Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vestas - er små møller fremtiden?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Smørum
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 48
Fra  re-ports ApS Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg så et indlæg / kort artikel omkring små vindmøller og ikke kun kæmpe møller.

Jeg har tænkt lidt det samme, små møller til erhvervsvirksomheder og måske til private hjem eller bolig foreninger.

Er det fremtiden for Vestas ?

Se indlæg på dette link http://www.newb.dk/?q=node/45

 

 

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - det er en god tanke, men det ser ikke ud til at det umiddelbart kan betale sig før teknologien bliver bedre.

En årlig produktion på 100-200 kwh per kvadrameter rotorareal er ikke imponerende - det giver i hvert fald ikke små møller hvis det skal dække en gennemsnitshustands behov.

http://130.226.56.153/rispubl/reports/ris-r-1680.pdf

mvh

Jan

Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 876
Fra  Bedstgolf.dk Starfood.dk Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er det du skal have hjælp til?

Hvis du tror så meget på de små møller hvorfor prøver du så ikke og se om det kunne blive til noget? Fx. Hvis du får produktret nogle og ser om du kan sælge dem?

 

Vh. Madsll 

Fra kolding
Tilmeldt 11. Jun 10
Indlæg ialt: 356
Fra  Jannie Nielsen Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke noget jeg ved mega-meget om. Men har da før hørt om små husstands vindmøller -efter sigende findes de...

Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 876
Fra  Bedstgolf.dk Starfood.dk Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere forskellige produkcenter af dem Wink

Fra Mariager
Tilmeldt 26. Mar 11
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Århus
Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

For 166000kr synes jeg er lige i overkanten for 5.5kW. Vi har lige regnet og får godkendt en 25kW for WWW.HSWind.dk og nu kan jeg ikke sige hvad prisen er på, men i forhold til kW så er den billigere end energytech.

Ib Khater ik@ik-e.dk www.ik-e.dk
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Er en solcelle loesning ikke billigere?

Jeg har for nylig installeret privat stroemforsyning backup, og sad ogsaa og kiggede paa mini vindmoeller, og solcelle paneler. En mini vindmoelle ville koste en formue, mens solcelle paneler kan faas til en tusse. Men jeg er blank i forhold til effektiviteten. 

Fra Videbæk
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

ik-e:

For 166000kr synes jeg er lige i overkanten for 5.5kW. Vi har lige regnet og får godkendt en 25kW for WWW.HSWind.dk og nu kan jeg ikke sige hvad prisen er på, men i forhold til kW så er den billigere end energytech.

 

Det kommer an på, hvordan du laver dit regnestykke. Fordelen ved de små møller op til 6KW (og for den sags skyld også solceller op til denne størrelse) er jo, at  måleren løber baglæns, d.v.s. at du bytter 1 til 1. En åresproduktion på ca. 8 - 10 KW (hvilket svarer til den gns. forbrug på en famile med 4 prs. i et parcelhus) ermeget realistisk. Når vi regner med en ca. pris på 2 dkr. pr KW/H, ja så skal du jo tjene i omegnen af det dobbelte (35 - 40.000 dkr) for at betale din elregning. Elprisen vil nok ikke falde fremover, så ved en pris på disse 6KW møller på omkring 170 - 180.000 dkr. burde den, hvis man får møllen financeret, være betalt på ca. 10 år.

Ulempen er pt., at man kun kan få disse møller opstillet, hvis man bor i en landzone.

Solceller er en meget god alternativ, mren min opfattelse er, at udbyttet i forhol til investering er pt. ikke godt nok. Men det kommer vel, det er jeg sikker på.

Jeg har selv haft en husstandsmølle (op til 25KW/H) i godt 11 år, hvilket for mit velkommende, var den bedste investering, som jeg nogensinde har lavet. Jeg sælger overskydende strøm og køber, når jeg mangler strøm. Problemet er bare, at jeg stadig væk få det samme beløb, når jeg sælger strøm, som jeg har fået for 11 år siden. Sslgsprisen har ikke fulgt købsprisen. Så fra at "måtte" sælge 3 KW for at kunne købe 1 KW, er jeg nu oppe på at skal have solgt 4,5 KW for at kunne købe 1 KW. Men jeg kan stadigvæk få en lille overskud ud af det.

Men udover den økonomiske gevinst er der en helt klar fordel i forhold til miljøet, da jeg har ombygget et gammel Vestas 55KW/H mølle til formålet.

Dbh.

Michael

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)