældigt hvem du får ansat, og hånden på hjertet, rigtig mange kan udføre og udfylde et konkret job hvis de får lov. Det der headhunteri og personaleudvælgelse på lavt-mellemniveau er opfundet af dem der tjener på det. Jeg har i de sidste 17 år kun ansat arbejdsløse, og primært den der havde mest behov for jobbet. Hvis personen var fornuftig og kvik og det man kalder et godt menneske, er en eventuel kort indlæringsperiode godt givet ud. Det har givet mig ekstremt glade, motiverede og meget loyale medarbejdere + et godt sammenhold.

4) Personligt vælger jeg gerne en fra lokalmiljøet, og er villig til at klippe en hæl og tå hist og her.

Og endeligt - vanetænkning bremser fornyelsen, det at tænke nyt møder ofte modstand. Det er ikke mange år siden de fleste virksomheder mente at Internettet og e-mails ikke var noget deres virksomhed ville få behov for !


Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :
For mig at se er et af de store problemer også at en sekretær hos SKAT og en skeretær hos Jensens Auto-ophug har 2 vidt forskellige stillinger selvom deres job betegnelse er det samme.

Selvom du har været 10 år hos Jensens Auto-ophug, skal du nærmest starte op helt fra bunden hvis du kommer over som sekretær hos SKAT.

Derudover ville jeg nu også hellere som chef have 20 til samtale, end at have en enkelt som nærmest bliver en påtvunget.

Rent praktisk hvordan havde du tænkt dig det skulle foregå på portalen?

At en medarbejder søger en bytteplads, og finder en der har lyst, hvem snakker så med cheferne og får alt papirarbejdet i orden?
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11/20/2005 11:10:27 AM
Forfatter: Søren Lanng
Inden I skyder fra hoften og vrider hjernen for at finde argumenter hvorfor det ikke er en god idé, så sov lige på det


Aaaaaaah, mon ikke det er ideens forfatter, der skulle sove en gang (eller to) på den

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Tilmeldt 19. Nov 05
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Undtagelser kan man finde mange af, specialist stillinger som en skatte medarbejder er én af dem. Men mon ikke du kan fine en skattemedarbejder der arbejder i Hillerød men bor i København og visa versa

Det er helt klart at denne nye måde at tænke på vil være en udfordring, men det kan løse et stort problem på arbejdsmarkedet.

Virksomheden kan jo altid sige pænt nej tak hvis man mener at det mulige byt er for langt fra - men mon ikke man som bytter i virkligheden er den bedste til at vurdere om den anden bytter er den rigtige til at overtage, dvs har de rigtige kvalifikationer og kemimæssigt vil passe ind i afdelingen ?

Mange steder er det til syvende og sidst kollegerne der siger ok for den nye medarbejder som ledelsen foreslår, eller en repræsentant fra afdelingen er ovenikøbet med under udvælgelsen, så hvad er forskellen ?
Side 1 ud af 3 (25 indlæg)