Hej Aminoer. Jeg har før skrevet herinde og fik et fint svar på brugtvognsmomsen. Så langt så godt. Nu er mit spørgsmål om hvorvidt man kan trække udgifter fra sin indtjening på den pågældende bil. Her et eksempel. Brugt bil købt engros 50.000 kr. Bil solgt til 70.000 kr. Altså en avance på 20.000 kr. som skal betales moms af. 1. Når så momsen er betalt skal man så også betale skat af resten eller kan jeg bruge overskuddet til nye investeringer/biler for ikke at betale skat af overskuddet? 2. Hvis vi så antager at jeg har måtte betale 10.000 kr. for istandsættelse for denne bil( reparation, reservedele, syn, vask, polering osv.) Så er min avance skruet ned til 10.000 kr. Mit spørgsmål går så på hvordan det skal bogføres? Skal det skrives ud på den pågældende bil som udgift eller skal udgifter på normal vis modregnes i momsen? 3. Og hvad med ens egen arbejdsindsats? kan dette også modregnes? I mit tilfælde drejer det sig om et ApS hvor jeg er alm. lønmodtager/"direktør" undskylder den måske dårlige formulering. på forhåndt tak for hjælpen Mvh Kemal
|
Du skal, som du skriver, betale moms af fortjenesten.
Din fortjeneste er 16.000,- og momsen er 4.000,-
Fortjenesten er skattepligtig.
De omkostninger du har billag på, fratrækkes i regnskabet. Hvis de 10.000 er incl. moms har du således omkostninger for 8.000,- og momsfradrag for 2.000,-
Din egen arbejdsindsats har ingen betydning i relation til regnskabet.
Slutresultatet er at din virksomhed har tjent kr. 8.000,- og skal betale kr. 2.000,- i moms.