Din transport imellem dit hjem og virksomhedens adresse er privat transport, og du må derfor ikke køre i din gulpladebil. Bilen skal holde på firmaets adresse.
Hvis du driver firma fra din privatadresse, så er der selvfølgelig ingen problemer, men hvis du har firma "ude i byen", så skal du altså selv sørge for transport hen til din virksomhed, inden du må køre i bilen.
Hvad er reglerne så hvis det er en bil som jeg kommer til at køre til og fra arbejde i, men samtidig bruger den til at besøge kunder til møder? - Og hvad kan man få dækket?
Du kan købe en bil med papegøjeplader og have den privat. Så kan du udbetale kørselsgodtgørelse efter statenstakster på 3,67 kr pr km og trække momsen af udgifterne i firmaet.
Med den kørselsfordeling du nævner, kunne det være den bedste løsning for dig.
Hvad er reglerne så hvis det er en bil som jeg kommer til at køre til og fra arbejde i, men samtidig bruger den til at besøge kunder til møder? - Og hvad kan man få dækket?
Hvis du både vil køre privat og erhvervsmæssigt i bilen, så kan du vælge en løsning med papegøjeplader, eller på hvide plader.
Dernæst kan du vælge, om bilan skal købes i din virksomhed, eller om den skal købes privat. For at kunne finde den bedste løsning for dig, så skal du finde ud af, hvilken bil du forventer at købe, hvor meget du forventer at køre i den (privat/erhverv), og hvor meget du forventer at skulle bruge på brændstof, service, mv.
Når du har disse informationer, så kan du begynde at regne på, hvilken løsning som vil være den bedst økonomiske løsning for dig.
Jeg er dog stadig i tvivl angående reglerne for hvad man kan få dækket? Fx. forsikring osv, er det virksomheden selv der betaler hvis det er på papegøje plader?
I den ene metode: I første omgang kan du lade din virksomhed betale det hele, og når dit årsregnskab gøres op, så finder man privatandelen ud fra din kørebog, og sætter et beløb svarende til den private kørsel som ikke fradragsberettiget.
Dvs. at din forsikring i princippet betales delvist af din virksomhed, og delvist af dig selv. Hvis du har kørt 5000 km i bilen og de 4000 km er erhvervskørsel, så betaler dit firma for 4000/5000 = 80% af din forsikringsregning.
I den anden metode: Hvis du anvender at få kørselsgodtgørelse på 3,67 kr/km udbetalt i stedet, så skal du betale forsikringen 100% privat.