Hej igen Man kan jo trække inventar/etableringsomkostninger fra - men hvad når det er en bærbar ??
|
Kan man trække en bærbar pc fra i skat/moms ??
- 1
Hejsa Hvis det er en computer du udelukkende bruger til virksomheden, så kan du trække momsen fra. Hvodan du kan trække den fra i skat, det kommer an på hvor meget den har kostet. Så vidt jeg husker, så er grænsen 10.000 kr. Hvis investeringen er under, så kan den trækkes fuldt fra i det år den bliver anskaffet, men koster den over 10.000 kr. (og det gælder alt inkl. skærm, printer osv.) så skal den afskrives over flere år. Reglerne her er jeg ikke helt inde i endnu. Vi har valgt selv at lave regnskab, og så få en revisor til at se det igennem, vi har lige afleveret momsregnskab, og det tog ikke lang tid, men han kunne lige fortælle, at der var nogle el-afgifter der også skulle skrives på moms-afregningen, så pengene er givet godt ud. Når vi skal lave årsregnskab, så laver jeg det også selv, men har også der brug for at få vejledning fra en revisor.
Hilsen |
www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Hejsa Stones
Før at du kan trække det fulde beløb af din bærbare fra, kræver det at du har andet edbudstyr til privat anvendelse. Ellers skal man ind og skønne hvor stor en del af den bærbare, der anvendes erhvervsmæssigt/privat.
Jeg taler er erfaring, da jeg har været gennem møllen med min bærbare og det software, som jeg udvikler i. Det tog næsten et år med skriven frem og tilbage mellem min revisor og skattekontoret, og afsluttende møde med skatteankenævnet... (Det tager hårdt på en, når man ved at man har ret) Men efter at have dokumenteret at jeg har andet edbudstyr der udelukkende anvendes privat. Endte det med at jeg fik ret.
Et udsnit af afgørelsen i skatteankenævnet:
"I de tilfælde, hvor edb-udstyr er opstiller i den erhvervsdrivendes private hjem, gælder en ved retspraksis antaget formodning for, at edb-udstyret i et vist omfang anvendes i privat øjemed. Herved henses bla.. til, om den erhvervsdrivendes husstand råder over andet privat edb-udstyr, jft. TfS 1997.330" Mit råd er derfor, at have styr på dit edbudstyr og hvad du anvender den til. Havde det derimod været på et kontor ude i byen, havde der intet problem været.
Held og lykke med.
|
Enig. Men generelt går udviklingen mere og mere i retning af at man anerkender fradrag. Særligt når vi taler om IT nørder m.v. (som der er en del af her). Det handler om at de fleste har mere end en computer. Bemærk dog lige at der ikke er nogle klippefaste regler om at der er fradragsret for inventar på et hjemmekontor. Hvis kontoret ikke kan anerkendes som 100% erhvervsmæssigt kan man godt glemme fradragsretten fordi der så anses at være tale om et privat indbo.
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Gælder dette kun når man vil trækket den bærbar fra i skat eller også moms? Jeg er helt grøn i forbindelse med firmadrift og moms osv. Så hvornår er det man trækkere ting fra i skat og hvornår trækker man dem fra i moms? Eksempel: Et firma tjener 100.000 kroner, firmaet køber så en computer og andre ting til firmaet til 100.000 kroner. Hvornår i denne situation trækker skal man betale moms og skat, og hvad og hvornår trækker man det fra? |